Verdwenen Hardeschijf-ruimte (!?)

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
black42dog
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 december 2007, 10:58
Locatie: Hoorn
    unknown unknown

Verdwenen Hardeschijf-ruimte (!?)

Bericht door black42dog »

Allo mensen,
Mijn zoon kwam met het verhaal dat hij een harde schijf van 30 gig. heeft geformatteerd (was verdeeld over een C en D partitie). Na opnieuw installeren van windows...enz enz.. blijkt dat de schijf gereduceerd is tot 18,6 gig. totaal! ik heb de bios bekeken en ook daar geeft het systeem deze nieuwe grootte aan. Hij mist dus ruim 11 gig. Wel is nu zijn CD/DVD speler omgezet en als D genoemd (automatisch). Ik denk persoonlijk dat een deel van de harde schijf onbruikbaar/ontoegankelijk is geworden. Heeft iemand andere sugesties :?:
Sjakko
Berichten: 207
Lid geworden op: 13 december 2005, 19:47
    unknown unknown

Bericht door Sjakko »

Voor het installeren van Windows kun je partities aanmaken. Het kan zijn dat tijdens het indelen van partities (als dat is gebeurd) slechts 1 partitie is gemaakt ter grootte van slechts een deel van de schijf en dat de overgebleven ruimte "unallocated", d.w.z. niet toegewezen, is geworden. Je kunt dit controleren onder Schijfbeheer (rechter muisknop op Deze Computer > Beheren > Opslag > Schijfbeheer). Je schijf waar Windows op staat is waarschijnlijk aangeduid met "Schijf 0". Als die balk verdeeld is in 2en met in 1 van de twee delen het woord "unallocated" of "niet-toegewezen", dan is dus een deel niet toegewezen. Laat even weten of dat het geval is. Aan de andere kant lijkt me bovenstaande probleem ook niet echt waarschijnlijk, aangezien ook in de BIOS de schijf kleiner aangeduid wordt dan dat hij zou moeten zijn... Maar goed, laten we dit eerst maar eens uitsluiten.
Gebruikersavatar
black42dog
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 december 2007, 10:58
Locatie: Hoorn
    unknown unknown

Bericht door black42dog »

Sjakko,
Bedankt voor je tip. Ik zal het doorgeven aan mijn zoon en dit bericht doorsturen. Kan hij er zelf naar kijken. Mocht het geen soelaas bieden laat ik het weten.....kan wel enige tijd duren hoor!

groeten van black42dog :wink:
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Eventueel Knoppix erin en de uittvoer van
sudo fdisk -l
hier posten ;)
stuiterball
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 november 2010, 0:18
    Windows 7 Internet Explorer 8

Re: Verdwenen Hardeschijf-ruimte (!?)

Bericht door stuiterball »

hallo,

onlangs is mijn laptop opnieuw geinstalleerd door mijn zwager, maar nu kwam ik erachter dat mijn hele D schijf verdwenen is.
eerst dacht ik dat deze samengevoegd was, en het dus de C schijf in zn geheel was geworden.
Nu kwam ik er vandaag achter dat ik zo'n 130 GB aan hardeschijfruimte mis.
waar het aan ligt weet mn zwager niet, en zelf ben ik niet zo technisch, dus.. help?!
Plaats reactie