World Community Grid

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    CentOS Firefox

World Community Grid

Bericht door common sense »

Je kent het wel. Je PC of Mac staat de halve of hele dag aan om een beetje te internetten, en je dual of zelfs quadcore staat zich meer te vervelen dan iets zinvols te doen.

Gelukkig is daar een oplossing voor!
http://www.worldcommunitygrid.org/

Dit project is gestart door IBM om via het internet een grid computer te maken die voor ideëele doelen word ingezet. Zoals het rekenen aan medicijnen tegen AIDS, kanker of malaria. Je kunt zelf een keuze maken in welke projecten je wilt deelnemen.

Installatie is vrij eenvoudig. Het maakt gebruik van de open source BOINC client. Er blijken zelfs tweakers te wezen die deelnemen aan zoiets ideëels. (het moet niet gekker worden)
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    Linux Epiphany
Contacteer:

Re: World Community Grid

Bericht door rebil »

Ik heb een beetje mijn bedenkingen bij dit soort gedistribueerd rekenen:

De meeste van zulke projecten maken dan wel gebruik van het vrije BOINC, maar in de praktijk is de software een stuk minder vrij:
worldcommunitygrid.org schreef: The code has to remain in the control of the World Community Grid support team.
Ik heb eens snel door de broncode van BOINC gebladerd en deze blijkt (o.a.?) onder de GPLv3 te vallen, dus zou ik denken dat ze verplicht zijn om hun broncode vrij te geven. Nu heeft IBM wel wat ervaring met vrije software, dus zal het op een of andere manier wel legaal zijn. Maar ik heb ooit eens een lijstje afgelopen van zulke projecten en ik heb er geen enkele gevonden waarvan de client vrije software is. Dat wil zeggen dat ze je wel kunnen vertellen dat het gebruikt wordt voor het goede doel, maar dat je niet kunt controleren of je pc niet effectief gebruikt wordt om simulaties te doen van nucleaire wapens.

Daarnaast vraag ik me af of de ecologische effecten opwegen tegen de resultaten die bekomen worden voor de goede doelen. Er wordt dikwijls aan competitie gedaan tussen verschillende teams, wat aanmoedigt om de computer(s) te laten aan staan of nieuwe hardware te kopen die je eigenlijk niet nodig hebt. Ik heb zelfs van mensen gehoord die speciaal een (nieuwe) machine laten draaien uitsluitend om mee te helpen rekenen. En zelfs als men de computer niet speciaal laat aan staan dan zou de machine hierdoor een stuk meer verbruiken aangezien de processor dan niet terugschakelt naar een energiezuinigere toestand als er even geen activiteit is.

Ik denk dat het zinniger is om het geld dat je zou spenderen aan extra stroomverbruik en hardware gewoon aan de onderzoekers te geven zodat ze daarmee hun supercomputers kunnen uitbreiden. Zo'n supercomputer is namelijk veel efficiënter dan een grote hoop aparte computers en dus zijn de schadelijke gevolgen een stuk minder. Als je er dan zelf aan denkt om je eigen computer op tijd uit te zetten en pas weg te doen als hij echt versleten is, dan is de wereld een stuk beter geholpen.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    Macintosh Camino

Re: World Community Grid

Bericht door common sense »

Begrijp de zorg voor het niet of moeizaam kunnen controleren voor waarvoor ze het precies inzetten. Echter IBM zou in een wel erg slecht daglicht komen te staan om gedoneerde rekenkracht te misbruiken. Heb daar zelf geen moment twijfel bij gehad, maar sta natuurlijk open voor een gezonde dosis scepsis. Als daar bewijzen, of gerede twijfel zijn, stop ik meteen hiermee.

Voor wat betreft de milieu effecten. Natuurlijk moeten de gebruikers geen nieuwe machines gaan kopen. Dat een stel doorgeslagen fanatiekelingen een wedstrijd ervan maken is jammer. Ik zal dat iedereen afraden.

Ook voor wat betreft het energie verbruik zou je lang kunnen discussieeren. Bijvoorbeeld in Noorwegen hebben ze erg veel waterkracht energie over. Een computer daar, ten opzichte van een computer hier zal wat "groener" aan zijn energie komen. Dat soort effecten zitten er ook in. (En helaas ook de kernenergie uit Frankrijk, om de discussie nog moeilijker te maken).

Het niet terugvallen naar sluimerstand is een goed punt. Bij moderaat gebruik, zoals browsen, piekt de processor slechts af en toe en valt deze niet of zelden in een sluimerstand. Hoe actiever de gebruiker, hoe hoger het energie verbruik zowizo zal zijn.

Het dynamische energie verbruik (door de activiteit van de transistoren) zal door het rekenen zeker toenemen. Dat kan ik niet ontkennen.

Wat wel het energie nadeel van typische rekencentra is: de airconditioning. En ik kan je één ding vertellen, die heb ik hier niet. :-)

Voor wie meer wil weten over dit probleem kan ik deze link aanraden:
http://boinc.berkeley.edu/wiki/Heat_and ... iderations

Of het verstandiger is om onderzoekers een zak met geld te geven, weet ik niet. Dit soort systemen prikkelt wel de creativiteit naar minder lomp rekengeweld. Hoop dat deze software in de toekomst steeds slimmer en beter met dat soort vraagstukken omgaat.

Edit: kwam deze recent nog tegen. Een grid computer met Playstation3 en GPUs: http://www.gpugrid.net/
Laatst gewijzigd door common sense op 25 augustus 2009, 19:22, 2 keer totaal gewijzigd.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    Ubuntu Firefox

Re: World Community Grid

Bericht door common sense »

Ondanks de kanttekening over het vrije karakter van het WCG, zijn er toch behoorlijk wat Linux gebruikers te vinden die hierin deelnemen.

Een zoekopdracht naar teams met de term Linux geeft een resultaat van 69 teams, met daarin vele kleine of lege teams.. Ook opvallende uitschieters zoals het Ubuntu Linux team :mrgreen: Maar liefst 620 leden! Ook het Gentoo Linux Users Everywhere team mag er wezen met 109 actieve leden. Er is zelfs een piepklein Slackware team.

Het team gebeuren lijkt wat kompetitief. Meedoen lijkt me overigens belangrijker dan een hoge score.
Gebruikersavatar
m@tje
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 september 2008, 21:55
Locatie: Nijmegen
    Windows Vista Firefox

Re: World Community Grid

Bericht door m@tje »

Dit lijkt op wat de Nasa ook had , een gelijk soort project om computerkracht te bundelen en zo 1 goot rekenmonster te creeren :)

dit was al een aantal jaren terug , ik weet niet meer hoe dat project toen hete ? :oops:

je moest iets downloaden en als je computer niet werd gebruikt ging hij mee berekenen voor de nasa ( zo iets :lol: )
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Linux Firefox

Re: World Community Grid

Bericht door Pettic »

Dat was het project SETI@home, search for extraterrestrial intelligence. Om opgevangen signalen van radiotelescopen (correctie) te decoderen in de hoop intelligent leven te ontdekken. Het project loopt nog steeds.
Laatst gewijzigd door Pettic op 15 augustus 2009, 8:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
m@tje
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 september 2008, 21:55
Locatie: Nijmegen
    Windows Vista Firefox

Re: World Community Grid

Bericht door m@tje »

Pettic schreef:Dat was het project SETI@home, search for extraterrestrial intelligence. Om opgevangen signalen van satellieten te decoderen in de hoop intelligent leven te ontdekken. Het project loopt nog steeds.
Ja klopt helemaal , nu weet ik het weer haha :D
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    Macintosh Camino

Re: World Community Grid

Bericht door common sense »

Pettic schreef: Om opgevangen signalen van satellieten te decoderen in de hoop intelligent leven te ontdekken.
Het zijn signalen van radiotelescopen. Maakt niet uit, het idee is duidelijk.

Even kort nog wat ervaringen met deelname aan WCG. De rekentaken die je krijgt maken gebruik van checkpoints. Dit is een soort backup momentje waarbij er informatie naar disk gaat. Als je de computer uit zet en later weer aan, dan zal deze vanaf het checkpoint verder gaan.

Er zijn projecten die zeer frequent een checkpoint schrijven, en die dat wat minder vaak doen. Zelfs soms aflopend. Dus in het begin van de taak wat vaker dan aan het einde. Meer daarover in http://wcg.wikia.com/wiki/Checkpoints.

Je voortgang valt dan soms behoorlijk terug, zeker op wat minder krachtige machines. En dat gaf dus een frustratie momentje hier. :cry:

Nu we dit weten is het een kwestie hier zo slim mogelijk mee om te gaan. Want rekenwerk verloren laten gaan is natuurlijk helemaal niet zo efficient. :)

Ben er nog niet uit hoe ik per machine een betere checkpoint strategie krijg. Misschien is dat niet mogelijk, en moet ik de projecten afstemmen op de machine die het minst lang aanstaat. Helaas blijken ze dus het Power Saving profiel en checkpointing niet automatisch op elkaar af te stemmen.

Edit: probeer nu een Custom profiel voor de minder krachtige machine, en selecteer daar de meest geschikte projecten voor.
Plaats reactie