.pdf splitsen

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Ploeff
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mei 2007, 1:08
    Windows 7 Firefox

.pdf splitsen

Bericht door Ploeff »

Beste mensen, ik heb twee vragen, waarvan hier de eerste:
Hoe kan ik van een .pdf-bestand een deel van het bestand (de eerste 6 pagina's) selecteren, die ik dan opsla als een nieuw (deel)bestand.
Ik wil de andere pagina's (nog) niet aan de ontvanger bekendmaken.
Ik gebruik de nieuwste versies van zowel Firefox en Thunderbird en Windows 7. Ook gebruik ik Foxit, maar ik heb ook Adobe Reader, die ik bijna nooit gebruik.
Ik kan wel selecteren, maar ik krijg die selectie niet als (deel)bestand opgeslagen.
Leven, dat is: eten wat je lekker vindt, en jouw maag het daar binnen laten uitzoeken.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: .pdf splitsen

Bericht door nirwana »

Hallo,

Met PDF Split and Merge kun je PDF-documenten splitsen en samenvoegen.
Als je het programma opstart, dan zie je aan de linkerkant diverse opties.
Zo heb ik net als test met de opties Splitsen een PDF-document in allemaal losse pagina's opgedeeld.
Vervolgens kun je die losse pagina's dan weer samenvoegen in 1 bestand en dat bestand opsturen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: .pdf splitsen

Bericht door nirwana »

Als je zelf het PDF-bestand maakt, dan is het misschien ook mogelijk om alleen bepaalde pagina's naar het PDF-bestand uit te voeren. Bijvoorbeeld als je een PDF-printer (zoals PDFCreator) gebruikt, dan zou je alleen de eerste 6 pagina's kunnen "afdrukken".

Ik weet echter niet met welk programma je het PDF-programma maakt, dus misschien kun je dat nog aangeven.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Ploeff
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mei 2007, 1:08
    Windows 7 Firefox

Re: .pdf splitsen

Bericht door Ploeff »

Dank je voor deze zeer nuttige tip.
Installeren - en het werkt. Uit de kunst!
Ik heb het bestand meteen in de zes deel-proefwerken gesplitst. Het waren nl. zes verschillende proefwerken en ik wilde natuurlijk NIET al bij het eerste proefwerk de inhoud van de volgende proefwerken "verraden".
Mooi dat er voor (bijna) èlk probleem een oplossing is te vinden. En dat via dit forum.
Nogmaals veel dank. Je hebt mijn beste wensen voor kerst en nieuw jaar dubbel en dwars verdiend!
Ploeff
Leven, dat is: eten wat je lekker vindt, en jouw maag het daar binnen laten uitzoeken.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: .pdf splitsen

Bericht door nirwana »

Ploeff schreef:Nogmaals veel dank. Je hebt mijn beste wensen voor kerst en nieuw jaar dubbel en dwars verdiend!
Nu al ? Ik moet nog eerst in de Kerst-sfeer komen... Maar goed, ik heb de beste wensen aanvaard ;-)

Met proefwerken is dat inderdaad wat lastig. Maar is het niet net zo handig om elk proefwerk dan in een apart bestand te onderhouden ? Dat lijkt mij misschien wel net zo handig als alle proefwerken in 1 bestand. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Het is slechts een idee. Maak je deze proefwerken trouwens met OpenOffice.org om ze vervolgens naar PDF te exporteren ?

Met OpenOffice.org heb je 2 manieren om een document als PDF te exporteren:
1) via een knop in de werkbalk wordt er direct een PDF aangemaakt
2) via het menu Bestand > Exporteren als PDF kun je diverse opties aangeven, waaronder welke pagina's je naar PDF wilt exporteren.
Zo kun je dus ook direct bij het maken van het PDF-bestand al bepalen welke pagina's in welke PDF terecht komen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Ploeff
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mei 2007, 1:08
    Windows 7 Firefox

Re: .pdf splitsen

Bericht door Ploeff »

Tja, maar ik had kennelijk niet duidelijk gemaakt dat het proefwerken zijn die ik van het internet kon halen - in één bestand. Door de schrijvers van de methode gemaakt.
Ik ga in de toekomst natuurlijk wel zèlf proefwerken maken, en dan doe ik dat natuurlijk in OpenOffice.org, mijn favoriete (en standaard) tekstverwerker.
Maar een gegeven paard - - maar nu is het dus gesplitst in zes proefwerken: "Framstegstester"
Dus op dit punt ben ik - nu en voor de (nabije) toekomst - geholpen.
Nogmaals dank.
Leven, dat is: eten wat je lekker vindt, en jouw maag het daar binnen laten uitzoeken.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: .pdf splitsen

Bericht door nirwana »

Ploeff schreef:Tja, maar ik had kennelijk niet duidelijk gemaakt dat het proefwerken zijn die ik van het internet kon halen - in één bestand. Door de schrijvers van de methode gemaakt.
Ok, dan begrijp ik waarom je die PDF direct wilt splitsen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie