Typcursus

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Typcursus

Bericht door adri »

Ons zoontje zit in groep 6 en alle kinderen in de klas hebben een formulier meegekregen voor een typcusus (blindtypen). Nu vragen we ons af wat we daarmee moeten. Kinderen moeten wel leren blindtypen, maar is zo'n cursus tegen de tijd dat ze volwassen zijn en er echt wat mee moeten gaan doen inmiddels niet achterhaald? Ik bedoel, de cursus is met een qwerty-toetsenbord. Zal dat niet gaan verdwijnen, aangezien je met een dvorakbord veel sneller kunt typen en dat in de toekomst wellicht de standaard wordt? Heb je dat nodig voor je latere studie? Bovendien worden op die cursus ook de basisbeginselen van Word bijgebracht. Hoe lang zal dat nog blijven en belangrijker, ik heb geen Word... En ben ook eigenlijk niet van plan om dat te gaan installeren.

Heeft iemand hier suggesties over?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Zelf werk ik al jaren met computers, ik tik behoorlijk snel, maar een typ-cursus heb ik nooit gehad. Ik zou dan ook niet weten hoeveel aanslagen per minuut ik haal. Maar het is wel sneller dan van mensen die ooit lang geleden een typcursus hebben gehad en er sindsdien niet meer dagelijks iets mee doen.

Je hebt veel meer aan kennis van hoe je moet tekstverwerken dan van je typsnelheid. Er zijn mensen die heel snel tikken, maar minder verstand hebben van tekstverwerkers. Dan kan het zijn dat ik iets toch sneller doe doordat ik meer kaas van tekstverwerking heb gegeten.

Word ?!? Was dat niet die tekstverwerker van Microsoft ? Tja, dan zit er niets anders op dan je kids maar direct een goede tekstverwerker aan te leren. Uiteraard heb ik het dan over OpenOffice.org. Ook al krijgen ze Word-les op school. Jong geleerd is immers oud gedaan. Het is eenvoudiger om nu te leren dat er meer is dan Microsoft dan dat je later weer bepaalde dingen af moet leren.

Misschien is het zelfs een idee om eens met de school te babbelen waarom ze daar in vredesnaam Word leren. En laat ze niet aankomen met "ja, maar dat gebruikt men doorgaans in het bedrijfsleven ook", want men dient in eerste instantie een cursus tekstverwerking te geven. Dan kan het geen kwaad als je ook eens iets anders dan MS Word hebt gezien.

De invloed van dvorak ken ik niet. Hoelang bestaat dat systeem al ? En hoeveel gebruikers kent het systeem ? Vooralsnog gebruiken we qwerty en ik zie dat niet zo snel veranderen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ik heb zelf wel een typcursus gevolgd (gewoon in de les, als keuzevak toen ik 14 was of zo). Ik heb er nog altijd geen spijt van, want het is wel zeer handig als je het kan.

Of het ook echt de moeite is, weet ik niet echt. In KDE heb je bijvoorbeeld KTouch en zo zijn er nog wel verschillende andere typing tutors. Als je je daar mee bezighoudt, zal je na enkele weken ook wel kunnen typen... :-)

Van Dvorak heb ik ook al veel goeds gehoord, maar als Vlaming kan ik het niet gebruiken, gezien de vele accent-tekens die we hier gebruiken. Azerty is hier het meest ingeburgerd.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Mijn kids hebben allebei een cursus blindtypen gedaan. Daar hebben ze allebei geen spijt van gehad. In het middelbare onderwijs moet je toch aardig wat werkstukken maken. Ze hebben er veel plezier van.

Alleen 6 jaar is nog wel erg jong die van mij begonner op 10 of elf mee.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

nirwana schreef: Maar het is wel sneller dan van mensen die ooit lang geleden een typcursus hebben gehad en er sindsdien niet meer dagelijks iets mee doen.
Ehm, da's wel herkenbaar... Heb zelf leren blindtypen toen ik 10 of 11 was, maar daarna jaren niet gebruikt en dan verleer je het. Wat je echter niet snel verleert is waar alle toetsen zitten, dus helemaal voor niks was het niet. Typ zelf met vier vingers.:)
nirwana schreef:Misschien is het zelfs een idee om eens met de school te babbelen waarom ze daar in vredesnaam Word leren. En laat ze niet aankomen met "ja, maar dat gebruikt men doorgaans in het bedrijfsleven ook", want men dient in eerste instantie een cursus tekstverwerking te geven. Dan kan het geen kwaad als je ook eens iets anders dan MS Word hebt gezien.
Dat wordt ze zeker nog wel duidelijk gemaakt...
Heb OOo op de Windows-pc, moet hem nog wel upgraden naar 2.0.
KOffice is engels, dus niet zo geschikt voor dit doel.
Het is overigens een cursus van een particulier bedrijf, hetzelfde waar ik het ook leerde. Punt is dat je in een dorp niet zo gek veel keus hebt als je je kinderen op zo'n cursus wilt doen.
ByteWarrior schreef: Of het ook echt de moeite is, weet ik niet echt. In KDE heb je bijvoorbeeld KTouch en zo zijn er nog wel verschillende andere typing tutors. Als je je daar mee bezighoudt, zal je na enkele weken ook wel kunnen typen... :-)
Goede tip!
We zijn er al gelijk mee aan de gang gegaan, KTouch is inderdaad een goed programma om te leren waar alle toetsen zitten, dus als basiscursus zeer geschikt.
aasgier schreef:Mijn kids hebben allebei een cursus blindtypen gedaan. Daar hebben ze allebei geen spijt van gehad. In het middelbare onderwijs moet je toch aardig wat werkstukken maken. Ze hebben er veel plezier van.

Alleen 6 jaar is nog wel erg jong die van mij begonner op 10 of elf mee.
Groep 6, dus 10 jaar oud.;)
Ben het wel met je eens dat ze het moeten kennen, wij moesten nog werkstukken schrijven. :(

Al met al besloten om eerst maar eens met KTouch te beginnen en later de beginselen van OOo (maar dat moet mijn vrouw maar doen, die is secretaresse, ik gebruik dat te weinig) bij te brengen. Hij is zojuist een half uurtje bezig geweest en weet inmiddels de meeste toetsen al aardig te vinden (blind), maakt ook niet zo veel fouten, dus dat komt wel goed. Nu nog enkele weken flink achter zijn broek zitten.
Mocht het echt niks worden, dan kan hij volgend jaar altijd nog op die cursus, maar denk dat het wel meevalt.

Scheelt ook weer een paar honderd euro... 8)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

ByteWarrior schreef: In KDE heb je bijvoorbeeld KTouch en zo zijn er nog wel verschillende andere typing tutors. Als je je daar mee bezighoudt, zal je na enkele weken ook wel kunnen typen... :-)
Nou, enkele weken is wat hoog gegerepen voor een kind van 10, maar na anderhalve week kan ik al wel zeggen dat KTouch een fantastisch programma is. Er valt niet mee te sjoemelen en het is echt een professioneel programma.
Alsnog bedank voor de tip (zou er zelf waarschijnlijk niet opgekomen zijn).
Aanrader!
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

10 jaar is anders wel een goede leeftijd om met de pc te leren werken. Typen is inderdaad nog niet zo simpel (zeker niet omdat je met je vingers niet overal aankan als 10-jarige), maar er zijn nog enkele andere programma's die kinderen spelenderwijs het toetsenbord leren kennen (of de muis)...
Suuske
Berichten: 11
Lid geworden op: 5 juli 2006, 17:00
Locatie: Didam, Gld
    unknown unknown

Bericht door Suuske »

Hallo

Het zal wel te laat zijn, maar ik heb wel een tip hoe je je kind een goede typcursus kunt laten volgen. Ga naar www.leertypen.nl
Het is een computercursus, kun je thuis doen en het is betaalbaar.

Bij mij in de buurt wordt zelfs nog op de schrijfmachine lesgegeven. Nou, dat is wel erg....

Mijn zoon heeft de cursus volbracht en hij is er maar wat trots op. :D
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Helaas wel Windows-only...;)

Maar gelukkig voor de Linux-klanten is er het onvolprezen KTouch, echt een heel goed programma.
Volgend jaar is mijn dochtertje de pineut. :)
Suuske
Berichten: 11
Lid geworden op: 5 juli 2006, 17:00
Locatie: Didam, Gld
    unknown unknown

Bericht door Suuske »

Is dat zo?
Dat wist ik niet. Nooit bij stil gestaan. Maar het is idd maar net met welk programma je werkt.
Succes maar weer alvast! Mijn jongste zoon is over 2 jaar aan de beurt. Het is de bedoeling dat die cursus van onderwerp veranderd. Dus niet meer saai, maar echt een speurtocht... Wanneer dat precies gaat gebeuren, weet ik niet. :wink:

Gaat Ktouch ook via de pc/ internet?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Nee, KTouch is een KDE-programma. Bij UNIX (behalve misschien bij een Mac, dat weet ik niet) heb je de keuze uit verschillende desktopmanagers, de meest gebruikte op dit moment zijn KDE en Gnome. Ik heb twee computers met Linux, de ene met Gnome (Ubuntu) en de andere met KDE (Slackware) en KTouch zit standaard in KDE.
Je kunt het overigens ook onder Gnome laten draaien hoor (ik zag hem tenminste net in de softwarelijst van Ubuntu staan).

Het schijnt dat je KDE onder Windows kunt draaien, maar vraag mij niet hoe. Ik waag ook te betwijfelen of veel Windowsgebruikers dat doen. ;)

Wat wel kan: een dualboot van je pc maken, dus twee besturingssytemen. Bijv. Windows en Kubuntu (da's de KDE-versie van Ubuntu), is echt niet zo moeilijk als het lijkt hoor.
En Linux is veel leuker. :)
En veiliger!
Plaats reactie