Probleem met Harde schijf kopieren?!?!?!?!

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Activate
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 augustus 2005, 23:04
    unknown unknown

Probleem met Harde schijf kopieren?!?!?!?!

Bericht door Activate »

Ik heb een systeem met Windows XP.

Heb een nwe HD gekocht en wil nu de oude HD naar de Nwe kopieren.

Ik heb het gedaan met Ghost 10 en met Powerquest Drive Image 7.0.

Het kopieren lijkt goed te gaan( met powerqeust opstarten vanaf CD programma kopieert dan vanzelf).

Als het kopieeren klaar is sluit ik de pc af en trek de kabel van de oude hd eruit, veander ik het bios en start de PC opnieuw op.

De pc start door tot aan het blauwe windows startscherm en dan blijft hij staan???


Wie helpt???

Alvast bedankt,


Erik.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Misschien ligt het hieraan: de nieuwe schijf is natuurlijk groter dan de oude. Volgens mij kun je (al zijn er geloof ik wel progamma's die dat kunnen omzeilen) alleen een schijf naar een andere schijf kopieren wanneer ze exact gelijk zijn.

Als je nu eens partitities van oud naar nieuw wegschrijft, met Ghost, dan zou het wel moeten lukken.
Activate schreef:Als het kopieeren klaar is sluit ik de pc af en trek de kabel van de oude hd eruit, veander ik het bios en start de PC opnieuw op.
Wat zou je in het BIOS moeten wijzigen wanneer je de partities overgezet hebt, daarna de pc uitgezet hebt, de oude schijf loskoppelt, en de datakabel die aan de oude schijf vastzat, aaan de nieuwe koppelt, en dan de pc weer opstart???

Misschien moet je nog even zorgen dat de nieuwe schijf opstartbaar is? Of MBR (MasterBootRecord) kopieren van oud naar nieuw?

Ik zeg zo maar wat dingen, sommige misschien minder zinnig, maar ben niet helemaal fris meer nadat vanochtend om half zes de wekker ging.

En anders even googelen.

Zo gaat het vast lukken :wink:
Activate
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 augustus 2005, 23:04
    unknown unknown

Bericht door Activate »

Ik heb het gedaan met partitie kopieren en het MBR meegekopieerd.

Ik moet in het BIOS veranderen dat hij van HD1 boot ipv HD0.

Ik zal in ider geval effe googlen.


Groeten,


Erik.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Maar wanneer je de kabel van de oude schijf, na kopieren v/d data, op de nieuwe schijf zet, dan hoef je in het BIOS toch niks te wijzigen? Of mis ik iets...

Er van uitgaande natuurlijk dat je de jumpertjes voor master en slave goed gezet hebt.
Activate
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 augustus 2005, 23:04
    unknown unknown

Bericht door Activate »

heb het op verschikkende manieren gedaan, master slaver en master master.


Maar geen verschil?!
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Activate schreef:heb het op verschikkende manieren gedaan, master slaver en master master.

Maar geen verschil?!
Master/master is i.i.g. niet goed (er kan maar 1 kapitein (master) op een schip zijn).

Ik zou de nieuwe schijf als master jumperen, en de oude als slave. Het uiteinde van de datakabel sluit je aan op de masterschijf, en de overgebelven connector op de slaveschijf. Verder laat je 'm in het BIOS gewoon opstarten vanaf HD0.
Plaats reactie