achtergrondplaatje opent weer niet in browser..... :(

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Annette
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 januari 2010, 18:24
    Macintosh Safari

achtergrondplaatje opent weer niet in browser..... :(

Bericht door Annette »

Hallo!

Mijn achtergrondafbeelding verschijnt niet, kan iemand mij helpen?
Ik heb enige tijd geleden ditzelfde probleem ook gehad en toen heeft iemand mij fantastisch geholpen. Jammergenoeg werkt deze oplossing nu met een nieuwe afbeelding niet. Dus bij deze nog een keer mijn vraag:

Ben (nog steeds) mijn website aan het maken in Kompozer en nu heb ik via de css editor een achtergrondplaatje ingevoegd (een crèmekleurig papier). Deze opent helaas niet als ik de site in een browser open. Dan is het gewoon wit achter de 'tabel'. Ik snap er helemaal niets van, want het was me enige tijd geleden dus wel gewoon gelukt..... Als ik de oplossing toepas die de vorige keer wel werkte, dan veranderen mijn andere plaatjes in kruisjes... Heel vreemd allemaal....

Het gaat om: http://www.annettewouters.nl

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen :)

Groetjes, Annette
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: achtergrondplaatje opent weer niet in browser..... :(

Bericht door Frederik »

Klopt de verwijzing naar de achtergrondafbeelding wel :?:

Dat is nu: afbeeldingen/achtergronden/achtergrond02.jpg
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: achtergrondplaatje opent weer niet in browser..... :(

Bericht door nirwana »

Eerlijk gezegd zie ik in de code tweemaal een verwijzing naar een achtergrond staan:
1) in de CSS-code bovenin: achtergrond02.jpg
2) in de body-tag: ../../afbeeldingen/achtergronden/achtergrond02.jpg

De achtergrond-afbeelding staat online op http://www.annettewouters.nl/achtergrond02.jpg
Dus de 1e verwijzing klopt in elk geval.

Ik denk echter dat de 2e verwijzing de eerste overschrijft en dat er daardoor geen achtergrond-afbeelding wordt getoond.
Kortom, ik zou ervoor zorgen dat je de body-tag leeg laat (dus gewoon <body> ) en dat je de CSS-instructies die je nu nog daarin hebt staan allemaal samenvoegt in de CSS-code die daarboven staat.

Daarnaast kun je het beste werken met een extern CSS-bestand. Dan maak je een bestand met de naam opmaak.css (of zoiets) en daarin plaats je al deze opmaak-regels. Als er dan iets veranderd moet worden dan kun je dat in dit bestand doen en dan heeft het direct effect op alle pagina's van de website. Overigens kun je met Nvu/Kompozer CSS-regels in een pagina opnemen en als je ze goed vindt, dan kun je deze naar een extern CSS-bestand exporteren en vervolgens dit CSS-bestand aan al je webpagina's koppelen.

Overigens zeg ik dat dit mogelijk is, maar ik weet ook dat ik het niet bepaald intuïtief vindt werken in Nvu. Met kennis van hoe CSS werkt en wat je wilt bereiken kom je er wel, maar gebruikers van Nvu/Kompozer hebben deze kennis nu eenmaal niet en willen toch hetzelfde resultaat bereiken. Zie ook http://www.charlescooke.me.uk/web/ugs04.htm (in het Engels).
En uiteraard kunnen we je hier verder mee helpen als dat nodig is.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Annette
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 januari 2010, 18:24
    Macintosh Safari

Re: achtergrondplaatje opent weer niet in browser..... :(

Bericht door Annette »

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik ben zoals je al zegt, zo'n gebruiker die er eigenlijk niets van snapt (laat staan dat ik begrijp hoe css werkt) en toch resultaat wil ;) Hier kom ik dus niet uit....
Zouden jullie nog eens willen kijken, ik heb wat dingetjes veranderd maar de afbeelding verschijnt nog niet.... (het is overigens nu achtergrond08 geworden).

De verwijzing is nu zo: background-image: url(file:///Users/Annette/Documents/Annette%20ZZP/Website/afbeeldingen/achtergronden/achtergrond08.jpg)
als ik daar background-image: url(achtergrond08.jpg) van maak, dan verdwijnen mijn andere afbeeldingen op de pagina.

Ik hoop echt heel erg dat iemand mij met een simpele oplossing verder kan helpen!

Groetjes, Annette
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: achtergrondplaatje opent weer niet in browser..... :(

Bericht door nirwana »

Annette,

Kun je die afbeelding08.jpg ook ergens op de webserver plaatsen ?
Vanochtend zag ik tenminste nog een achtergrond02.jpg staan, maar die is er ook niet meer.
De achtergrond08.jpg kan ik nu ook niet vinden op de webserver.

Als je dat kunt doen, dan kan ik daar even wat mee stoeien (overigens allemaal in een kopie, want ik kan jouw bestanden op de originele locatie uiteraard niet aanpassen) om te zien of ik er een achtergrond achter kan krijgen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Annette
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 januari 2010, 18:24
    Macintosh Safari

Re: achtergrondplaatje opent weer niet in browser..... :(

Bericht door Annette »

Als het goed is staat achtergrond08 er nu op.. Dank je wel weer!

Ben nu aan het prutsen met een intern stijlblad.
Ik wil graag vastleggen:
- de achtergrondafbeelding
- het lettertype (verdana)
- de kleur van de links (zwart)
- geen tekstdecoratie

Heb een regel gemaakt en deze body genoemd (is dat goed en kan ik daar alles in zetten, of moeten er meer regels komen?)
Er staat nu in mijn testje:
background-image: url(../afbeeldingen/achtergronden/achtergrond08.jpg);
font-family: verdana;
text-decoration: none;
color: black;

Aleen de links mis ik dan nog... Weet jij hoe dat moet?

En kan ik deze code dan in elke pagina zetten?

Zou het liefst een extern stijlblad aanmaken zodat ik het maar een keer hoef aan te passen steeds, maar daar kom ik nog niet uit..... (is dat makkelijk stap voor stap uit te leggen, ik doe het namelijk liever in een keer goed)

En zo houd ik mezelf lekker bezig vandaag ;)

Fijn hoor zo'n forum met mensen die er verstand van hebben!
Heel veel dank!
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: achtergrondplaatje opent weer niet in browser..... :(

Bericht door Frederik »

De verwijzing naar de achtergrondafbeelding moet altijd direct zijn. Er mag geen verwijzing naar jouw computer bestaan zoals nu het geval is. De achtergrondafbeelding staat immers op het internet en het internet is niet voortdurend met je computer verbonden.

De verwijzing moet er zo uit zien, als je klikt op Opmaak / Paginakleuren en achtergrond..
Afbeelding

Dus geen verwijzing naar een hele rits mappen, maar alleen naar de map waar de afbeelding in zit. De uitleg die hier staat, geldt ook voor een achtergrondafbeelding:
http://www.kompozer.nl/roodkruis/
Annette
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 januari 2010, 18:24
    Macintosh Safari

Re: achtergrondplaatje opent weer niet in browser..... :(

Bericht door Annette »

dit gaat dan niet over css en stijlregels enzo denk ik?
Als ik het zo doe, dus een verwijzing maak zoals jij nu zegt (niet op mijn computer), zie ik hem ook niet in mijn eigen scherm. klopt dat?
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: achtergrondplaatje opent weer niet in browser..... :(

Bericht door Frederik »

Dit gaat niet over css en stijlregels, dat is andere koek. Gaat alleen over de achtergrondafbeelding die je wilt gebruiken.
Overigens kun je dat ook regelen wel in een stijlregel, maar ook dan geldt dat de verwijzing naar de afbeelding wel correct moet zijn, anders krijg je hetzelfde probleem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: achtergrondplaatje opent weer niet in browser..... :(

Bericht door nirwana »

En daar staat-ie dan inclusief achtergrond: http://www.mozbrowser.nl/web/annettewouters
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: achtergrondplaatje opent weer niet in browser..... :(

Bericht door nirwana »

Wat uitleg erbij:
- de CSS-code heb ik naar een apart CSS-bestand verplaatst: stijl.css (dit mag ook best een andere naam zijn)
- in het HTML-bestand heb ik op de plaats waar het CSS-blok stond een verwijzing naar dit externe CSS-bestand gemaakt:

Code: Selecteer alles

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stijl.css">
- de <body>-tag heb ik leeg gemaakt en alles wat daarin stond naar het externe CSS-bestand verplaatst.
Zo houd je de HTML-code mooi schoon en dit externe CSS-bestand kun je op dezelfde wijze ook weer in andere pagina's gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Annette
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 januari 2010, 18:24
    Macintosh Safari

Re: achtergrondplaatje opent weer niet in browser..... :(

Bericht door Annette »

Ha Martijn
Dank je wel!

Ik ben bezig geweest met een intern stijlblad en dat is nu gelukt. Jippie! Ik kan het natuurlijk gewoon de hele tijd zo doen, maar als ik dan iets wil wijzigen, moet dat steeds overal.

Zou er dus nu eigenlijk wel een extern stijlblad van willen maken, het liefst inclusief de buitenste tabel waar de tekst in staat en de banner. Zodat ik het kan gebruiken in alle pagina's en als ik iets wijzig, het maar een keer hoeft :)

Zou jij mij uit kunnen leggen hoe dat moet? (in jip en janneke taal het liefst ;)

Groetjes!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: achtergrondplaatje opent weer niet in browser..... :(

Bericht door nirwana »

Overigens zie ik dat je op je eigen website nu ook een achtergrond voor elkaar hebt gekregen. Kortom, het is je gelukt !
Gefeliciteerd daarmee.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: achtergrondplaatje opent weer niet in browser..... :(

Bericht door nirwana »

Annette schreef:Zou jij mij uit kunnen leggen hoe dat moet? (in jip en janneke taal het liefst ;)
Dat was ik ook al van plan, dus als je even geduld hebt... ;-)

Ik heb Kompozer in het Nederlands geïnstalleerd (onder Windows 7). Dit is versie 0.8b3.
Daarnaast heb ik jouw recentste aanpassing aan de website vanaf jouw site lokaal gedownload.
Die heb ik nu in Kompozer geopend.

Dan ga ik naar het menu Extra > CSS bewerken (F11).
Nu verschijnt er een nieuw venster, maar dat zul je inmiddels wel kennen.
Rechts in dat scherm zie je een knop met als opschrift "Stijlblad aanmaken en ernaar overschakelen".
Als je daarop klikt dan krijg je een nieuw scherm waarin je een naam voor je CSS-bestand kunt invoeren.
Ik heb deze even annette.css genoemd en opgeslagen.
Dan kan ik op OK klikken en is de klus eigenlijk al geklaard.

Nu kun je de pagina opslaan en naar jouw website publiceren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Annette
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 januari 2010, 18:24
    Macintosh Safari

Re: achtergrondplaatje opent weer niet in browser..... :(

Bericht door Annette »

Ik ben heel blij met je, dank je wel!!!
Ik wacht je rustig af, voorlopig staat dit er goed op!
Plaats reactie