Flash album

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
frans kersten
Berichten: 20
Lid geworden op: 1 april 2010, 8:38
    Windows Vista Internet Explorer 8

Flash album

Bericht door frans kersten »

Hallo allemaal,

klein vraagje, ik heb onder mijn header van mijn homepage, een foto van een uil. Deze wil ik vervangen door een filmpje met vier foto's van diezelfde uil (verschillende natuurlijk). Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Groet, Frans K.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Flash album

Bericht door nirwana »

Frans,

Hiervoor zie ik grofweg 2 mogelijkheden:
1) de oude vertrouwde: animated GIF
2) iets moderners (via Javascript)

ad 1: animated GIF wordt door (vrijwel) alle webbrowsers ondersteund. Dit is een GIF-bestand, maar dan met meerdere afbeeldingen erin. In dit bestand kun je opgeven hoe lang elke afbeelding getoond moet worden. Een animated GIF maak je met een grafisch programma. Normaal gesproken zou ik hiervoor GIMP gebruiken, maar als je iets eenvoudigers wilt, dan is Microsoft GIF Animator nog altijd een goede keuze.

ad 2: het GIF-formaat heeft 1 belangrijke beperking: het ondersteunt maximaal 256 kleuren. Een foto heeft doorgaans meer kleuren. Als je die omzet naar maximaal 256 kleuren dan willen er nog wel eens wat kleuren verloren gaan. Hier staan enkele voorbeelden van wat ik met Javascript probeer te bereiken: http://jquery.malsup.com/cycle/
Met een dergelijke methode kun je ook JPG-afbeeldingen laden en dan heb je niet meer die beperking op het aantal kleuren. Ook is deze methode uiteindelijk flexibeler.

De 1e methode is in Nvu/Kompozer eenvoudiger te bereiken, want dat is niets anders dan het invoegen van een afbeelding.
Bij de 1e methode doe je meer in het grafische programma.

De 2e methode is lastiger in Nvu/Kompozer toe te passen. Waarschijnlijk kom je dan wat eerder in de broncode van de webpagina terecht.

Kun je de foto's van de uil misschien ergens op Internet plaatsen ? Dan kun je hier op het forum daarnaar verwijzen en kunnen we deze afbeeldingen eens bekijken. Dan kan ik namelijk ook zien hoe deze eruit zien met een maximum van 256 kleuren. De ene afbeelding kan daar namelijk beter tegen dan de andere.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
frans kersten
Berichten: 20
Lid geworden op: 1 april 2010, 8:38
    Windows Vista Internet Explorer 8

Re: Flash album

Bericht door frans kersten »

Mijn dank voor uitleg Martijn.

Foto's die ik wil plaatsen zijn hier: http://cid-66845eb7a66f4e07.spaces.live ... fault.aspx
Hoop dat het lukt.
Ik ga het proberen met GIMP.

Groet, Frans K.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Flash album

Bericht door nirwana »

Frans,

Ik heb je vanavond al via e-mail een animated GIF van de uilen-foto's gestuurd. Met dat resultaat was ik niet echt tevreden (is een te groot bestand geworden).

Daarom wilde ik het ook eens proberen op de 2e methode die ik had aangegeven. Het resultaat daarvan zie je op http://www.mozbrowser.nl/web/uilen/index.html

Hiervoor heb ik JQuery Cycle Lite gebruikt. Dit voorbeeld heb ik verder uitgekleed en aangepast. Eerst heb ik alle foto's op hetzelfde formaat gemaakt (659 bij 530 pixels). Ook heb ik op de foto's meer JPEG-compressie toegepast. Ik heb bij het opslaan van de afbeeldingen gekozen voor 80% van de kwaliteit (deze stond in jouw afbeeldingen op 98%). Zo wordt een afbeelding van 253 kilobytes daardoor 56 kilobytes. Dan wordt de totale grootte van alle afbeeldingen even groot als nu 1 foto. Aan de kwaliteit zie je dat niet direct terug, maar dat laat ik ter beoordeling aan jou over.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
frans kersten
Berichten: 20
Lid geworden op: 1 april 2010, 8:38
    Windows Vista Internet Explorer 8

Re: Flash album

Bericht door frans kersten »

Martijn, ik weet niet hoe ik jou moet bedanken. Maanden heb ik geprobeerd dit voorelkaar te krijgen en dank zij jou, in één keer gelukt. EINDELIJK!
Nogmaals dank hiervoor.

Groet en een hele prettige dag verder, Frans Kersten
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Flash album

Bericht door nirwana »

frans kersten schreef:Martijn, ik weet niet hoe ik jou moet bedanken.
Ach, een pintje doet wonderen, hoor ;-)
frans kersten schreef:Maanden heb ik geprobeerd dit voor elkaar te krijgen en dank zij jou, in één keer gelukt. EINDELIJK!
Nogmaals dank hiervoor.
Plaats je hier nog even een linkje naar de uiteindelijke pagina waar we dit moois kunnen aanschouwen ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
frans kersten
Berichten: 20
Lid geworden op: 1 april 2010, 8:38
    Windows Vista Internet Explorer 8

Re: Flash album

Bericht door frans kersten »

Ja natuurlijk en nogmaals dank Martijn.

http://www.fkersten.nl

Groet, Frans K.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Flash album

Bericht door nirwana »

Dat ziet er mooi uit ;-)

Nog 1 tip: ik zou de titel van de pagina iets anders noemen. Nu heet die pagina "index". Dan kun je daar beter Frans Kersten Natuurfotografie in zetten (of zoiets).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
frans kersten
Berichten: 20
Lid geworden op: 1 april 2010, 8:38
    Windows Vista Internet Explorer 8

Re: Flash album

Bericht door frans kersten »

Dank voor compliment Martijn.

Excuses voor laat reageren. Wederom geveld door een longonsteking. C.O.P.D patienten zijn daar nog al vatbaar voor.

Heb geprobeerd wat je hierboven aangaf. Dat lukt echter niet. Ik heb in Kompozer de indexpagina veranderd in Frans Kersten Natuurfotografie. Deze naar mijn server ge-upload, daar de indexpagina naar mijn bestanden gedownload en van de server verwijderd.
Open ik nu in mijn browser mijn website, dan krijg ik een foutmelding dat hij die niet kan vinden. IK doe het fout, weet ik, maar weet niet wat.

Groet Frans K.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Flash album

Bericht door nirwana »

frans kersten schreef:Excuses voor laat reageren. Wederom geveld door een longonsteking. C.O.P.D patienten zijn daar nog al vatbaar voor.
Je reageert gewoon in je eigen tempo, hoor. Het is niet zo dat ik op een antwoord zit te wachten. Als ik de website bezoek dan bekijk ik welke nieuwe onderwerpen er zijn. Als die van jou er tussen staat, dan lees ik het antwoord vanzelf.
frans kersten schreef:Heb geprobeerd wat je hierboven aangaf. Dat lukt echter niet. Ik heb in Kompozer de indexpagina veranderd in Frans Kersten Natuurfotografie. Deze naar mijn server ge-upload, daar de indexpagina naar mijn bestanden gedownload en van de server verwijderd.
Open ik nu in mijn browser mijn website, dan krijg ik een foutmelding dat hij die niet kan vinden. IK doe het fout, weet ik, maar weet niet wat.
Ik begrijp dat van het verwijderen niet helemaal. Ik neem aan dat je de titel van de index.html-pagina in Kompozer hebt aangepast. Vervolgens is het een kwestie van deze pagina naar de website publiceren. Daarbij overschrijf je dan de huidige index.html-pagina, dus van verwijderen is volgens mij geen sprake.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
frans kersten
Berichten: 20
Lid geworden op: 1 april 2010, 8:38
    Windows Vista Internet Explorer 8

Re: Flash album

Bericht door frans kersten »

nirwana schreef:Frans,
Daarom wilde ik het ook eens proberen op de 2e methode die ik had aangegeven. Het resultaat daarvan zie je op http://www.mozbrowser.nl/web/uilen/index.html
Hoi Martijn,
ik vind dit een heel goed resultaat. Zou je mij de codo hiervan willen toespelen zodat ik hem op mijn site kan gebruiken? Bij voor baat dank.
Groet, Frans K.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Flash album

Bericht door nirwana »

frans kersten schreef:
nirwana schreef:Frans,
Daarom wilde ik het ook eens proberen op de 2e methode die ik had aangegeven. Het resultaat daarvan zie je op http://www.mozbrowser.nl/web/uilen/index.html
Hoi Martijn,
ik vind dit een heel goed resultaat. Zou je mij de codo hiervan willen toespelen zodat ik hem op mijn site kan gebruiken? Bij voor baat dank.
Groet, Frans K.
Frans,

Aangezien het allemaal HTML-code (en CSS en Javascript) is, had je mijn voorbeeld-bestanden gewoon kunnen downloaden.
Maar ik heb voor het gemak er een zip-bestand van gemaakt en deze in jouw mailbox gedropt.
Voor mij een kleine moeite en waarschijnlijk doe ik jou er een plezier mee...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
frans kersten
Berichten: 20
Lid geworden op: 1 april 2010, 8:38
    Windows Vista Firefox

Re: Flash album

Bericht door frans kersten »

Martijn, mijn dank hiervoor.
Ga er meteen aan werken.
Groet, Frans K.
mladen
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 oktober 2010, 15:19
    Windows 7 Internet Explorer 8

Re: Flash album

Bericht door mladen »

Ik heb met interesse alles gelezen, cycle gedownload en dan?! ik weet niet hoe ik de cycle plugin kan installeren cq gebruiken.
Zoals jullie kunnen lezen: ik ben echt een beginner. :(
mladen
Plaats reactie