Centreren pagina Internet Explorer (Joost)

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
robertlucas
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 oktober 2010, 11:00
    Windows 7 Internet Explorer 8

Centreren pagina Internet Explorer (Joost)

Bericht door robertlucas »

Goedemiddag,

Ik heb een soortgelijk probleem. Pagina in NVU gebouwd. http://www.joostdeleijer.nl Keurig alles gecentreerd. Online gezet en IE lijnt hem toch links uit. :? Snap er niets van. Kan iemand mij helpen? Bij voorbaat hartelijk dank.

Groet,

Robert
knorretje
Berichten: 204
Lid geworden op: 8 augustus 2010, 11:37
    Windows Vista Firefox

Re: Centreren pagina Internet Explorer (Joost)

Bericht door knorretje »

Heb je de oplossing van nirwana al geprobeerd, en zo ja, wat lukt er dan niet?
Dat was dus om de html in een div te zetten en die dan te centreren met css.
Verder: als ik de website inlaad, krijg ik 900 regels aan html binnen, waarvan de meeste leeg. Dat maakt het slecht leesbaar, en lijkt me niet de bedoeling. Ook zit er een href in naar een lokale disk D:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Linux Firefox
Contacteer:

Re: Centreren pagina Internet Explorer (Joost)

Bericht door nirwana »

knorretje schreef:Verder: als ik de website inlaad, krijg ik 900 regels aan html binnen, waarvan de meeste leeg. Dat maakt het slecht leesbaar, en lijkt me niet de bedoeling.
Ik neem aan dat de website met Nvu/Kompozer is gemaakt en deze staat er helaas om bekend dat die nogal wat lege regels tussenvoegt. Op zich genereert Nvu/Kompozer goede (en valide !) code, maar helaas wel met wat witregels ertussen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
robertlucas
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 oktober 2010, 11:00
    Macintosh Safari

Re: Centreren pagina Internet Explorer (Joost)

Bericht door robertlucas »

knorretje schreef:Heb je de oplossing van nirwana al geprobeerd, en zo ja, wat lukt er dan niet?
Dat was dus om de html in een div te zetten en die dan te centreren met css.
Verder: als ik de website inlaad, krijg ik 900 regels aan html binnen, waarvan de meeste leeg. Dat maakt het slecht leesbaar, en lijkt me niet de bedoeling. Ook zit er een href in naar een lokale disk D:
Allereerst hartelijk dank voor de reactie.

Nee, die oplossing heb ik nog niet geprobeerd. Ben bepaald geen ervaren webdesigner dus ik zal eerst eens moet bestuderen wat div's eigenlijk zijn en vooral hoe dat werkt. Ik ga aan de slag!

Groet,

Robert
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Centreren pagina Internet Explorer (Joost)

Bericht door nirwana »

Robert,

In jouw geval ligt de oplossing ergens anders.
Althans, als ik de eerste regel in het HTML-bestand aanpas dan wordt ook in IE8 de website gecentreerd.

In het bestand staat nu de volgende regel:

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
Ik heb daar nu deze regel van gemaakt:

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/DTD/strict.dtd">
Oftewel, we gaan van HTML 4.01 Transitional naar HTML 4.01 Strict en dan loopt ook IE in het gelid. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan...

Ik heb deze code geleend uit die andere website, aangezien ik niet begreep waarom de truc die ik daar had toegepast niet in jouw website werkte.

Interessant leesvoer: http://www.ozoneasylum.com/10625
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
robertlucas
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 oktober 2010, 11:00
    Windows 7 Internet Explorer 8

Re: Centreren pagina Internet Explorer (Joost)

Bericht door robertlucas »

Beste Martijn, heel hartelijk dank voor je reactie. Kan het kloppen dat je deze HTML regel in NVU niet kunt wijzigen? Als ik de pagina open, vervolgens klik op HTML bron, de regel aanpas en hem dan opsla dan komt de oude regel <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> weer terug. Weet jij wat ik fout doe?

Groet,

Robert
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Centreren pagina Internet Explorer (Joost)

Bericht door nirwana »

Robert,

Volgens mij kun je dat niet in de code aanpassen, maar werkt dat via de opties (voorkeuren) van het Kompozer.
Als je de opties opent dan kun je onder Geavanceerd aangeven waaraan de pagina moet voldoen:
- HTML4 of XHTML1
- Transitional of Strict

Je hoeft daar dus alleen Strict aan te geven en dan zou die regel bovenin de code van de pagina aangepast moeten worden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie