Thumbnails

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
han52
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 september 2010, 12:37
Locatie: Vroomshoop
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Thumbnails

Bericht door han52 »

Hallo,

Op dit mooie forum ben ik vaak en zeer goed geholpen. Ik heb een vraag over Thumbnails. Nee, ik weet hoe je een foto kleiner kunt maken met behulp van Irfanview etc. Maar,wat heb je nog meer nodig? Een aparte site om foto's neer te zetten, zoals flickr, photobucket etc? Wie kan mij verder hier mee helpen? Kun je de thumbnails ook in kompozer zetten? Of moet je dat apart doen in HTML? Graag uwen hulp en mening.

Gr. Han
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Thumbnails

Bericht door nirwana »

Han,

Kompozer biedt geen extra's voor het maken van een foto-galerij.
Daarom raad ik doorgaans aan om hiervoor een apart programma te gebruiken. Met JAlbum heb ik wel goede ervaringen. Al moet je voor zover ik weet tijdens de installatie wel opletten wat je allemaal met dit programma installeert. Ook maak ik geen gebruik van de online mogelijkheden van dit programma, maar voor de rest vind ik de mogelijkheden wel de moeite waard.

Je selecteert met dat programma een map met foto's, selecteert een layout voor deze foto's en het programma doet de rest. Daarmee bedoel ik het maken van HTML-pagina's en het maken van de thumbnails voor de verkleinde weergaves. Het resultaat is dus een map met HTML-pagina's en foto's. Moet er dan eens iets veranderd worden (bijvoorbeeld wat foto's erbij), dan voer je het programma nogmaals uit en krijg je een nieuwe set van pagina's.

Ik raad je aan om eens wat met dat programma uit te proberen, te zien wat dat oplevert en vervolgens te bedenken hoe je dat het beste met jouw huidige website kunt integreren. Zo kun je de bestanden die JAlbum oplevert in een aparte map plaatsen en in jouw website een link hiernaar opnemen. Uiteraard kunnen we je ook daarbij helpen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Thumbnails

Bericht door nirwana »

Zojuist heb ik Jalbum weer eens geïnstalleerd. Tijdens het installatieproces proberen ze je steeds naar hun online dienst te bewegen. Echter kun je na het opstarten van de software de online aanmelding weg klikken en er vervolgens voor kiezen om deze niet meer te gebruiken. Ze waarschuwen dan dat je in je album geen gebruik kunt maken van online widgets. Met die widgets kun je bijvoorbeeld per foto een online reactie-mogelijkheid inbouwen. Daar hebben we even niet om gevraagd, dus dat kan me even gestolen worden.

Vervolgens is het een kwestie van foto's toevoegen, een skin selecteren, eventueel een stijl selecteren en dan kan het album worden aangemaakt. Ook kunnen er op de website nog extra skins worden gedownload.

Het publiceren op de webserver werkt uiteindelijk als volgt: http://jalbum.net/help/tutorials/publish-to-your-site
Daarbij kun je dus bijvoorbeeld ook een aparte map maken waarin het album wordt geplaatst. Je hebt hiervoor dus geen apart FTP-programma nodig, want het uploaden kan ook vanuit Jalbum.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie