pagina's aanpassen aan andere pixels/resolutie

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Miekmol
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 november 2010, 21:18
    Windows 7 Internet Explorer 8

pagina's aanpassen aan andere pixels/resolutie

Bericht door Miekmol »

Goedenavond,

Ruim een week ben ik bezig om voor het eerst een website voor een gehandicaptenvereniging te maken.
Het gaat allemaal goed, het maken is vrij eenvoudig.
Toch heb ik een groot probleem.
Ik werk op mijn laptop met een scherm van 1393 pixels.
Ik heb de pagina's die klaar waren op een ander beeldscherm bekeken en nu moet ik op liefst 4 pagina's gaan scrollen.
Daarna de pagina's helemaal opnieuw gemaakt, met kleinere tabellen, foto's en afbeeldingen kleiner gemaakt en nog veranderen die 4 pagina's niet, ik moet blijven scrollen.

Weet iemand hoe ik alles in een keer opnieuw kan instellen voor alle pagina's samen/tegelijk en vooral waar ik dat kan doen, zonder dat ik helemaal opnieuw moet beginnen?

Het is natuurlijk zo dat een website op elke laptop en beeldscherm normaal te lezen moet zijn.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties,

groetjes Miek
novaflash
Berichten: 336
Lid geworden op: 5 mei 2010, 15:56
    Windows 7 Chrome

Re: pagina's aanpassen aan andere pixels/resolutie

Bericht door novaflash »

Dit probleem is al sinds het begin van website bouwen aanwezig.

Een algemeen geaccepteerde vuistregel nu is dat men er uit van mag gaan dat vrijwel iedereen nu een beeldscherm heeft die 1024 pixels breed is. Als je rekening houdt met randjes om het browserscherm zelf en wat marge en de scrollbalk, hou je iets van 980 pixels over. Dat is zo'n beetje de maximumbreedte die tegenwoordig aangehouden wordt.

Hoogte is natuurlijk weer iets anders, maar daar mag tenslotte voor gescrolled worden.

Je situatieomschrijving is dusdanig dat we je niet betere tips kunnen geven op het moment. Misschien als je een voorbeeld ergens online hebt staan die we mogen zien zodat we je kunnen helpen?
Miekmol
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 november 2010, 21:18
    Windows 7 Internet Explorer 8

Re: pagina's aanpassen aan andere pixels/resolutie

Bericht door Miekmol »

Goedenavond,

Ik heb het probleem op kunnen lossen door geen pixels maar procenten aan te geven!
Nu wordt de pagina zelfs goed geopend op een schermpje van 11 inch!
Ook had ik een fout gemaakt, mijn pagina's waren te groot geworden omdat ik spaties had gebruikt, om afbeeldingen etc. goed op de pagina neer te zetten.

Ik heb voor een gehandicaptenvereniging een nieuwe website gemaakt.
Degene die de website gaat beheren woont elders.

Nu heb ik nog een groter probleem over het publiceren:De website op D. gezet.
Ik heb op mijn laptop alle buttons die met hoofdletters waren opgeslagen, veranderd in kleine letters. Daarna heb ik de website bij mijn documenten op C gezet.
Vanaf deze locatie heb ik de website opnieuw op de USB-stick gezet.
Daarna heeft Mari de website op zijn computer bij mijn documenten gezet, dus heel de map.
weer daarna heeft Mari de website verhuisd naar een andere map: mijn website, ook in mijn documenten.

Eerder had hij een website bij NVU gemaakt.
Deze heeft hij helemaal verwijderd.
Ook alle afbeeldingen en advertenties etc. verwijderd van zijn computer.
Daarna het NVU programma verwijderd.

Toen Kompozer geopend en ingelogd.
Daarna de index-pagina geopend in Kompozer
Deze index pagina gepubliceerd en ook de knop aangevinkt van alle afbeeldingen en bestanden.
Daarna kwam er aan de linkerkant op het scherm de website te staan met alle mappen en submappen.

Toen gaan kijken of de website op internet stond en je begrijpt het al.
Geen enkele knop werkt, de achtergrond is weg, etc.

Nu doet de pagina wij doen het nog wel bij hem, omdat dit dezelfde naam heeft als de nieuwe pagina in de nieuwe website.

Voorlopig kan ik niks voor hem doen.
Ik weet echt niet wat hij verkeerd doet.
Moeten alle mappen apart gepubliceerd worden?
Moeten alle pagina's apart gepubliceerd worden?

Ik ben voorlopig niet meer daar, ik heb geen tijd.

Mari wil de website helemaal opnieuw gaan maken maar dat gaat zeer waarschijnlijk fout.
Hij wordt nooit meer zoals ik hem gemaakt heb.
Graag reactie, wat we nog kunnen doen, of wat we verkeerd doen.

groet Mieke
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: pagina's aanpassen aan andere pixels/resolutie

Bericht door nirwana »

Mieke,

Het belangrijkste is dat je alle bestanden waaruit de website is opgebouwd in elk geval bij elkaar hebt (zij het van jouw computer of vanaf de computer van Mari). Op zich moet een website ertegen bestand zijn dat deze in een andere map wordt geplaatst.

Het gaat Nvu en Kompozer namelijk om de relatieve verwijzingen. Oftewel, hoe verhouden de diverse mappen en bestanden waaruit de website is opgebouwd zich ten opzichte van elkaar.

Zo kun je alle afbeeldingen in een sub-map plaatsen en daarin kun je weer onderliggende mappen aanmaken. Net wat voor jou en jouw collega-beheerder een handige indeling is.

Het is dan ook zaak om eerst deze structuur van de website op te bouwen en daarna kun je de bestanden oppakken en op een andere plaatsen neerzetten (bijvoorbeeld op een webserver of op de computer van iemand anders). Het kan fout gaan als je bijvoorbeeld vanaf een geheel andere locatie een afbeelding probeert in te voegen. Dan zal Nvu of Kompozer namelijk een harde (absolute) verwijzing invoegen en daarmee is een website direct een stuk minder overdraagbaar naar een andere computer.

Heb je ergens een locatie op Internet waar we deze website (of wat er van over is) kunnen aanschouwen ? Dan begrijpen we waarschijnlijk iets meer wat je bedoelt en kunnen we via de code van de website ook bekijken hoe je dit het beste kunt corrigeren.

Het beste kun je een FTP-programma (zoals FileZilla) gebruiken om de bestanden van de website naar een webserver te uploaden. Het FTP-gedeelte van Nvu en Kompozer is nooit heel erg goed geweest. Vandaar dat we aanraden om hiervoor een apart programma te gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Miekmol
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 november 2010, 21:18
    Windows 7 Internet Explorer 8

Re: pagina's aanpassen aan andere pixels/resolutie

Bericht door Miekmol »

Hallo Martijn,

De website is http://www.houvastgemert-bakel.nl

groetjes Mieke
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: pagina's aanpassen aan andere pixels/resolutie

Bericht door nirwana »

Mieke,

Ah, dat werkt verhelderend.

Wat ik uit de code van de website haal:
file:///C:/Users/Mari%20van%20Gemert/Documents/Images/Untitled-7.png
file:///C:/Users/Mari%20van%20Gemert/Documents/Images/Logo%2520Houvast.png
file:///C:/Users/Mari%20van%20Gemert/Documents/Buttons/Foto_bekijken.png
file:///C:/Users/Mari%20van%20Gemert/Documents/Buttons/radio_maico.png
file:///C:/Users/Mari%20van%20Gemert/Documents/Buttons/Weer_in_Gemert.png

Of in gewoon Nederlands:
bij Mari op de computer staan onder de "Mijn Documenten" een map met de naam Images en een map met de naam Buttons.
Het lijkt me eerst handig om ervoor te zorgen dat deze mappen via Filezilla op de webserver geplaatst worden.

Vervolgens is het handig om deze lokale verwijzingen uit het HTML-bestand te halen.
Daarvoor bieden Nvu en Kompozer overigens de functie HTML opschonen.
Die vind je in het menu Extra van Nvu / Kompozer. Als je deze optie selecteert dan staat er onderaan ook een optie "Lokale URL's relatief maken". Die optie zou deze file:/// verwijzingen uit de HTML-code moeten verwijderen.

Tezamen met het uploaden van de beide mappen met afbeeldingen naar de webserver hoop ik dat er dan weer een mooie website tevoorschijn komt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: pagina's aanpassen aan andere pixels/resolutie

Bericht door nirwana »

Ook zul je alle onderlinge HTML-bestanden naar de webserver moeten uploaden.
Daarmee bedoel ik bestanden als Contact.html, Nieuws.html, etc
http://www.houvastgemert-bakel.nl/Contact.html
http://www.houvastgemert-bakel.nl/Nieuws.html

Ook in deze bestanden zullen de lokale verwijzingen (indien aanwezig) verwijderd moeten worden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Miekmol
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 november 2010, 21:18
    Windows 7 Internet Explorer 8

Re: pagina's aanpassen aan andere pixels/resolutie

Bericht door Miekmol »

Hallo Martijn,

bedankt voor je reactie....

Door het slechte slapen heb ik hetvolgende bedacht:
Nu heb ik bij
C: documenten een map Website Houvast
In deze map een map Website en als ik daarop klik krijg ik afbeeldingen, buttons, images, html, advertenties, wordbestanden en illustrator.
Als het ware heb ik dus een tussenmap oftewel submap met de naam WEBSITE.
Als ik nu alle bestanden uit deze map haal en zet in de map Website Houvast, zou het probleem dan niet opgelost kunnen zijn?

Er is ons verteld dat je de map in een keer kunt publiceren met alles er in.
Nu publiceren we steeds de map WEBSITE, dus een submap en wordt alleen de indexpagina gepubliceerd.

De map wordbestanden en illustrator hoeven denk ik niet gepubliceerd te worden, dat heeft niet direct met de pagina's te maken, het is meer voor mezelf om niks kwijt te raken.
Ben benieuwd wat je hiermee kunt. groetjes Mieke
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: pagina's aanpassen aan andere pixels/resolutie

Bericht door nirwana »

Mieke,

Je zou 1 website-map moeten hebben (of hoe je die ook maar noemen wilt) en daarin zouden naast die submappen (afbeeldingen, images, etc) ook de HTML-bestanden moeten staan. Vervolgens kun je met Filezilla de inhoud van die hele website-map naar de webserver kopiëren. Als je een index.html bestand hebt, dan is dat het eerste bestand dat getoond wordt. Verder zouden in diezelfde map ook de nieuws.html, contact.html, etc moeten staan.

Wel moet je eerst voor het kopiëren naar de webserver in Nvu / Kompozer de HTML-bestanden hebben opgeschoond, zodat al die file:/// verwijzingen eruit zijn.

Dit laatste zou je ook direct in de broncode van de pagina kunnen doen.
Het gaat erom dat

Code: Selecteer alles

file:///C:/Users/Mari%20van%20Gemert/Documents/Buttons/Weer_in_Gemert.png
gewijzigd wordt in

Code: Selecteer alles

Buttons/Weer_in_Gemert.png
Oftewel, die hele lokale verwijzing moet eruit worden gehaald.

Voordat je de website op de webserver plaatst, kun je ook zelf op jouw eigen computer controleren of alles goed staat. Daartoe open je vanuit de website-map bijvoorbeeld het index.html bestand (of een ander HTML-bestand) in je webbrowser. Als je alles goed hebt staan, dan zou wat je dan ziet hetzelfde moeten zijn als wat je uiteindelijk op Internet ziet. Dat is de kracht van relatieve verwijzingen tussen de bestanden onderling. Daardoor kun je in principe een complete website oppakken en vervolgens weer ergens anders bekijken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Miekmol
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 november 2010, 21:18
    Windows 7 Internet Explorer 8

Re: pagina's aanpassen aan andere pixels/resolutie

Bericht door Miekmol »

Hallo Martijn,

Het is waarschijnlijk niet gebruikelijk maar ik zou heel graag je emailadres willen hebben zodat ik de map Houvast in kan pakken met WinZip en naar je kan sturen.

Verder heb ik het idee dat Mari dingen verkeerd invult bij het publiceren en dan bedoel ik de paginatitel, de bestandsnaam etc. en ook op tabblad instellingen

Mari zegt alles opgeschoond en verwijderd te hebben.

Als ik de indexpagina neem ziet alles er perfect uit.
Zo zou de website ook op internet moeten komen staan.

groetjes Mieke
Miekmol
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 november 2010, 21:18
    Windows 7 Internet Explorer 8

Re: pagina's aanpassen aan andere pixels/resolutie

Bericht door Miekmol »

Martijn,

Ik ben niet bij Mari, die woont 12 km. bij me vandaan en ik moet daar met de taxi naartoe vanwege spierreuma.
Dus wat Mari allemaal heeft gedaan en doet kan ik niet zien, we bespreken het nu telefonisch.

groetjes Mieke
Plaats reactie