Wat moet er in het Privacybeleid i.v.m. nieuwe Cookiewet

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Wat moet er in het Privacybeleid i.v.m. nieuwe Cookiewet

Bericht door joept »

Hoi,

Sinds kort is er een cookie wet van kracht waar ik mijn website graag (nou ja... graag omdat het moet...) op aanpas.
Nu maak ik gebruik van Google analytics maar als ik mijn website bezoek, dan zie ik nog veel meer cookies staan, maar ik heb geen idee waarom deze geïnstalleerd worden? Kijk zelf maar in het Cookieoverzicht van Firefox als je mijn website http://www.myblogsite.nl hebt bezocht. Is dat normaal?

Wat moet ik dus nou in het privacybeleid zetten? Ik heb wel al een uitleg pagina, zie quote hieronder, is dat genoeg?
Er is sinds 1 juni 2012 een nieuwe wet, de telecomwet. En daardoor moeten we je toestemming vragen voor het gebruik van cookies op MyBlogSite.nl. We vragen jou dit eenmalig ook te doen. Anders kun je MyBlogSite.nl helaas niet op. Let op, als je MyBlogSite.nl bezoekt dan blijf je anoniem.

Wat zijn dan die cookies? MyBlogSite.nl gebruikt een aantal soorten cookies. Dat zijn dus kleine datapakketjes die op je computer worden gezet:
- Functionele cookies zijn strikt noodzakelijk voor de werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Hiervoor is geen toestemming vereist;

- Webstatistieken analyseren bijvoorbeeld welke pagina's het best worden bezocht. Op basis daarvan kunnen we onze sites verbeteren; Nogmaals: bezoekers van MyBlogSite.nl, blijven anoniem. Ook voor cookies geldt dat ze nooit direct aan individuen zijn te koppelen. MyBlogSite.nl gaat vertrouwelijk om met de gegevens die door middel van cookies worden verzameld.
Snap er niks van die nieuwe cookie wet, graag jullie hulp.


Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: Wat moet er in het Privacybeleid i.v.m. nieuwe Cookiewet

Bericht door Frederik »

joept schreef:
Wat moet ik dus nou in het privacybeleid zetten?
Helemaal niks.
In principe hoef je voor een gewone website zoals de jouwe en de mijne en dit forum waar geen cookies worden gebruikt om interesseprofielen van bezoekers vast te leggen geen privacybeleid te vermelden. Als je dat toch wilt kun je volstaan met te vermelden dat er geen cookies geplaatst worden voor commerciële activiteiten.
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Wat moet er in het Privacybeleid i.v.m. nieuwe Cookiewet

Bericht door joept »

Betekent dat dan ook dat ik helemaal geen toestemming hoef te vragen voor het plaatsen van cookies?

Thanks!


Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Wat moet er in het Privacybeleid i.v.m. nieuwe Cookiewet

Bericht door nirwana »

Joep,

Ik zou toch denken dat je wel moet aangeven dat je eventueel een statistiek-teller gebruikt die een cookie plaatst om terugkerende bezoekers te herkennen. Jij hebt daarmee misschien geen commerciële bedoeling, maar de aanbieder van de dienst kan daar doorgaans toch een mooi profiel mee opbouwen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Wat moet er in het Privacybeleid i.v.m. nieuwe Cookiewet

Bericht door joept »

Oké duidelijk, maar moet ik daar ook een Privacybeleid voor maken? Of is onderstaande tekst voldoende? Onderstaande tekst wil ik in de pop-up laten verschijnen waar gebruikers toestemming moeten geven dan wel geen toestemming geven voor het installeren van cookies. De tekst heb ik een klein beetje aangepast zie: 'Nieuwe toevoeging', hieronder
Er is sinds 1 juni 2012 een nieuwe wet, de telecomwet. En daardoor moeten we je toestemming vragen voor het gebruik van cookies op MyBlogSite.nl. We vragen jou dit eenmalig ook te doen. Anders kun je MyBlogSite.nl helaas niet op. Let op, als je MyBlogSite.nl bezoekt dan blijf je anoniem.

Wat zijn dan die cookies? MyBlogSite.nl gebruikt een aantal soorten cookies. Dat zijn dus kleine datapakketjes die op je computer worden gezet:
- Functionele cookies zijn strikt noodzakelijk voor de werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Hiervoor is geen toestemming vereist;

- Webstatistieken analyseren bijvoorbeeld welke pagina's het best worden bezocht. Op basis daarvan kunnen we onze sites verbeteren; Nogmaals: bezoekers van MyBlogSite.nl, blijven anoniem. Ook voor cookies geldt dat ze nooit direct aan individuen zijn te koppelen. Nieuwe toevoeging: Voor de webstatistieken maken wij gebruik van een derde partij Google Analytics. Google Analytics gaat vertrouwelijk om met de gegevens die door middel van cookies worden verzameld. De informatie van deze webstatistieken is beschermd door de wetten omtrent databescherming van het land waarin Google Analytics gehost wordt.
Hoor het graag.


Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Wat moet er in het Privacybeleid i.v.m. nieuwe Cookiewet

Bericht door nirwana »

Joep,

Waarom zou je moeilijk doen als Google al de tekst voor je heeft opgesteld ?

Over jouw eigen tekst:
- "En daardoor moeten we je toestemming vragen voor het gebruik van cookies op MyBlogSite.nl.

Een zin beginnen met "En" vind ik niet erg sterk. Dat lijkt mij meer spreektaal dan schrijftaal.

- "We vragen jou dit eenmalig ook te doen. Anders kun je MyBlogSite.nl helaas niet op."

Waarom zou iemand geen gebruik kunnen maken van jouw website als ze geen cookies accepteren ?
Die cookies zijn voor jouw website toch niet zodanig van belang dat opeens niet het meer doet als iemand de cookies niet zou accepteren ?

- "kleine datapakketjes"

Waarom zou jen niet spreken van "kleine tekstbestanden" ? Dat zegt een bezoeker vast meer dan een datapakket. Een datapakket kan namelijk van alles zijn, dat kan ook een pakketje aan gegevens zijn dat van netwerk A naar netwerk B wordt gestuurd.

- "De informatie van deze webstatistieken is beschermd door de wetten omtrent databescherming van het land waarin Google Analytics gehost wordt."
Dat zegt me niet zo veel, want Google host zijn software "all over the world". Ik denk eerder dat het gaat om het land vanuit waar Google opereert. Dat zou dan de VS zijn en van hun privacy-wetgeving heb ik geen hoge pet op.
Om maar 1 voorbeeld te noemen: http://nl.wikipedia.org/wiki/USA_PATRIOT_Act
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Wat moet er in het Privacybeleid i.v.m. nieuwe Cookiewet

Bericht door joept »

Bedankt, ik ga gewoon de standaard tekst gebruiken, dan ben ik overal vanaf!


Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Plaats reactie