iFrame

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
pieter53
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 juni 2007, 10:42
Locatie: Haarlem
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

iFrame

Bericht door pieter53 »

Waarom geven iFrames nog steeds problemen in Kompozer?
Ook HTML 5 kent iFrames! Wordt het niet eens tijd dat er wat aangedaan wordt?
Pieter, Haarlem
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: iFrame

Bericht door nirwana »

Ik zou zeggen: probeer het eens met BlueGriffon.
Aan Kompozer wordt bij mijn weten niet veel meer ontwikkeld.

De ontwikkeling van BlueGriffon is moderner. Zo heb ik net een pagina met een iframe erin in BlueGriffon proberen te openen. Dat ging zonder mopperen en de inhoud van de iframe werd netjes getoond.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: iFrame

Bericht door Frederik »

pieter53 schreef:Waarom geven iFrames nog steeds problemen in Kompozer?
Ook HTML 5 kent iFrames! Wordt het niet eens tijd dat er wat aangedaan wordt?
Kompozer kan goed overweg met I-frames, misschien kun je omschrijven wat het probleem is?
pieter53
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 juni 2007, 10:42
Locatie: Haarlem
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: iFrame

Bericht door pieter53 »

Het lijkt er op als of Kompozer overweg kan met iframes, maar toch zijn er af en toe rare nukken. Een paar jaar geleden ben ik na een aantal van deze problemen afgehaakt. Vandaag dacht ik, ik probeer het weer eens, maar na twee minuten werken blijken de pijltjestoetsen niet meer voor cursor verplaatsingen gebruikt te kunnen worden. Vandaar mijn klacht.

OS: Win7 ultimate.
Bestand: Zie hier.

Goed, nog maar eens proberen.
Na het openen van het bestand begint het met een foutmelding (die men over kan slaan).
Het bestand wordt geopend in de tab 'normal view' maar toont 'preview'. Even heen en weer schakelen tussen de views lost ook dit probleem op.
Volgende actie was: dubbelklikken op een link om de link aan te kunnen passen. Dit had geen effect. Dialoog opent niet, maar dat is misschien iets wat normaal is.
Cursor trachten te verplaatsen met pijltjes toetsen: WERKT NIET!

Het spijt me, maar ik geef het alweer op.
Pieter, Haarlem
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: iFrame

Bericht door Frederik »

Het i-frame onderin de pagina werkt hier prima. Vraag me wel af waarom je voor zo'n stukje tekst daar überhaupt een i-frame voor gebruikt (?)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: iFrame

Bericht door nirwana »

Ik heb de bewuste pagina net in Kompozer geopend en het lijkt erop alsof ik daar gewoon mee kan werken. Ik heb wat aanpassingen gemaakt en vervolgens de pagina lokaal opgeslagen.

Ter info: ik gebruik Kompozer 0.8b3
Op de Kompozer-website wordt nog steeds 0.7 eerst aangeboden.

Tip: in http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... -eind.html staan enkele dode linkjes (Nvu, Netscape Composer). Een linkje naar de Kompozer-website wordt waarschijnlijk wel op prijs gesteld. De link naar Gmail verwijst naar de inlogpagina. Als je linkt naar http://www.gmail.com dan kom je direct in je inbox, als je bent ingelogd. Ik weet overigens niet wat je met die link naar Gmail wilt bereiken, maar het zal vast een stukje credits zijn voor de gratis e-maildienst van Google (die ik zelf ook al jaren gebruik).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: iFrame

Bericht door nirwana »

Frederik schreef:Vraag me wel af waarom je voor zo'n stukje tekst daar überhaupt een i-frame voor gebruikt (?)
Dat geldt eigenlijk voor alle iframes op die website, zoals het menu, etc.

Het is meer dat Kompozer ook niet echt lekker met sjablonen (templates) omgaat, waardoor je in elke pagina dezelfde tekst zou moeten opnemen (menu, disclaimer, etc). Dat wordt hier "opgelost" door in elk pagina een iframe met deze informatie op te nemen.

Dan zou ik dat eerder oplossen door een eenvoudig content-management-systeem op de website te installeren. Dan definieer je 1 keer je template en vervolgens hoef je je alleen nog maar met de inhoud van de website bezig te houden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
pieter53
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 juni 2007, 10:42
Locatie: Haarlem
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: iFrame

Bericht door pieter53 »

@Frederic

Ik heb het nog eens geprobeerd.
Na het openen van het bestand begint het met een foutmelding (die men over kan slaan).
Het bestand wordt geopend in de tab 'normal view' maar toont 'preview'. Even heen en weer schakelen tussen de views lost ook dit probleem op.
Volgende actie was: dubbelklikken op een link om de link aan te kunnen passen. Dit had geen effect. Dialoog opent niet, maar dat is misschien iets wat normaal is.
Cursor trachten te verplaatsen met pijltjes toetsen: WERKT NIET!
Het spijt me, maar ik geef het alweer op.

Goed waarom gebruik ik iFrames?
Omdat ik toen ik die layout in 2005 maakte ik nog niets anders kon.
Waarom heb ik het nog niet aangepast?
Omdat ik nog geen tijd heb gevonden ca. 2400* bestanden te wijzigen.
Waarom ik geen CMS gebruik?
Ook al tijdgebrek en bovendien wil ik me niet afhankelijk maken van het werk van derden. Je weet nooit wat dat voor gevolgen zal hebben.


@Nirwana bedankt voor de meldingen. Ik zal trachten er zo spoedig mogelijk wat aan te veranderen.

(*Gewijzigd: eerste opgaaf was door een rekenfoutje en een typfout veel te hoog. Toch blijft ook 2400 een hele kluif.)
Laatst gewijzigd door pieter53 op 19 januari 2013, 18:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Pieter, Haarlem
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: iFrame

Bericht door Frederik »

Voor wat betreft die foutmelding: ik denk dat die niet door het I-frame wordt veroorzaakt, maar mogelijk door een script van derden wat je gebruikt.
Overigens is het helemaal niet nodig om op iedere pagina een auteursrechten verhaal af te steken. Een simpele vermelding op de voorpagina is voldoende voor al het werk, heb je geen CSM voor nodig. In een boek vind je ook niet op iedere pagina onderaan een auteursrechten regel.

Dubbelklikken op een link in de ontwerpmodus heeft inderdaad geen enkel effect. Als je een link wilt bewerken, klik je de link aan en dan boven in de werkbalk op het pictogram Koppeling en dan kun je de link bewerken, of je doet dat direct in de bron. Net wat je voorkeur heeft.
pieter53
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 juni 2007, 10:42
Locatie: Haarlem
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: iFrame

Bericht door pieter53 »

Boeken begint men meestal ook voorin.
In websites komt men zo maar ergens binnen vallen.

Het punt is echter dat niet mijn werk maar het functioneren van Kompozer hier ter discussie gesteld is. :wink:
Mocht iemand voor de manco's aan mijn site een handige, zeer snel werkende, oplossing die geen geld kost hebben, dan houdt ik mij aanbevolen.
(Onderste frame is inmiddels iets aangepast.)
Ik zou zeggen: probeer het eens met BlueGriffon.
Aan Kompozer wordt bij mijn weten niet veel meer ontwikkeld.
Gezien deze opmerking denk ik dat ik wanneer ik me weer eens sterk genoeg voel om met nieuwe programma's te gaan stoeien maar eens naar BlueGriffon ga kijken.
Pieter, Haarlem
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: iFrame

Bericht door Frederik »

In 99,99 % van de gevallen kom ik niet zomaar ergens een website binnen vallen, maar gewoon bij de voordeur: de openingspagina. Maar daarover hoeven we niet te discussiëren. Je stelt het functioneren van KompoZer ter discussie en dat mag.

Alleen is mijn jarenlange ervaring met Kompozer van dien aard dat ik over het functioneren van Kompozer niks heb aan te merken: er worden prachtige websites mee gemaakt die het, stuk voor stuk, goed doen en waar weinig op valt aan te merken.

De nukken die jij beschrijft herken ik niet en daarom denk ik aan factoren buiten Kompozer om.
Maar goed, zoals Martijn zegt, BlueGriffon is inderdaad ook een optie.
pieter53
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 juni 2007, 10:42
Locatie: Haarlem
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: iFrame

Bericht door pieter53 »

Frederik schreef:In 99,99 % van de gevallen kom ik niet zomaar ergens een website binnen vallen,
Dan heb je voor vandaag je 0,01% alweer verbruikt. Je hebt immers mijn link gevolgd :lol:
Alleen is mijn jarenlange ervaring met Kompozer van dien aard dat ik over het functioneren van Kompozer niks heb aan te merken: er worden prachtige websites mee gemaakt die het, stuk voor stuk, goed doen en waar weinig op valt aan te merken.
De nukken die jij beschrijft herken ik niet en daarom denk ik aan factoren buiten Kompozer om.
Wat je zegt is natuurlijk mogelijk.
Er zitten inderdaad scripts in, maar dat is toch heel gebruikelijk voor websites?
Je hebt me echter wel nieuwsgierig gemaakt.
Als ik me eens een uurtje verveel, zal ik wel eens kijken of het probleem weg is als er geen scripts in de pagina staan.
Pieter, Haarlem
pieter53
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 juni 2007, 10:42
Locatie: Haarlem
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: iFrame

Bericht door pieter53 »

Mijn nieuwsgierigheid won van mijn 'goede voornemens' dus maar even met Kompozer gaan stoeien.

Zelfs dit wil niet normaal werken!

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
  <title></title>
</head>
<body>

aaaa<br>

<iframe src="">Geen ondersteuning voor frames! </iframe>

</body>
</html>
Pieter, Haarlem
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 8 Firefox

Re: iFrame

Bericht door Frederik »

nee natuurlijk werkt dat niet. Je laat kompozer zoeken (src) naar: Geen ondersteuning voor frames!
Waar zou kompozer dat bestand of die pagina moeten kunnen vinden ???
pieter53
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 juni 2007, 10:42
Locatie: Haarlem
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: iFrame

Bericht door pieter53 »

Ik laat Kompozer helemaal niet zoeken: dat is een alternatieve tekst, voor als de browser iframes blokkeert!

Maar goed: Dit werkt ook niet.
(Dat wil dus zeggen dat je na het openen de cursor niet met de pijltjes toetsen door 'aaaa' kan verplaatsen.)

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
  <title></title>
</head>
<body>
aaaa<br>
<iframe src="test.html"></iframe>
</body>
</html>
Test.html=

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
  <meta content="text/html; charset=ISO-8859-1"
 http-equiv="content-type">
  <title>test</title>
</head>
<body>
TEST
</body>
</html>
Ik moet toch tot de conclusie komen dat je zelf, ondanks je jarenlange ervaring, nog nooit met iFrames in combinatie met Kompozer gewerkt hebt. Probeer maar eens, maar vergeet niet het bestand echt als nieuw in Kompozer op te vragen als je het gaat testen.
Pieter, Haarlem
Gesloten