OOo 2.0 Beta is er!!!

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Crépieux
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

aasgier schreef:jammer dat het installeren van de nederlandse spellinchecker niet lukt.
nederlands spellich checker gedownload http://www.xs4all.nl/~simonbr/nl-NL-040305.zip
>File
>wizard
>new dictionarys
>dutch
klil op de knop
maar er gebeurd helaas pindakaas niets :cry:
Hier vind je de oplossing:

bron: tweakers.net
Even over de nederlandse spellingscontrole: dit werkt helaas niet zoals het boven beschreven is, aangezien het DicOOo werkt mbv macros en die staan standaard uit. De makkelijkste manier om Nederlands in te stellen gaat als volgt:

Dowload DicOOo en run deze. Dan krijg je wel een melding of je macros wil enabelen of niet. Druk op "enable macros".

Haal de dictionairies gewoon van het internet, heb je meteen de laatste, dit gaat snel.

Sluit na de installatie OOo af, *inclusief de SnelStarter*. Na opnieuw opstarten is de Nederlandstalige spellingcontrole beschikbaar. Je kan de nederlandse taal als standaard instellen bij Tools>Options>language settings>languages.
Laatst gewijzigd door Crépieux op 6 maart 2005, 1:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Mvg,
Erwin

Linux-user: n°441473
Ubuntu-user: n°13285
Crépieux
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

aasgier schreef:de versie waarin in het begin van dit topic naar wordt verwezen is 1.9.79
de Nl versie waar ik naar verwijs is verise 1.9.82
I am confused Afbeelding
Ik hou het voorlopig op 1.9.79, om mijn register toch niet te veel te 'vervuilen'
Mvg,
Erwin

vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Het werkt NL versie met NL spellingscontrole
Al is de NL versie niet helemaal NL som En.
goede eerste indruk
sommige zaken gaan gemakkelijker
voor andere zaken is het even zoeken
effe een tijdje uitproberen.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

ik heb een aantal werkbladen in Excel met daarin een heleboel zelfgemaakte macro's, werken die nog in ooo. Of moet ik allemaal nieuwe macro's maken.

Is er een goed NL talig forum over ooo?
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Lode
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

Crépieux schreef:Legaal?
In België betaal je voor een studentlicence van Ms Office al zo'n 149€!!!
jeps, volledig legaal. de school heeft een licentie waarmee ze alle pc's mogen besmetten met de spullen van ms, en voor leerlingen en docenten mogen ze gewoon een thuisversie aanschaffen, die kosten dus 19/23 euro. lijken me ook een beetje rare prijzen voor het illegale cirquit :)

maar goed, ik ben toch wel benieuwd geraakt naar de OOo2 beta :) alleen als ik naar die download pagina ga en kies taal nederlands krijg ik alleen de 1.1.4... moet ik nu gewoon de engelse testen of is er wél een nl versie?
ByteWarrior
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

LodeC schreef:
Crépieux schreef:Legaal?
In België betaal je voor een studentlicence van Ms Office al zo'n 149€!!!
jeps, volledig legaal. de school heeft een licentie waarmee ze alle pc's mogen besmetten met de spullen van ms, en voor leerlingen en docenten mogen ze gewoon een thuisversie aanschaffen, die kosten dus 19/23 euro. lijken me ook een beetje rare prijzen voor het illegale cirquit :)
MS heeft ook nog een ander initiatief: MA3D. Studenten betalen een jaarlijks abonnement (kost eigenlijk zeer weinig) en krijgen verschillende MS softwarepakketten tot hun beschikking.

Er zit wel een zekere marketing achter. Het abonnement verloopt als je afstudeert. Dus als je de programma's wilt blijven gebruiken en je bestanden wilt kunnen blijven lezen, dien je het volledige pakket zelf aan te kopen. En dan lopen de kosten wel gauw zeer hoog op.

Zo zorgt MS ervoor dat ze aan "studentenbinding" doen. Eens je MS software gebruikt, zit je er aan vast... :?
Lieske
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lieske »

Ook docenten weet MS aan zich te binden. Ten eerste kunnen wij ook goedkoop softwarepakketten van MS aanschaffen via school. Het enige nadeel is dat we voor support alleen een beroep kunnen doen op de ict-afdeling van school.

Daarnaast moeten/kunnen we een zgn. digitaal rijbewijs halen waarmee we laten zien dat we kunnen omgaan met een tekstverwerker, spreadsheetprogramma's, internet en e-mail en dat we iets weten van besturingssystemen. De toetsen en daarom het lesmateriaal zijn echter volledig afgestemd op het werken met MS-producten.
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

LodeC schreef:alleen als ik naar die download pagina ga en kies taal nederlands krijg ik alleen de 1.1.4... moet ik nu gewoon de engelse testen of is er wél een nl versie?
Dat klopt, de Nederlandstalige versie moet nog gemaakt worden. Beta's zijn meestal enkel in het Engels uit te proberen en bij de echte release moeten er zoveel mogelijk vertalingen beschikbaar zijn.

Op dit adres is al een grotendeels vertaalde versie beschikbaar.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

aasgier schreef:ik heb een aantal werkbladen in Excel met daarin een heleboel zelfgemaakte macro's, werken die nog in ooo. Of moet ik allemaal nieuwe macro's maken.

Is er een goed NL talig forum over ooo?
Niet goed, wel Nederlandstalig: http://openoffice.prikpagina.nl
Nou ja, het is het prikbord van de OpenOffice-startpagina die ik heb opgezet :) Maar veel andere OOo-fora zijn er nog niet in Nederland.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Crépieux
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

Ondertussen minder goed nieuws, de officiële release van OOo 2.0 wordt met 2 maanden uitgesteld, tot juni/juli van dit jaar. De recentste béta versie is nu 1.93 (met de fantastische quickstarter zoals bij OOo 1.14). De programma's die ik gebruik (Hoofdzakelijk Calc en Writer) werken naar behoren. Grafisch ziet het er wat mooier uit. Wel nog niet in NL.

Opgepast: in Calc worden de bestanden in een nieuw formaat opgeslagen. Dit bestand is niet meer te openen met de 1.14 versie.
Mvg,
Erwin

nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Crépieux schreef:Ondertussen minder goed nieuws, de officiële release van OOo 2.0 wordt met 2 maanden uitgesteld, tot juni/juli van dit jaar.
OpenOffice.org 1.9.79 (de 2.0 beta) werkt hier prima. Echte fouten ben ik er nog niet in tegengekomen. De PDF-export maakt nu tenminste echte links aan, dus dat vind ik al een hele verbetering.
Met vriendelijke groet,

Martijn
Stevewal
    unknown unknown

Open-office 2.0 bèta-versie!

Bericht door Stevewal »

Ik gebruik deze bèta-versies al een tijdje, maar de versie die vorige vrijdag geplaatst is, 1.9.m113, wel daar zitten toch een aantal fouten in, en alvast bij mij (Win98SE) is het onmogelijk om deze te installeren.
Op het supportforum, zijn de bugvermeldingen al binnen gekomen en het zou ondertussen ook al opgelost zijn maar ... de foute versie blijft er voorlopig toch staan, waarschijnlijk tot er iemand wakker schiet.
Ik wou jullie maar waarschuwen.
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Open-office 2.0 bèta-versie!

Bericht door nirwana »

Stevewal schreef:Ik gebruik deze bèta-versies al een tijdje, maar de versie die vorige vrijdag geplaatst is, 1.9.m113, wel daar zitten toch een aantal fouten in, en alvast bij mij (Win98SE) is het onmogelijk om deze te installeren.
Ik gebruik hier nog een 1.9.79 en die werkt al tijden zonder al te veel problemen (in mijn ogen althans). Ik geef toe dat ik geen poweruser ben, dus er zullen her en der echt nog wel wat foutjes in zitten. Daarom heet het voorlopig ook nog beta :D
Met vriendelijke groet,

Martijn
Crépieux
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

Maandenlang gebruikte ik versie 1.9.93 zonder problemen. Vorige week heb ik de laatste versie 1.9.113 opgehaald omdat er een nederlandstalig taalpakket bij te krijgen is. De installatie verliep vlekkeloos en OOo werkt nu (ook) perfect in het nederlands (met hier en daar onvertaalde items).

PS: Ik werk met windows XP
Mvg,
Erwin

Stevewal
    unknown unknown

Bericht door Stevewal »

Ik gebruik de beta-versies ook al een ganse tijd, zo om de 2 weken is er een nieuwe beta beschikbaar. Het is misschien alleen bij Win98, ik weet het niet, maar op het forum waar de "bugs" gepost worden, heb ik gezien dat dezelfde installatiefout nog voorkomt bij andere proefpersonen. De bug staat op dit ogenblik als "resolved" maar de versie om te downloaden is nog niet aangepast.
Plaats reactie