Ubuntu installeren

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    unknown unknown

Ubuntu installeren

Bericht door Tarzan »

Ik wil wel eens proeven van Ubuntu.
Daarom maakte ik een CD met Ubuntu en daarop staat de versie 6.10. Het bestand heeft als naam: ubuntu - 6.10 - desktop - i386.iso.

Als ik deze CD in mijin PC steek zie ik dit iso-bestand wel op het scherm staan maar ik zie nergens een install staan om deze versie op mijn harde schijf te installeren.

Kan iemand zeggen hoe ik nu Ubuntu kan installeren?

Wel moet ik zeggen dat ik, tussen het maken van die CD en nu windows opnieuw heb geïnstalleerd. Zit dat er misschien voor iets tussen?
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik vrees dat je de CD verkeerd gebrand hebt. Lees anders deze thread eens door, the old man is er ook net mee begonnen. Mijn eerste post daarin geeft enkele nuttige links. Als je de CD toch opnieuw gaat branden zou ik ineens beginnen met versie 7.04.
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    unknown unknown

Bericht door Tarzan »

Ik had gans de aangeduide werkwijze in de thread van 'the old man" reeds gelezen maar ik vond daar de oplossing van mijn probleem niet in terug. (nergens trouwens, tenzij ik zoals nogal dikwijls, niet goed gezocht had). Vandaar mijn nieuwe vraag.

Zal inderdaad beginnen met versie 7.04 en ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt in alk geval voor de raadgeving.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik heb er ook maar even een Nederlandstalig artikel over het branden van een ISO-image bij gezocht: http://alleslinux.com/artikels/isobranden.php

Daar wordt het uitgelegd voor diverse commerciële brandprogramma's.
Als je onder Windows werkt en nog geen brandprogramma hebt dat ISO-images kan branden dan kun je het ook met burnatonce of cdrfte proberen. Deze programma's zijn geheel gratis. BurnAtOnce is puur om een ISO-bestand naar CD te schrijven (dus prima geschikt voor deze klus) en cdrfte is een all-round CD-brand-programma.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Naar 't schijnt is InfraRecorder ook niet mis.
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    unknown unknown

Bericht door Tarzan »

Het verbaast me altijd: de vriendelijkheid en snelheid waarop de forumleden gereed staan om elkaar te helpen. Ik heb op dit forum reeds zeer veel geleerd. Bedankt aan allen!!

Terug naar Ubuntu;

Ik heb gedaan wat rebil mij had aangeraden en het is me gelukt om een bruikbare CD te branden (Nero, weet je wel!)

Nu echter heb ik het volgende probleem.
Ik wil de partitie waarop ik Ubuntu wil installeren zelf bepalen (handmatig installatie!). In Windows noemt deze partitie "Lokaal station R" (ze staat op mijn externe harde schijf).
Als ik nu Ubuntu wil installeren op dat "Lokaal station R" dan heeft dit station, samen met alle andere lokale stations of partities, een gans andere naam gekregen: iets zoals "dev/hda1" of dev/hda3" en nog zo van die dingen, eigenlijk te veel om hier op te noemen.

Mijn vraag: hoe kan ik nu zien welke partitie, bij de installatie van Ubuntu, overeenkomt met mijn "Lokaal Station R" ?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Tarzan schreef:Mijn vraag: hoe kan ik nu zien welke partitie, bij de installatie van Ubuntu, overeenkomt met mijn "Lokaal Station R" ?
Dit doe ik doorgaans op basis van de grootte van de schijf/partitie. In Windows maak ik dan een overzicht van wat ik zoal aan partities heb, zodat ik ze onder Linux weer kan herkennen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    unknown unknown

Bericht door Tarzan »

Ik volg met veel aandacht de topic "Ubuntu" van The old man en ik zie dat hij reeds zeer ver gevorderd is.
Ikzelf heb nu het volgende probleem en ik vind daar geen antwoord op:
Bij de installatie van Ubuntu moet ik op een bepaald moment aanduiden welke partitie ik wil gebruiken. De raad van Nirwana gevolgd en alles mooi genoteerd. Als ik bij punt 4 van 7 kom moet ik de partitie selecteren waarop ik Ubuntu wil installeren. Ik selecteer een partie.
Dan verschijnt het volgende bericht:
"Er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd". Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu. OK.

En dan sta ik met de mond vol tanden!!
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Op advies heb ik ook de versie 7.04 gedownload en deze op schijf gebrand.
Wel als .iso gebrand, deze schijf heb ik in het schijfstation gedaan en vervolgens de computer uitgezet.
Daarna weer opgestart en je krijgt dan de mogelijkheid om Ubuntu te gaan bekijken.
Bij mij (en ik denk bij iedereen) stond er op het bureaublad een ikoon met de tekst " installeren"
Op dat punt heb ik de stoute schoenen aangedaan en daar op geklikt.
Alles gaat dan vanzelf zoals door Adri ook al is aangegeven, op een bepaald moment wordt gevraagd hoeveel procent van de schijf je toe wil kennen aan Ubuntu.
Je verschuift de balk waar je wil en de rest gaat vanzelf.

Ik heb dus niets te maken gehad met partities of iets van dien aard.
Na installatie stond alles keurig op z'n plek met de ruimte die ik had opgegeven.
Verder niet met partities of iets dergelijks hoeven doen.

Groet,

de Ouwe.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Tarzan, het lijkt er op dat je geen aanhechtpunt voor / (de hoofdmap) gezet hebt.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Tarzan schreef: "Er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd". Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu. OK.
Ik vermoed dat die partitie dan niet geformateerd is. Dat moet je dan nog doen. Voor Linux is dat ext2, ext3 of reiserfs.
Maakt allemaal niet zo gek veel uit. ;)
Afbeelding
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    unknown unknown

Bericht door Tarzan »

Rebil: ik snap niet wat je bedoelt!!
Adri: de partitie is wel geformatteerd.
Ik heb opnieuw geprobeerd de installatie te doen en het is mij niet gelukt. Ik herbegin een dezer dagen nog eens en schrijf alles op wat ik tegenkom. Dan laat ik jullie iets weten.
Laatst gewijzigd door Tarzan op 17 juni 2007, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

En je weet zeker dat die partitie geformatteerd is als ext2/ext3/reiserfs?
Afbeelding
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    unknown unknown

Bericht door Tarzan »

Adri: Het enige wat ik weet is dat ik de partitie, groot 19.5 GB, geformatteerd heb in Windows met als bestandsysteem NTFS. Ik moet eerlijk bekennen dat ik van "ext2/ext3/reiserfs" nog nooit gehoord heb. Kan en wil je me daarover wat meer uitleg geven?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik had al zo'n vermoeden... :)
Een Linux-distributie kun je niet op NTFS installeren!
Heb je een live-CD?
Typ dan in een terminal: sudo su cfdisk
Dan krijg je een overzicht van alle partities op de schijf(ven).
Let wel, hier krijg je geen A, B, C, D, etc., da's Windows-talk. ;)
Het wordt dan hda1/2/3, sda1/2/3, etc. (maar de bestandsformaten staan er wel achter, dus ook NTFS). Je moet dus even uitvogelen op welke partitie je Linux wilt installeren en die partitie dan opnieuw formatteren als ext2/3 of reiserfs. Dat gaat allemaal met cfdisk, dat is echt wel te volgen hoe dat moet. Let op, je moet ook een swap-partitie aanmaken (zeg maar: virtueel geheugen), vuistregel is: 2 x je RAM-geheugen. Heb je dus 512 RAM, dan wordt je swap ong. 1 GB.
Als je 1 Gig aan RAM hebt, dan heeft het weinig zin om een swap van meer dan 1 GiB te maken. Dus als je meer dan 500 MB RAM hebt, dan blijft die swap op 1 GB staan, daar komt het eigenlijk wel op neer.
Afbeelding
Plaats reactie