Free BSD live CD

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Free BSD live CD

Bericht door vulture »

Ik heb een live cd van Free BSD. Bij het opstartenals boot in de dvd speler
loopt hij vast.
Ik moet een taal kiezen vooer mijn keyboard + voor de keyboard layout

dan kan ik kiezen uit
1. console
2. fluxbox
3. xfce
4 installer into a hd

wat ik ook kies 1 2 of 3 veel verder komt tie niet
ook muis werkt niet.
Iemand een idee hoe ik dit aan de praat kan krijgen??
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Dat had ik ook. Als je 'console' kiest, koopt ie dan niet vast?

Als dat het geval is dan werkt de automagische detectie van je grafische jaart en/of beelfscherm gewoon niet zo goed, en daardoor weigert ie om een grafische omgeving op te starten.

Probeer eens (als je de juiste specificaties hebt van scherm en kaart) om alleen console te starten, dan 'xorgconf' te typen, en dan de juiste gegevens in te voeren (pas wel op: in het allerergste (zeldzame) geval kun je je beeldscherm stuk maken als je de verkeerde gegevens voor HorSync en VertSync invoert).

Is alles echter gelukt, en ben je behoorlijk zeker dat het goed is, en heb je de wijzigingen opgeslagen (in dit geval natuurlijk naar het geheugen, niet naar schijf, omdat het live cd is, dus bij volgende start ben je het weer kwijt) typ dan nu 'xfce'.

Let op: de muis opgeven via xorgconf: als dat niet werkt, geef dan standaardmuis op.

Heel veel succes!

P.S. Ik kan je verder niet te veel helpen, mijn bezigheden met FreeBSD liggen even stil, ik moest even pauze nemen, want ik heb altijd last van te veel nieuwe info krijg ik stress van.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Manuel schreef:Dat had ik ook. Als je 'console' kiest, koopt ie dan niet vast?

Als dat het geval is dan werkt de automagische detectie van je grafische jaart en/of beelfscherm gewoon niet zo goed, en daardoor weigert ie om een grafische omgeving op te starten.

Probeer eens (als je de juiste specificaties hebt van scherm en kaart) om alleen console te starten, dan 'xorgconf' te typen, en dan de juiste gegevens in te voeren (pas wel op: in het allerergste (zeldzame) geval kun je je beeldscherm stuk maken als je de verkeerde gegevens voor HorSync en VertSync invoert).

Is alles echter gelukt, en ben je behoorlijk zeker dat het goed is, en heb je de wijzigingen opgeslagen (in dit geval natuurlijk naar het geheugen, niet naar schijf, omdat het live cd is, dus bij volgende start ben je het weer kwijt) typ dan nu 'xfce'.

Let op: de muis opgeven via xorgconf: als dat niet werkt, geef dan standaardmuis op.

Heel veel succes!

P.S. Ik kan je verder niet te veel helpen, mijn bezigheden met FreeBSD liggen even stil, ik moest even pauze nemen, want ik heb altijd last van te veel nieuwe info krijg ik stress van.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)
Dank je ik ga het morgen even uit proberen. Ik laat wel even weten of het gelukt is.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

aasgier schreef:Dank je ik ga het morgen even uit proberen. Ik laat wel even weten of het gelukt is.
Okee, laat weten, want ik ben benieuwd! En zoek je documentatie over je beeldscherm en grafische kaart bijeen (in Windows Apparaatbehher vind je je grafische kaart ook: merk en type).
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Ik heb het geprobeerd maar ik kom niet verder.
bij al jouw suggesties krijg ik command not found.
wat dat betreft is de live cd van knoppix wat gebruikersvriendelijker
die werkt weel in een keer.
bedankt voor het meedenken.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Aasgier, ik zal nu mijn live cd eens gaan starten, kijken of ik het wel goed had met die commando's. Een momentje geduld, a.j.b...

In de tussentijd, terwijl de live cd aan het laden is: welke live cd gebruik jij??? Ik gebruik deze: FreeSBIE 1.1.

Keybord language: usa iso-8859-1, keybord layout: us, console: tcsh shell, dan xorgconfig (dus niet xorgconf, zoals ik zei...).

Mouse: 1 (auto), emulate2buttons: ik doe altijd nee, dan komt je monitor (zie de specs in je handleiding daarvan).

Nu de grafische kaart: "do you want to look athe card database?". Antwoord is y.

Dan nog wat vragen, en op het laatst wordt gevraagd of je het bestand weg wilt schrijven: y.

Daarna typ je startxfce4, en nu heb ik zo'n vermoeden dat het gaat lukken, want bij mij is de desktop inmiddels opgestart :D

P.S. Mocht 1 en ander niet lukken, kies dan een lagere schermresolutie, het is maar een live cd van 1 of 2 jaar oud, en er bestaan inderdaad betere live cd's, maar ik geloof dat dit de enige is voor FreeBSD.

Succes!
Plaats reactie