Besturingssysteem

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Samuël
    unknown unknown

Besturingssysteem

Bericht door Samuël »

Een suggestie voor een nieuw maar een deels onbekend project. Een gratis en vrij meertalig besturingssysteem. Het moet niet enkel gratis beginnen maar het ook blijven. Ik weet wel dat er reeds meerdere gratis en vrije besturingssystemen bestaan maar hieraan kunnen 4 eisen gekoppeld worden: Uiterst stabiel, veilig, meertalig en eenvoudig. Met eenvoudig bedoel ik een besturingssysteem zonder toeters en bellen. Enkel het besturingssysteem en al de rest los. Verspreiding bij voorkeur uitsluitend via internet. Een naam kan zijn b o s, wat staat voor basic operating system. En jawel dan in het Nederlands e b s (eenvoudig besturingssysteem) of s b s (standaard besturingssysteem). Het is tevens belangrijk dat alle programmatitels evenals bestandsmappen meertalig zijn. Een voorbeeld is de map Program Files, welke eigenlijk moet heten Programmabestanden. Het vergt wel meer ontwikkelingswerk maar ik zie niet in waarom het niet kan.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Besturingssysteem

Bericht door ByteWarrior »

Samuël schreef:Enkel het besturingssysteem en al de rest los.
Al van GNU/Linux gehoord?
Linux is de kernel (de kern) en de rest kies je er zelf maar bij.
Het is tevens belangrijk dat alle programmatitels evenals bestandsmappen meertalig zijn. Een voorbeeld is de map Program Files, welke eigenlijk moet heten Programmabestanden. Het vergt wel meer ontwikkelingswerk maar ik zie niet in waarom het niet kan.
Er zijn wel redenen waarom men dat niet zomaar doet. Stel je voor dat je een installatiebestand moet maken. En de installatiedirectory noemt op elke pc anders. Begin maar te zoeken... Je zal altijd een verwijzing in één taal moeten hebben.
Niemand houdt je trouwens tegen om alles te hernoemen, het zal je enkel heel wat werk kosten en sommige programma's zullen niet meer werken. (Hernoem c:\Windows maar eens naar c:\Vensters ;-) ).

Meertaligheid in de computerwereld is volgens mij nog altijd een utopie.

Mijn mening? Pak het probleem bij de bron aan: iedereen één taal (en ik zeg niet dat dat Engels moet zijn). Voordelen: we verstaan mekaar, we verspillen geen tijd meer aan het vertalen van allerhande toestanden. Nadeel: 95% moet zich hiervoor aanpassen aan een nieuwe taal. En genomen dat 75% van de wereld zich onder de armoedegrens bevindt, gaan ze niet zo gemakkelijk naar een school gaan...

Really, try Linux. ;-)
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Nog niet... ;)
Nog eventjes sparen.
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Ja ik hoorde reeds van Linux. GNU zag ik reeds genoeg op het net. Ik probeerde Linux te installeren in mijn vorige internetperiode, zeg maar 2001. Het ging zó goed dat niets werkte. Wat heb je daar dan aan? Ok M$ werkt ook maar half maar het start toch. Nóg vroeger probeerde ik BeOS 5, maar ik weet niet meer wanneer dat was. Daar had ik een probleem met een te zwakke videokaart (1 MB op een Intel Pentium 1 met 75 MHz cpu). BeOS werkt niet met een AMD cpu dus dat kan ook niet. Wat is dan eigenlijk nog goed? Ik heb nu een laptop met AMD 1,4 GHz (soms weinig van te merken) en 240 MB werkgeheugen. Daarop moet het kunnen draaien tot ik de MacBook (niet Pro) koop. Er moet dus een oplossing zíjn ofwel kómen, voor de minder gefortuneerden. Niet iedereen begrijpt Engels.
Zaffo
Berichten: 257
Lid geworden op: 6 juni 2005, 15:17
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Zaffo »

We zijn inmiddeld 5 jaar verder, zo te merken is er in die tijd wel heel veel veranderd. Linux werkt nu ongeveer overal op, oud-nieuw en met welke hardware dan ook. Ik heb zelf SUSE erbij staan en sinds kort ook Ubuntu.

Misschien weer leuk in je huidige internetperiode eens Linux te proberen. :D
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Ik wil wel proberen maar ik wil géén crash. Kan ik ergens vinden hoe het te doen? Bij voorkeur in het Nederlands. Tevens een Nederlandstalige Linuxversie natuurlijk.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Samuël schreef:Ja ik hoorde reeds van Linux. GNU zag ik reeds genoeg op het net. Ik probeerde Linux te installeren in mijn vorige internetperiode, zeg maar 2001. Het ging zó goed dat niets werkte.
Ja, een beetje moeite moet je nog wel doen. Ik begrijp wel dat niet iedereen bereid is zijn tijd te investeren in het draaiend krijgen (en houden) van een besturingssyteem, maar eigenlijk doe je hetzelfde met Windows. Of is om de zoveel tijd naar de pc-winkel gaan geen tijd-/geldverspilling. ;-)
Nóg vroeger probeerde ik BeOS 5, maar ik weet niet meer wanneer dat was. Daar had ik een probleem met een te zwakke videokaart (1 MB op een Intel Pentium 1 met 75 MHz cpu). BeOS werkt niet met een AMD cpu dus dat kan ook niet.
Ah, Beos, spijtig dat dat niet meer bestaat (nu is het OpenBeos geloof ik). Ik heb het indertijd ook geprobeerd, en het was een zeer goed project. Spijtig dat dat opgehouden is. Nu wordt het wel verdergezet, maar het gaat zeer traag allemaal.
Daarop moet het kunnen draaien tot ik de MacBook (niet Pro) koop.
Ah, je haalt het zelf al aan.
Als je alles wilt wat je hierboven stelt, zijnde
- stabiel besturingssysteem
- bijna geen werk om in te stellen
- beschikbaar in het Nederlands
dan kom je bij Apple uit. Dat is weliswaar niet zo goedkoop, maar je krijgt dan wel een heel mooi systeem natuurlijk. Ter informatie: Apple MacOS X en GNU/Linux zijn beiden op hetzelfde systeem gebaseerd.
Er moet dus een oplossing zíjn ofwel kómen, voor de minder gefortuneerden. Niet iedereen begrijpt Engels.
Je kan eens één van de live-cd's proberen (Knoppix of Ubuntu). KDE (een desktop environment voor Linux (al het grafische gedoe, zeg maar) is volledig in het Nederlands beschikbaar. Er zullen dan nog wel Engelstalige stukken tussenzitten, maar dat is niet uit te sluiten.

Als je iets goedkoop wilt dat volledig in het Nederlands is, dan zit je vast aan Windows XP, vrees ik...
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

ByteWarrior schreef:Of is om de zoveel tijd naar de pc-winkel gaan geen tijd-/geldverspilling. ;-)
Nee het is geen tijd-/geldverspilling want ik hou me er niet mee bezig. Enkel het besturingssysteem is betalend. Ik gebruik enkel gratis programma's, alles legaal :lol: via internet. Toch blijf ik erbij dat er een volledig gratis en meertalig besturingssyteem moet komen. Vooral voor oudere lichte computers in landen waar ze moderne hardware niet kunnen veroorloven en bijvoorbeeld nog moeten werken met Windows 2.*, 3.*, Systeem 6.* of 7.* om maar enkele voorbeelden te geven.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

ByteWarrior schreef: Als je iets goedkoop wilt dat volledig in het Nederlands is, dan zit je vast aan Windows XP, vrees ik...
Nonux.;)
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

adri schreef: Nonux.;)
Waarom gebruiken zoveel mensen dan eigenlijk nog Micro$**t Windows??????? Onbegrijpelijk :!: :cry: :cry: :cry:
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Samuël schreef:Ja ik hoorde reeds van Linux. GNU zag ik reeds genoeg op het net. Ik probeerde Linux te installeren in mijn vorige internetperiode, zeg maar 2001. Het ging zó goed dat niets werkte. Wat heb je daar dan aan?
Dit klopt niet helemaal. Linux zelf is dus alleen maar een kernel. Niet wat jij onder een heel besturingssysteem verstaat. Als je kijkt naar verschillende GNU/Linux distributies, zal je merken dat je eigenlijk ook gewoon als verschillende besturingssystemen moet beschouwen.
Probeer inderdaad een aantal distributies en kijk welke je fijn vindt. Er zit er ongetwijfeld een tussen die aan je eisen voldoet.
ByteWarrior schreef: Er zullen dan nog wel Engelstalige stukken tussenzitten, maar dat is niet uit te sluiten.
Als je iets goedkoop wilt dat volledig in het Nederlands is, dan zit je vast aan Windows XP, vrees ik...
Met MS Windows XP kom je denk ik meer Engels tegen dan met een goede Linux distro. Als ik zie dat tegenwoordig zelfs de compilermeldingen in het Nederlands zijn, vraag ik me zelfs af of het niet een beetje ver is doorgeschoten...
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Samuël schreef:Waarom gebruiken zoveel mensen dan eigenlijk nog Micro$**t Windows??????? Onbegrijpelijk :!: :cry: :cry: :cry:
Simpel: omdat het standaard ingebouwd wordt op pc's.
En omdat MS inmiddels zo'n machtspositie heeft dat er weinigen meer omheen kunnen/durven. Gelukkig zijn er ook nog steeds alternatieven en zelfs op Windows wordt er steeds vaker met andere software gewerkt dan de standaard_MS_spullen.
Denk bijv. aan het succes van FF en OOo.
Maar ook diverse mediaspelers hebben al flink aan het aandeel van WMP geknaagd.
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

adri schreef:Simpel: omdat het standaard ingebouwd wordt op pc's.
Jammer genoeg heb je hierin wel gelijk. Ik mailde eens verschillende computermakers met de vraag of het mogelijk is om énkel de hardware te kunnen kopen. Dell gaf geen antwoord, HP zegt dat je maar moet nemen hetgeen erop staat, bij Acer kan het maar het heeft nadelen. Je moet de laptop opsturen waarna ze alles verwijderen. Je krijgt dan amper € 30,- terug. XP kost meer dus dat is de moeite niet. Consumenten én bedrijven moet gewoon durven van computermakers eisen om enkel de hardware te krijgen. Software erop is gewoon geen computer kopen. Ik denk wel dat ze op die manier zouden zwichten.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Samuël schreef:
adri schreef:Simpel: omdat het standaard ingebouwd wordt op pc's.
Jammer genoeg heb je hierin wel gelijk. Ik mailde eens verschillende computermakers met de vraag of het mogelijk is om énkel de hardware te kunnen kopen. Dell gaf geen antwoord, HP zegt dat je maar moet nemen hetgeen erop staat, bij Acer kan het maar het heeft nadelen. Je moet de laptop opsturen waarna ze alles verwijderen. Je krijgt dan amper € 30,- terug. XP kost meer dus dat is de moeite niet. Consumenten én bedrijven moet gewoon durven van computermakers eisen om enkel de hardware te krijgen. Software erop is gewoon geen computer kopen. Ik denk wel dat ze op die manier zouden zwichten.
Nou.....bij de niet landelijke winkelketens kun je ook een PC kopen zonder besturingssyteem erop. Maar ja dat willen de meeste mensen niet. Computer kopen aanzetten en hij moet werken. Besturingssysteem is niet belangrijk. Totde pc vasstloopt en een ander de ellende mag opruimen.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Plaats reactie