Apple, Microsoft

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Samuël
    unknown unknown

Apple, Microsoft

Bericht door Samuël »

Even een vraag. Wat gebruik ik het best? Apple of Microsoft? Even uitleggen. Mijn hard disc heeft 18,6 GB ruimte (effectief). Daarvan is 13 GB vrij. Met uitzondering van OpenOffice.org bestaan alle programma's die ik gebruik voor beide systemen. Alle programma's zijn tevens gratis, waarvan Mozilla als enige vrij. Waarom ik nu twijfel tussen Apple en Microsoft, is omdat er bij MacOS X veel programma's bijzitten die ik niet wil. Van Apple gebruik ik enkel iTunes en QuickTime. Van Microsoft gebruik ik uitsluitend het besturingssysteem en het kladblok. Vanwege iTunes en QuickTime is Linux geen optie.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Je moet ons even wat meer info geven. Je hebt nu een Apple-computer en gaat jouw vraag nu over welk besturingssysteem je daarop moet zetten ? Persoonlijk zou ik Mac OS X zeggen (al ken ik dat systeem verder niet). Ter vergelijking: bij Microsoft Windows krijg je IE als standaardbrowser en bij Apple krijg je Safari. Microsoft geeft je Windows Mediaspeler en Apple geeft je iTunes. Apple geeft je Finder en nog wat andere aardigheden voor de desktop en bij Microsoft moet je je behelpen met Windows Explorer (duh).
Dan lijkt de keuze qua besturingssysteem me niet moeilijk. Of misschien begrijp ik je vraag niet helemaal.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

nirwana schreef:Je moet ons even wat meer info geven. Je hebt nu een Apple-computer en gaat jouw vraag nu over welk besturingssysteem je daarop moet zetten ?
Nee ik heb nu een laptop met Microsoft maar overweeg om nadien een MacBook (niet Pro) te kopen. Wat ik niet zie zitten vanwege de betalende updates. Ik zou er anders instappen vanaf 10.5 maar moet dan opnieuw betalen voor 10.6 of 11.0, afhankelijk van Steve Jobs' gedacht. Ik wil eenmalig investeren in het besturingssysteem maar zeker niet elke 2 jaren opnieuw € 129,- bijvoorbeeld (voor MacOS X). Bij MacOS X moet je in de update nemen wat zij je aanbieden en kun je niet kiezen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Samuël schreef:Bij MacOS X moet je in de update nemen wat zij je aanbieden en kun je niet kiezen.
En meneer Gates komt persoonlijk bij je op bezoek om te informeren wat voor soort Windows-versie je wilt hebben ? Nope, die verkoopt ook bij voorkeur eenheidsworst. Straks komt de overgang van Windows XP naar Windows Vista en nu kun je alvast gaan sparen voor nieuwe hardware.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Niet noodzakelijk: Ik mailde naar verschillende fabrikanten en het is wel degelijk mogelijk om enkel de hardware te kopen. Het moet wel via een omweg. Bij Acer kun je een laptop kopen waar (hoe kan het ook anders) Microsoft opstaat. De laptop moet opgestuurd worden naar Acer waarna ze alle software verwijderen. Je krijgt dan € 30,- terug. Niet veel maar je hebt dan geen Microsoft. En in geval het Microsoft wordt, me gewoon een XP disc kopen (al is dat geldverspilling) met een laptop die enkel hardware heeft. Ik draai bijna niets op mijn huidige laptop. Dell 'raadt aan' aan Microsoft Windows XP en Microsoft Office te nemen maar ze duwen het wel door je strot daar je het niet kunt deselecteren.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Als ik zou kunnen kiezen: zeker Apple.
De programma's die je niet gebruikt, gebruik je gewoon niet (die maken het systeem zeker niet minder stabiel itt Windows).

Je betaalt trouwens ALTIJD voor updates, of het nu voor Apple is of voor Windows. Dat is omdat het commerciële software is, er moet nu éénmaal geld aan verdient worden.
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

ByteWarrior schreef:Je betaalt trouwens ALTIJD voor updates, of het nu voor Apple is of voor Windows. Dat is omdat het commerciële software is, er moet nu éénmaal geld aan verdient worden.
Hoe komt het dan dat Opera nu gratis is? Opera is toch geen Foundation ofzo? Nu met MFF 1.5.0.2 is het wel universal binary, maar wanneer wordt dit het geval met MTB en Nvu?
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Samuël schreef:
ByteWarrior schreef:Je betaalt trouwens ALTIJD voor updates, of het nu voor Apple is of voor Windows. Dat is omdat het commerciële software is, er moet nu éénmaal geld aan verdient worden.
Hoe komt het dan dat Opera nu gratis is? Opera is toch geen Foundation ofzo? Nu met MFF 1.5.0.2 is het wel universal binary, maar wanneer wordt dit het geval met MTB en Nvu?
Apple en Windows zijn besturingssytemen. Opera en Firefox zijn browsers.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

aasgier schreef:Apple en Windows zijn besturingssytemen. Opera en Firefox zijn browsers.
De BSD-familie is bij mijn weten ook gratis, al zijn het besturingssystemen. Toen BeOS nog bestond was BeOS 5 ook gratis. Daarom snap ik het niet goed.
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Dit is iets wat ik van veel websites niet snap. Er staat computers of laptops. Ik heb een laptop en dat ís toch een computer :?:
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Samuël schreef:
Dit is iets wat ik van veel websites niet snap. Er staat computers of laptops. Ik heb een laptop en dat ís toch een computer :?:

Laptop = Computer
maar niet iedere computer is een laptop
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

aasgier schreef:Laptop = Computer
maar niet iedere computer is een laptop
Jammer genoeg niet. :cry: Maar het maar wél zo.
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Ik keek net op de Apple website. iLife zit er standaard op. Dat is nu wat ik bedoel met je moet erbij nemen wat ze je geven. Ik hoef dit pakket niet te hebben maar Steve Jobs beslist daar anders over.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Samuel Ilife is het hart van al je apple software. Je krijgt het er voor niks bij. Wil je het niet dan gooi je het in de prullenmand. Maar ik zou het niet doen. Met Iphoto beheer je als je foto's. Met Iweb maak je binnen 5 minuten en staat tie zonder problemen geupload een website. Het is allemal echt heel mooi geintregeerd. Foto kan je bv zo slepen naar Iweb. Ichat om te chatten I tunes voor je muziek. Echt je wilt nooit meer zonder. En er is nog genoeg freeware te downloaden. Zodat je je Apple met gratis programma's kunt vullen.

Lees dit topic maar eens op het Apple forum en stel daar je kritische vragen zie
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t= ... t=switchen
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Plaats reactie