RPM onder Ubuntu?

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

RPM onder Ubuntu?

Bericht door Sebazzz »

Hoi :D
Ik heb hier op het forum al veel mensen over Ubuntu horen praten, dus ik heb de stap maar genomen om de iso te pakken en in Vmware uit te proberen :D

Alles werkt goed en ik ben er eerlijk gezegd heel erg tevreden over. Het is echt een systeem dat SuSe en Redhat en de rest eigenlijk verslaat :D

Maar nu heb ik hier een rpm pakket, maar ik kan het niet installeren, ik weet niet waarmee ik het moet openen, dus hiervoor vraag ik jullie hulp eigenlijk, waarmee kan ik een rpm openen en installeren?

Alvast bedankt :)
Sebazzz
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Zie de Ubuntugids. En als je dan net ietsje naar boven scrollt op die pagina, lees je hoe je een .deb installeert.
Maare, is er voor die software geen Ubuntupakket?
Is veel handiger. ;)
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Nee, niet echt ;)
Als je in het VM menu van VMWare klikt kan je voor VMWare tools klikken zodat je extra drivers hebt. Dan opent er een map met een rpm en tarball, die tarball kan je gebruiken als je geen rpm wilt of kan gebruiken, maar ik heb liever een rpm, want dat is zelfinstallerend.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

welk rpm pakket en wat is rpm?
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

vulture schreef:welk rpm pakket en wat is rpm?
Hier wat leesvoer :wink:

http://doc.nl.linux.org/HOWTO/RPM-Gebruik-NL.html

Groeten. :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

@RP leuk leesvoer................. maar wat moet ik er mee als gewone linx gebruiker? Wat voor een voordeel ik ik hiermee doen als simpele Kubuntu gebruiker........... ?????? Werkt alleen maar verrwarrend toch.... Of niet .... kan iemand dat me eens uitleggen :)
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

RPM staat bij mij als synoniem voor zelfinstallerend pakket
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Kort gezegd: RPM = Redhat Package Manager. Wordt door Redhat, SUSE en andere distro's gebruikt om software te installeren, vergelijkbaar met .deb-bestanden in Debian en zijn afgeleiden. Het verschil? Debian heeft van in het begin altijd gewerkt met repositories en heeft het deb-formaat daarop afgestemd. RPM was slechts ontworpen om software in handige pakketjes te steken, repositories en package management zijn pas later gekomen. Daarom gaat software installeren in Debian/Ubuntu ook een stuk vlotter dan in andere distro's.

Als simpele Kubuntugebruiker krijg je zelden of nooit met rpm's te maken. In dit geval kan het wel handig zijn om de software als pakket te installeren ipv via de broncode, wegens makkelijker te verwijderen. Zo'n pakket kan je installeren met behulp van alien.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Sebazzz schreef:RPM staat bij mij als synoniem voor zelfinstallerend pakket
Rebil heeft gelijk, RPM gebruiken in Ubuntu is het jezelf onnodig lastig maken. Alleen als het niet anders kan.
Sebazzz schreef:Nee, niet echt ;)
Als je in het VM menu van VMWare klikt kan je voor VMWare tools klikken zodat je extra drivers hebt. Dan opent er een map met een rpm en tarball, die tarball kan je gebruiken als je geen rpm wilt of kan gebruiken, maar ik heb liever een rpm, want dat is zelfinstallerend.
Waar zie jij Tools staan in VMWare?
Of heb jij toevallig de VMWare Workstation (ik heb VMWare Player)?
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Ja, ik heb VMWare Workstation :wink:
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Oké, ik was stom, even Googlen (of mag dat werkwoord niet meer ;) ) brengt mij op de ubuntu site zelf waar ze uitleggen dat Ubuntu inderdaad geen plug en play OS is voor VM, maar met de instructies daar is het me wel gelukt :)
mickvdv
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 mei 2006, 9:19
    Linux Chrome

Bericht door mickvdv »

Je kan rpms zo vertalen naar debs:

Code: Selecteer alles

 sudo alien <pakketnaam.rpm> 
Ik gebruik alien best vaak omdat ik zelfcompileren niet zo handig vind, je kan je programmas moeilijk verwijderen en vaak mislukt het.
Laatst gewijzigd door mickvdv op 27 augustus 2017, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

mickvdv schreef:Je kan rpms zo vertalen naar debs:

Code: Selecteer alles

 sudo alien <pakketnaam.rpm> 
Ik gebruik alien best vaak omdat ik zelfcompileren niet zo handig vind, je kan je programmas moeilijk verwijderen en vaak mislukt het.

Alleen is een rpm vertalen naar deb niet zo veilig, het is niet voor jou systeem gemaakt en dus kan het gevaarlijk worden.

Mick
Gebruik 'alien' beter niet om belangrijke systeempakketten te vervangen zoals init, libc of andere essentiele pakketten voor het goed functioneren van je systeem. Als je een pakket niet kan verwijderen zonder je systeem te breken, vervang het dus niet door een alien pakket.
Afbeelding
Plaats reactie