Gebruik van <del> - key in een email-bericht

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Gebruik van <del> - key in een email-bericht

Bericht door Robby »

Mijn vrouw kreeg een mailtje dat ze wilde printen en dacht: "Dat past net niet op een pagina" markeerde een stukje overbodige tekst en drukte op <del>.

Misschien voor de doorgewinterde gebruiker ook niet helemaal logisch om een bericht te gaan editen. Maar moet je ook eens proberen... (met een niet zo belangrijk bericht).

Groeten Robby
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

klopt, inkomende berichten zijn niet 'bewerkbaar', maar als je bijvoorbeeld op beantwoorden klikt, kun je de tekst wel bewerken en uitprinten.
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Ja..., maar waar het mij om gaat is dat diegene die het toch probeert ineens z'n bericht kwijt is.

Mijn vrouw vond 'm terug in de prullenbak. Snapte niet wat er gebeurde en deed in de prullenbak (ja... heel dom) nogmaals de zelfde handeling. En toen was het bericht definitief weg.

Thunderbird moet m.i. ook werken voor de gewone gebruiker..., toch!
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Tja... lijkt me meer dan logisch dat een bericht echt weg is als je op delete drukt wanneer deze al in de prullenbak ligt...
Je hebt in feite al mazzel dat deze eerst in de prullenbak terrecht komt voordat deze echt weg is...
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Mails zijn niet gemaakt om te bewerken of om af te drukken. Daarom noemt het ook e-mail. ;-)

Volgens mij is het echter logisch dat ik het bestand verwijder als ik op 'delete' duw, maar ik kan er inkomen dat sommigen het hier moeilijk mee hebben...
Ik zou het in een teksteditor plakken. Daar kan je het dan naar hartelust bewerken. Je kan natuurlijk ook, zoals Frederik al aanhaalde, op beantwoorden klikken en het dan afdrukken.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1447
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

ByteWarrior schreef: Je kan natuurlijk ook, zoals Frederik al aanhaalde, op beantwoorden klikken en het dan afdrukken.
of bewerken als nieuw :-)
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Mad Maks schreef:of bewerken als nieuw :-)
Dat is misschien zelfs nog beter, want dan onthoudt TB de contactinformatie (denk ik)...
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Jullie benaderen het te veel als een gevorderde gebruiker...

Ik hoop dat Thunderbird net als FF straks door veel onervaren gebruikers wordt gebruikt. Gevoelsmatig is het logisch als je op het mail-item gaat staan en op <del> druk dat de mail dan wordt verwijdert. Maar is je in de mail zit en je blokt een stuk tekst, dan lijkt het logisch dat de <del> toets betrekking heeft op datgene wat je aan het doen bent (i.c. het verwijderen van het blok). ...
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1447
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

Robby schreef:Jullie benaderen het te veel als een gevorderde gebruiker...

Ik hoop dat Thunderbird net als FF straks door veel onervaren gebruikers wordt gebruikt. Gevoelsmatig is het logisch als je op het mail-item gaat staan en op <del> druk dat de mail dan wordt verwijdert. Maar is je in de mail zit en je blokt een stuk tekst, dan lijkt het logisch dat de <del> toets betrekking heeft op datgene wat je aan het doen bent (i.c. het verwijderen van het blok). ...
kan me bijna niet voorstellen dat je dat in outlook express kan doen met een meiltje dat je ontvangt.
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Volgens mij gebeurt er dan niets als je op <del> drukt , maar ik kan het niet meer testen.

Hoe dan ook ..., ik vind Outlook niet de norm voor een goed product :) :) (maar wie wel hier?)

De <del> toets moet vind ik uitstaan of betrekking hebben op het blokken. Over de noodzaak of je een gestuurde email moet kunnen editen kun je echter vraagtekens zetten (en daar zijn ook andere oplossingen voor, zoals al vermeld).
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Robby schreef:Ik hoop dat Thunderbird net als FF straks door veel onervaren gebruikers wordt gebruikt.
Ik denk dat er al veel onervaren TB gebruikers zijn. Het zijn echter veel mensen die overtuigd worden door hun vrienden, kennissen of hun partner. Als er dan iets misgaat, contacteren ze die persoon.

Ik ben het met je eens, er moet meer gekeken worden naar niet-geeks. Toch denk ik dat TB makkelijker in het gebruik is dan OE (of toch alleszins al op goede weg). Meestal zijn het gewoon slechte methoden uit OE die je moet afleren...
Maar is je in de mail zit en je blokt een stuk tekst, dan lijkt het logisch dat de <del> toets betrekking heeft op datgene wat je aan het doen bent (i.c. het verwijderen van het blok). ...
Mijn logische oplossing: zorg ervoor dat TB geen tekst meer kan markeren in het mailpreview venster. Het is dan duidelijk voor de gebruiker dat je de tekst niet kan bewerken (wat ook zou moeten blijken uit het feit dat je geen cursor hebt in je werkvenster).
Gebruikersavatar
pw1
Berichten: 296
Lid geworden op: 11 oktober 2003, 15:11
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door pw1 »

ByteWarrior schreef:Mijn logische oplossing: zorg ervoor dat TB geen tekst meer kan markeren in het mailpreview venster. Het is dan duidelijk voor de gebruiker dat je de tekst niet kan bewerken (wat ook zou moeten blijken uit het feit dat je geen cursor hebt in je werkvenster).
Dat lijkt me ook niet echt handig. Als je een stukje tekst uit de e-mail wil kopieren naar een ander programma kan dat niet meer. En dat is toch zeker iets wat handig is.

Het lijkt me beter als de del-toets alleen het bericht verwijderd als het bericht actief/blauw is geselecteerd in de berichtenlijst. Zodra je in het preview-venster tekst selecteert, wordt de selectie in de berichtenlijst inactief/grijs. Dan zou de del-toets gewoon niets meer moeten doen.
Gebruikersavatar
Pretorian
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 augustus 2004, 0:57
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Pretorian »

ik zie het hele probleem niet met het feit dat het niet op de pagina zou passen.
je kunt print preview doen in de eerste plaats en in de 2e plaats: als je op print drukt zorgt TB er toch zelf wel voor dat alles op een a4 komt?
of ben ik gek/blind?
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Ik denk dat ik de suggestie van Pw1 het meest elegant vind. Maar ik vraag me altijd af bij Mozzilla of Nederlandse bebruikers (en anderen) enige invloed hebben op de producten en hoe dat dan in z'n werk gaat.

Pretorian: volgens mij mis je iets. Het gaat helemaal niet om het printen. Het gaat er om dat beginnende gebruikers dingen doen die voor hun intuitief logisch zijn die dan hele onverwachte resultaten hebben.
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door moZes »

Robby schreef: Maar ik vraag me altijd af bij Mozilla of Nederlandse gebruikers (en anderen) enige invloed hebben op de producten en hoe dat dan in z'n werk gaat.
Dit is niet specifiek voorbehouden aan de Nederlanders. Iedereen kan suggesties doen voor verbeteringen. Onder andere in de Engelstalige nieuwsgroepen op secnews.netscape.com zijn ontwikkelaars aanwezig die meelezen.
Plaats reactie