verplaatsen map met mails
- djiezusfriek
verplaatsen map met mails
Hallo allemaal,
Een vraagje wat ik zo snel niet kon vinden in dit forum. Ik heb op mijn c partitie het besturingssysteem en de software staan. Op de d partitie staat al mijn data. Nu wil ik graag ook mijn mailbestanden op de d-partitie neerzetten. Nu kun je bij acoountinstellingen de map wijzigen maar wat ik ook doe, hij slikt het niet. Hoe kun je de profielmap van Thunderbird verplaatsen naar een andere plek op je schijf?
Een vraagje wat ik zo snel niet kon vinden in dit forum. Ik heb op mijn c partitie het besturingssysteem en de software staan. Op de d partitie staat al mijn data. Nu wil ik graag ook mijn mailbestanden op de d-partitie neerzetten. Nu kun je bij acoountinstellingen de map wijzigen maar wat ik ook doe, hij slikt het niet. Hoe kun je de profielmap van Thunderbird verplaatsen naar een andere plek op je schijf?
- moZes
- Contacteer:
Re: verplaatsen map met mails
Zie volgende topic van niet zo lang geleden:djiezusfriek schreef:Hoe kun je de profielmap van Thunderbird verplaatsen naar een andere plek op je schijf?
http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?t=1084
- djiezusfriek
Deze topic gaf niet echt een antwoord of het moet zijn dat je eerst 0.7.3 moet installeren en daarna 0.8 - ik heb niet eens 0.7.3.moZes schreef:[Zie volgende topic van niet zo lang geleden:
http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?t=1084
En via bugzilla heb ik het geprobeerd maar helaas, dit werkt niet. Veel tijd om de prefs.js te wijzigen zonder noemenswaardig resultaat.
Blijkbaar moet ik er voorlopig mee leren leven dat het niet kan. Toch een -puntje van Thunderbird. En ik wil zo graag mijn data uit de systeempartitie weghalen

- moZes
- Contacteer:
Nog een optie:djiezusfriek schreef:Blijkbaar moet ik er voorlopig mee leren leven dat het niet kan. Toch een -puntje van Thunderbird. En ik wil zo graag mijn data uit de systeempartitie weghalen
Maak een nieuw profiel aan. Daarbij krijg je de mogelijkheid om een map aan te wijzen. Als dat gelukt is, TB afsluiten, de emails verplaatsen naar die nieuwe map en TB starten.
- djiezusfriek
Kan dit ook met Mozbackup? Of is het raadzaam om gewoon fysiek je Mailfolders te verplaatsen?moZes schreef:Maak een nieuw profiel aan. Daarbij krijg je de mogelijkheid om een map aan te wijzen. Als dat gelukt is, TB afsluiten, de emails verplaatsen naar die nieuwe map en TB starten.
- djiezusfriek
djiezusfriek schreef:Kan dit ook met Mozbackup? Of is het raadzaam om gewoon fysiek je Mailfolders te verplaatsen?

Via -P een nieuwe profiel aanmaken en Thunderbird niet opstarten.
Daarna met Mozbackup je laatste backup terugzetten in het nieuwe profiel. En ziedaar, alles netjes in de datapartitie!!
Dank voor je nuttige tips.
Om je schijf goed schoon te maken start je daarna nog een keer met -P de profielmanager op en verwijdert het eerdere profiel.

Even het onderwerp naar boven schoppen, want misschien is het al wat gebruiksvriendelijker? Ik mag, in een peer2peer netwerk, van een behoorlijk groot aantal gebruikers de profielen verplaatsen naar een bestandsserver. Als ik de hier beschreven werkwijze moet volgen ben ik voorlopig wel even bezig... Daarom de vraag: kan dit al intelligenter?
- ByteWarrior
- Contacteer:
-
- ByteWarrior
- Contacteer:
Kan je dat afleiden uit wat ik gezegd heb???bavel4854 schreef:Begrijp ik hieruit dat TB eigenlijk niet bedoeld is voor een zakelijke omgeving? Meer iets voor de thuisgebruiker?ByteWarrior schreef:Er zijn dan ook weinig gebruikers die hun profiel om de één of andere reden moeten verplaatsen, dus er is niet zoveel vraag naar.

Thunderbird wordt beschouwd als alternatief voor Outlook Express, niet voor Outlook (wat ze in de meeste bedrijven gebruiken).
Thunderbird kan trouwens perfect in een bedrijfsomgeving geïnstalleerd worden. Je moet natuurlijk wel op voorhand bedenken waar je de profielen gaat plaatsen. Verplaatsen van programma-instellingen is nooit gemakkelijk, en in een bedrijfsomgeving (met honderden instellingen) is het dus zeer moeilijk.
Een systeembeheerder met een beetje ervaring kan in een handomdraai een script schrijven dat de profielen verplaatst en de nodige instellingen wijzigt, maar zoiets kan een huis-, tuin- en keukengebruiker dan weer niet... (hoewel...)
-
Zoiets regelen we in de regel ook met scripts - maar in een netwerk met nogal wat verschillende besturingssystemen schrijf je je ongelukkig aan alle uitzonderingen - en dan hoop je nog dat de toepassing de zaken een beetje logisch neerzet. TB geeft de mogelijkheid om voor de Lokale mappen een locatie op te geven, vervolgens hetzelfde ook nog eens voor ieder mail-account, en dan is er -goed verborgen, want niet terug te vinden in de menu-structuur van het programma- nog een profiel waar je het adresboek moet terugzoeken. Het lijkt een beetje op een legpuzzel - en legpuzzels zijn mijn hobby niet.
- ByteWarrior
- Contacteer:
Misschien heb ik het mis, maar voor zover ik het begrijp is de installatie van TB op een netwerk niet ingewikkelder dan die van Firefox.bavel4854 schreef:Het lijkt een beetje op een legpuzzel - en legpuzzels zijn mijn hobby niet.
Alle instellingen worden in het profiel opgeslagen. Je kan een standaardprofiel laten maken voor alle gebruikers op een netwerk. Moeilijker wordt het natuurlijk als de profielen al gemaakt zijn en als je ze moet verplaatsen.
Thunderbird is volgens mij nog niet erg geschikt voor gebruik in erg grote bedrijven. In bedrijven met minder dan 30 personen kan het echter gemakkelijk gebruikt worden.
Vergeet aub niet dat zowel Thunderbird als Firefox nog in een zeer vroege fase zijn. Als je ze qua levensduur vergelijkt met IE en OE, dan zijn ze net de luiers ontgroeid. Nog niet alles is dus zoals het moet zijn. Toch denk ik dat er een mooie toekomst weggelegd is voor FFX/TB als ze het makkelijker maken voor bedrijven (wat zeker zal gebeuren in de toekomst).
Nu al zijn er projecten bezig zoals Deploy Firefox en MozillaEnterprise. Voor volledige ondersteuning in grote bedrijven zal je dus nog even geduld moeten uitoefenen...
- moZes
- Contacteer:
Wat is veel? Misschien moet je je er even overheen zetten, dat je zo onhandig bent geweest om dat niet meteen te doen. Al doende leert men.Anonymous schreef:Ik mag, in een peer2peer netwerk, van een behoorlijk groot aantal gebruikers de profielen verplaatsen naar een bestandsserver.
Heb het zelf ook ondervonden door Mozilla-profielen eerst in Docs & Sett te installeren, terwijl we ze nu ook op de dataserver willen hebben i.v.m. de back-up. En misschien wil ik ze straks ook nog wel migreren naar Thunderbird. Voortschrijdend inzicht heet dat.
Verder bevalt Mozilla mij uitsekend als kantoortoepassing