Anti-Advertentie Topic

"Mozilla is goed, u bent snel weer beter." Maar hoe bereiken we zoveel mogelijk mensen met deze boodschap?
Dit forum is voor het coördineren van de promotie van Mozilla-software.
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Anti-Advertentie Topic

Bericht door Ronald-Jan »

Om het forum schoon te houden, zou ik jullie willen vragen om alle negatieve en verontwaardigde posts hier te plaatsen.

Alleen hier zullen we op jullie posts reageren. Voordat je iets negatiefs wil zeggen, kun je de onderstaande argumenten eerst doorlezen:

- Waarom komt er een advertentie in de Telegraaf?
-> De actie is opgezet om Firefox bekender te maken bij het grote publiek. Het is namelijk zo dat de meeste standaardgebruikers niet weten dat er alternatieven zijn, dan de programma's van Microsoft. Deze advertentiecampagne moet ze daarop wijzen.

- Waarom zo'n advertentiecampagne? Het kost een hoop geld...
-> De advertentie kost inderdaad een hoop geld, maar daar staat tegenover dat veel mensen de naam Firefox eens horen vallen en het eens gaat uitproberen. Ook al ben je een Microsoft-fan (ik heb ook Windows), dan kun je de actie toch positief vinden. Misschien gaat Microsoft eindelijk hun browser eens verbeteren. Hoe meer mensen overstappen op Firefox, hoe sneller Microsoft met Internet Explorer 7 komt.

- Waarom zou je Firefox promoten? Het is maar een browser...
-> Firefox is niet zomaar een browser, het is dé browser. Tijdschriften zeggen al maanden dat Firefox hét alternatief is voor Internet Explorer. Achter Firefox staan miljoenen enthousiaste gebruikers en dat kunnen we van Internet Explorer niet zeggen. Reden misschien om Firefox eens uit te gaan proberen?

Graag opbouwende kritiek, dus reacties met inhoudelijk niveau. Het niveau 'straattaal' willen we graag vermijden. We staan open voor goede kritiek en zullen daarop ook reageren.
Laatst gewijzigd door Ronald-Jan op 11 januari 2005, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Administrateur Steun Firefox
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Ik heb totaal geen problemen met firefox, maar ik vindt je doel er onhaalbaar en ondoordacht. Heb dit gehele topic doorgelezen en moet zeggen dat jullie er echt te weinig over nagedacht hebben.

Je wilt een advertentie in de krant plaatsen, leeeuuuuk! Maar je hebt geen flauw idee hoe die eruit zal zien, of hoe jou advertentie alsnog door de lezen, danwel jusite lezen, gelezen gaat worden, of dat hij dan ook nog actie daar op gaat ondernemen.

Je wilt 36.000 euro verzamelen voor een advertentie en denkt daarmee de open source community goed te doen? Niet echt dus... Er zijn betere doelen voor dat geld.

Bankrekenign openen, geld incasseren, rekening van telegraaf betalen. Dat is jullie stappenplan? Succes! Very Happy Je hebt al 215 euro Very Happy Koop er maar een letter van tussen de contactadvertenties.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Anonymous schreef:Bankrekenign openen, geld incasseren, rekening van telegraaf betalen.
Hoewel ik het een mooi initiatief vind, deel ik ongeveer dezelfde mening als van de gast hiervoor. Het enige wat je bereikt is dat enkele mensen de advertentie zien. En ondertussen wordt de bankrekening van de Telegraaf goed gespijsd.

Mijns inziens zou het geld beter gespendeerd kunnen worden aan bepaalde opensource projecten. Als je het aan Mozilla Europe schenkt, kunnen zij het geld gebruiken om er een Europese campagne mee te voeren. De impact zal alleszins groter zijn.

Als ik dan al een krant zou kiezen, zou ik gaan voor iets als Metro (ik denk dat dit zowel in Nederlands als ik België bestaat). Een kleine krant, dat is waar, maar hun doelgroep is zeer groot. Je bereikt er zowel jongeren als ouderen mee. En ik vermoed (ben niet zeker) dat hun prijzen ook wel lager zullen zijn.
Met enige inspanning kan de advertentie dan zowel in België als in Nederland verschijnen...

Ik heb ook gelezen dat je het geld wilt terugstorten als het doel niet gehaald wordt. Kan je het dan niet beter wegschenken aan een open source project? Het hoeft daarom niet naar één project te gaan. Je zou een deel kunnen schenken aan MozBrowser (om de hosting te betalen) en een ander deel aan Mozilla, en een derde deel aan Mozilla Europe.
De mensen die geld storten, doen dat om Mozilla/Firefox bekendheid te geven, en de hierbovengenoemde projecten helpen daar aan mee...
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Bericht door Ronald-Jan »

Het enige wat je bereikt is dat enkele mensen de advertentie zien.
Zie je het aantal mensen dat nu al reageert? Onze GMail accoutn begint ook steeds voller te raken. En de advertentie is niet eens geplaatst.
Het sterke aan de advertentiecampagne in de VS is niet de advertentie in de NYT zelf. Het gaat om de aandacht die de media geeft aan Firefox. Kijk maar eens op Nu.nl, pcmweb.nl etc en je ziet dat we nu al aandacht krijgen...
En ondertussen wordt de bankrekening van de Telegraaf goed gespijsd.
Inmiddels heeft iemand van de Telegraaf contact met me opgenomen. Hij zegt dat hij nog veel meer korting voor ons kan regelen...
Als je het aan Mozilla Europe schenkt, kunnen zij het geld gebruiken om er een Europese campagne mee te voeren.
Gebeurt dat dan niet met de advertentiecampagnes? Er zijn in Turkije en Duitsland al advertenties geplaatst. Waarschijnlijk zullen meerdere landen volgen.
Als ik dan al een krant zou kiezen, zou ik gaan voor iets als Metro
De Metro is niet echt een gerespecteerde krant. Geef maar toe dat een advertentie in de Telegraaf veel meer meerwaarde biedt. Het is een bekende en gerespecteerde krant. Ook omdat de Metro gratis is.
Ik heb ook gelezen dat je het geld wilt terugstorten als het doel niet gehaald wordt.
Inmiddels is dit achterhaald. Als het doel niet wordt gehaald, kopen we een advertentie in een tijdschrift. Bovendien hebben een aantal bedrijven, waaronder Ilse zich gemeld om de actie te sponsoren :wink:
Administrateur Steun Firefox
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ronald-Jan schreef:Zie je het aantal mensen dat nu al reageert? Onze GMail accoutn begint ook steeds voller te raken. En de advertentie is niet eens geplaatst.
Het sterke aan de advertentiecampagne in de VS is niet de advertentie in de NYT zelf. Het gaat om de aandacht die de media geeft aan Firefox. Kijk maar eens op Nu.nl, pcmweb.nl etc en je ziet dat we nu al aandacht krijgen...
Daar geef ik je gelijk in. Het MozBrowser forum wordt blijkbaar al overspoeld door nieuwe gebruikers...
Inmiddels heeft iemand van de Telegraaf contact met me opgenomen. Hij zegt dat hij nog veel meer korting voor ons kan regelen...
Dat is alleen maar toe te juichen natuurlijk!
Gebeurt dat dan niet met de advertentiecampagnes? Er zijn in Turkije en Duitsland al advertenties geplaatst. Waarschijnlijk zullen meerdere landen volgen.
Feit blijft: nu steun je een krant, en niet de organisatie achter Firefox. Als je het geld zou doorstorten aan een organisatie zoals Mozilla, kan die zorgen voor meer "reclame".

Je hebt natuurlijk wel gelijk dat veel meer mensen nu met Firefox in aanraking zullen komen.
De Metro is niet echt een gerespecteerde krant. Geef maar toe dat een advertentie in de Telegraaf veel meer meerwaarde biedt. Het is een bekende en gerespecteerde krant. Ook omdat de Metro gratis is.
Ik zou het eigenlijk niet weten. Als Belg lees ik de Telegraaf nooit. Uit eigen ondervinding weet ik echter dat de Metro door duizenden mensen wordt gelezen. Het merendeel studenten en mensen die op weg zijn naar hun werk.

De krant mag wel goed zijn, als niemand ze leest, heeft ook niemand de advertentie gezien...
Inmiddels is dit achterhaald. Als het doel niet wordt gehaald, kopen we een advertentie in een tijdschrift. Bovendien hebben een aantal bedrijven, waaronder Ilse zich gemeld om de actie te sponsoren :wink:
Dat lijkt me ook goed. Hopelijk krijgen jullie nog meer sponsors.

--
Begrijp me niet verkeerd, we willen hetzelfde bereiken, namelijk een grotere userbase voor Firefox en andere Mozillaproducten. Ik zou het gewoon niet doen door een advertentie... Ik wens jullie echter wel veel succes toe, en ik hoop dat jullie het doel halen! Met een beetje geluk leest een nieuwsredacteur dit en komt het initiatief zelfs op tv. ;)
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Kunnen jullie echt geen Geenstijl advertentie plaatsen ;-)
Gebruikersavatar
Jan
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 mei 2004, 9:06
Locatie: Groningen
    unknown unknown

Bericht door Jan »

Ik vind het jammer van het geld om dat in één advertentie te steken.

De kracht van adverteren zit in de herhaling ervan. Dat is met een paginagrote advertentie financieel onhaalbaar. Het lijkt mij dan ook beter om een vaker terugkerende kleinere advertentie te plaatsen. Ik denk daarbij aan een advertentie van ongeveer 5 cm. hoog, over de gehele paginabreedte.

Nog betere reclame is mond op mond reclame. Als mensen van alle kanten horen dat het tijd is om over te stappen op een andere browser zullen velen de stap nemen. Voordeel: het kost niets.
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Metro en Spits lijken me geen rare alternatieven... gratis kranten in het openbaar vervoer enzo :) . Sterker nog, in spits zit een afdeling over computers, daarop pijlen richten lijkt me ook wel een idee... en ook: is een halve pagina al niet heel mooi :) ?
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Ik vind ook dat het wellicht nogal ver gegrepen is om gelijk een advertentie (paginagroot) in de Telegraaf te plaatsen.

Voor 50.000 euro kan je op internet HEEEEL VEEEEEL mensen benaderen. Stel je pompt al dat geld in 2 maanden, reken maar dat je een bereik hebt van ca. 50% (mits slim geadverteerd) van alle internetters waarvan velen de banner vaak zullen zien.
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Bericht door Ronald-Jan »

Een banner maakt lang niet zoveel indruk als een advertentie in één van de grootste kranten van Nederland.
Mozilla had in de VS ook zat andere promotiecampagnes kunnen houden, maar ze kozen voor een advertentie :wink:
Administrateur Steun Firefox
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Trouwens.. als jullie toch bezig zijn met de telegraaf, vraag of ze gelijk op Speurders.nl een buttontje kunnen plaatsen (evenals op Telegraaf.nl;-))
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Bericht door Ronald-Jan »

Trouwens.. als jullie toch bezig zijn met de telegraaf, vraag of ze gelijk op Speurders.nl een buttontje kunnen plaatsen (evenals op Telegraaf.nl;-))
Dat heb ik al gevraagd en het kan helaas niet.
De man die ik daar sprak zegt dat hij met de directeur gaat praten over hogere kortingen :wink:
Administrateur Steun Firefox
Yoast
    unknown unknown

50.000 euro? Sorry?

Bericht door Yoast »

Weet je dat de advertentie in de NY times GOEDKOPER was dan de advertentie die jullie willen zetten? Hoe kan de telegraaf zo duur zijn? Heb je al geinformeerd of ze een speciaal "non-profit" tarief hebben?

Verder, 50.000 dollar was in de VS al veel, maar is bijna onmogelijk te halen in NL.
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Bericht door Ronald-Jan »

Ik denk dat je dan verkeerd geïnformeerd bent, want de advertentie in de NYT kostte $250.000...
Dat lijkt me heel wat meer geld :wink:
Administrateur Steun Firefox
Yoast
    unknown unknown

ehm.. nee

Bericht door Yoast »

Misschien ben jij verkeerd geïnformeerd?

http://slashdot.org/article.pl?sid=04/1 ... =188&tid=1

Hierin staat dat de ad 50K kostte, maar dat ze 250k hebben opgehaald. De rest van het geld wordt aan andere doelen besteed.
Plaats reactie