testversie Friese 1.5 Beta 2

Voor alle vertalingen van Mozilla-software in de Friese taal.
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

testversie Friese 1.5 Beta 2

Bericht door moZes »

We zijn alweer een stap verder met de beta, dus de Friese versie kan niet achterblijven

De windows versie kun je downloaden vanaf:
firefox-1.5b2.fy.win32.zip
Voor Linux en mac gebruikers download de beta vanaf:
firefox/nightly/latest-mozilla1.8-1.5b2-l10n/
en vervolgens de Friese vertalingen te plaatsen in \usr\firefox\chrome\ vanaf:
fy.jar en
fy.manifest

Maak een nieuw profiel aan en typ in de adresbalk about:config en bij het filter "lang".
Wijzig intl.accept_languages in: 'fy, nl, en-us, en" (zonder qoutes)
daarna filter "locale".
Wijzig general.useragent.locale in "fy" en start vervolgens opnieuw op met dat profiel.

Opmerkingen zijn welkom.
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Re: testversie Friese 1.5 Beta 2

Bericht door moZes »

moZes schreef:We zijn alweer een stap verder met de beta, dus de Friese versie kan niet achterblijven
Wederom een stap verder in de professionalisering van de Friese Firefox:
  • de Help bestanden zijn bijna allemaal vertaald en ik moet zeggen dat Trui dat heel goed heeft gedaan.

    ook de talen vermeld door kattefretterzijn vertaald, misschien nog niet helemaal goed, maar dat mag je dan ook wel melden.

    verder een verzoek om eens een nieuw profiel aan te maken en in dat profiel de Blêdwizers te bekijken, waarin o.a. de RSS van Omrop Fryslân.
De Stand van zaken is bijgewerkt.

De laatste versie kun je krijgen door fy.jar opnieuw te downloaden.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik was ook wel nieuwsgierig hoe het met de vertaling stond dus ik heb hem ook even gedownload en er even mee gespeeld. Even een aantal opmerkingen over hoe het eruit ziet (over de vertaling zelf kan ik geen mening geven).

De strings van de profielbeheerder (wat betreft het aanmaken en verwijderen van een profiel) kloppen niet precies. Ik weet zo niet of dit te maken heeft door niet het gebruik van de codering UTF-8 of door missende strings. Hetzelfde geldt voor het venster dat controleert of extensies nog wel compatibel zijn.

Verder zijn nog de nodige accesskey niet goed, maar dat lijkt me vooral werk voor aan het eind. Ze moeten alleen niet vergeten worden.
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door moZes »

Gert-Paul schreef:De strings van de profielbeheerder (wat betreft het aanmaken en verwijderen van een profiel) kloppen niet precies. Ik weet zo niet of dit te maken heeft door niet het gebruik van de codering UTF-8 of door missende strings. Hetzelfde geldt voor het venster dat controleert of extensies nog wel compatibel zijn.
Volgens mij is de profielbeheerder nog in het Nederlands.
En die extensies? Dat probleem zie ik niet. Kun je aangeven waar ik moet kijken? Heb je de laatste versie van vanmorgen?
Gert-Paul schreef:Verder zijn nog de nodige accesskey niet goed, maar dat lijkt me vooral werk voor aan het eind. Ze moeten alleen niet vergeten worden.
Inderdaad, dat komt later of doe ik soms tussen de bedrijven door.
Dank voor deze andere kijk op Firefox.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

moZes schreef:
Gert-Paul schreef:De strings van de profielbeheerder (wat betreft het aanmaken en verwijderen van een profiel) kloppen niet precies. Ik weet zo niet of dit te maken heeft door niet het gebruik van de codering UTF-8 of door missende strings. Hetzelfde geldt voor het venster dat controleert of extensies nog wel compatibel zijn.
Volgens mij is de profielbeheerder nog in het Nederlands.
Klopt, maar twee entities zijn van naam veranderd. Daarom kreeg ik een XML-fout bij het aanmaken van een nieuw profiel en werkte het verwijderen van een bestaand profiel niet.

mozapps/profile:
profileSelection.properties
deleteProfileConfirm -> deleteProfile
CreatProfileWizard.dtd
profileDirectoryExplanation.text -> profileDirExplanation.text
En die extensies? Dat probleem zie ik niet. Kun je aangeven waar ik moet kijken? Heb je de laatste versie van vanmorgen?
Ik had net mijn eerte Friese versie gedownload. Het 'probleem' was alleen dat ik door de problemen met de profielbeheerder in een Nederlandse versie van Firefox, met iets andere informatie over versies, een profiel aangemaakt had. Firefox wilde dus eerst controleren op compatibele extensies, maar daar zat een fout in de Friese Firefox.

De oplossing:
mozapps/extensions:
update.dtd:
Hier moest de volgende code toegevoegd worden

Code: Selecteer alles

<!ENTITY  versioninfo.title               "Compatibiliteitsupdates">
<!ENTITY  versioninfo.intro               "Controleren op compatibiliteitsupdates voor uw extensies...">
Trouwens een tip om zulk soort dingen te voorkomen. Als je locale-inspector download dan kun je makkelijk de missende strings met bv nl.jar van 1.5beta2 vergelijken. Dan zie je zulk soort problemen sneller. Als fy ooit ook door Mozilla gebouwd zal worden dan heb je voor zulk soort missende dingen verder ook meer gereedschappen.
Gert-Paul schreef:Verder zijn nog de nodige accesskey niet goed, maar dat lijkt me vooral werk voor aan het eind. Ze moeten alleen niet vergeten worden.
moZes schreef:Inderdaad, dat komt later of doe ik soms tussen de bedrijven door.
Dank voor deze andere kijk op Firefox.
Geen probleem

Nog een andere suggestie: Momenteel pak je een Nederlandse versie en stop je fy.jar in de map chrome. Is het geen idee om nl.jar (en .manifest) weg te gooien (ook eventuele mappen met vertaalbestanden, zoals in de laatste beta) en dan in defaults/pref/firefox-l10n.js nl in fy veranderen. Zo hebben Windows-gebruikers iig gelijk een Friese versie en hoeven ze geen moeite te doen om de interface/taal in te stellen.

Verder nog over de helpbestanden:
Zien er goed actueel uit, alleen het menu-overzicht zou bijgewerkt moeten worden met items uit het extra en helpmenu (oa bijwerken en privé-gegevens wissen).

Wat verder nog lijkt te missen in je overzicht is de vertaling van reporter. Vroeger was het een aparte extensie, maar nu zitten deze bestanden ook in nl.jar. Je zult ze wel tegenkomen bij het bijwerken naar 1.5rc1.
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door moZes »

Profiel, Extensies en reporter zijn alle drie opgelost in versie 1.5rc1.
Vandaag komt deze versie nog online, waarbij ook automatisch Firefox in het Fries is.

Kun je ook even uitleggen hoe ik die locale-inspector moet gebruiken/starten? (evt. IRC)
Gebruikersavatar
FireFries
Berichten: 17
Lid geworden op: 4 november 2005, 19:49
Locatie: Akkrum, watersportdorp bij uitstek
    unknown unknown

Re: testversie Friese 1.5 Beta 2

Bericht door FireFries »

moZes schreef:We zijn alweer een stap verder met de beta, dus de Friese versie kan niet achterblijven

De windows versie kun je downloaden vanaf:
firefox-1.5b2.fy.win32.zip
Voor Linux en mac gebruikers download de beta vanaf:
firefox/nightly/latest-mozilla1.8-1.5b2-l10n/
en vervolgens de Friese vertalingen te plaatsen in \usr\firefox\chrome\ vanaf:
fy.jar en
fy.manifest

Maak een nieuw profiel aan en typ in de adresbalk about:config en bij het filter "lang".
Wijzig intl.accept_languages in: 'fy, nl, en-us, en" (zonder qoutes)
daarna filter "locale".
Wijzig general.useragent.locale in "fy" en start vervolgens opnieuw op met dat profiel.

Opmerkingen zijn welkom.
Luitjes

Het lukt me niet om de friese firefox op mijn eMac te krijgen.
Ik zie hierboven volgens mij een PC omgeving.
Is er iemand die mij daar doorheen kan loodsen

eMac besturingssysteem Tijger 10.4.3
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Re: testversie Friese 1.5 Beta 2

Bericht door moZes »

FireFries schreef:
moZes schreef:Voor Linux en mac gebruikers download de beta vanaf:
firefox/nightly/latest-mozilla1.8-1.5b2-l10n/
en vervolgens de Friese vertalingen te plaatsen in \usr\firefox\chrome\ vanaf:
fy.jar en
fy.manifest
Het lukt me niet om de friese firefox op mijn eMac te krijgen.
Ik zie hierboven volgens mij een PC omgeving.
Is er iemand die mij daar doorheen kan loodsen
Hoe ver ben je met bovenstaande omschrijving? Heb je de Nederlandse versie al gedownloadt? Draait de Nederlandse of Engelse versie wel?
Gebruikersavatar
FireFries
Berichten: 17
Lid geworden op: 4 november 2005, 19:49
Locatie: Akkrum, watersportdorp bij uitstek
    unknown unknown

Bericht door FireFries »

Mozes

Bij het openen van:

firefox/nightly/latest-mozilla1.8-1.5b2-l10n/

verschijnt er een venster met de tekst:

Waarschuwing
550 failed to change directory

wat nu?

Trouwens, ik heb Ned. 1.5 en Ned. 1.07 geprobeerd, die werken prima. Alleen ontbreekt het onderste pijltje in de rechterscrolbalk
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door moZes »

FireFries schreef:firefox/nightly/latest-mozilla1.8-1.5b2-l10n/
Er is inmiddels een Release candidate 2. Even geduld dan zal ik kijken of de huidige versie goed werkt met RC2.
De NL-mac versie kun je alvast downloaden vanaf:
/latest-mozilla1.8-1.5rc2-l10n/
MacFries
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 september 2005, 11:29
Locatie: Akkrum
    unknown unknown

Bericht door MacFries »

Hier staan een paar honderd om gedownload te worden, maar welke bedoel je, en waar staat o.a .ar. .bg. .ca. voor?
Wat betreft techniek valt er bij mij nog veel te leren.
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door moZes »

MacFries schreef:Hier staan een paar honderd om gedownload te worden, maar welke bedoel je, en waar staat o.a .ar. .bg. .ca. voor?
Wat betreft techniek valt er bij mij nog veel te leren.
Kies voor firefox-1.5.nl.mac.dmg of firefox-1.5.nl.mac.mar.
Wat het verschil is weet ik niet , misschien dat een andere mac-gebruiker dat even kan uitleggen.

De afkortingen staan voor de taal, dus de voor Duits en nl voor Nederlands.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Mar-bestanden zijn voor de auto-update (voor alle platformen), maar in de nightly-map worden ze niet gebruikt. Je hebt gewoon het dmg-bestand nodig.
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door moZes »

Gert-Paul schreef:Mar-bestanden zijn voor de auto-update (voor alle platformen), maar in de nightly-map worden ze niet gebruikt. Je hebt gewoon het dmg-bestand nodig.
Dat is het .exe equivalent van windows, een selfinstaller of een gecomptimeerd bestand?
Gebruikersavatar
FireFries
Berichten: 17
Lid geworden op: 4 november 2005, 19:49
Locatie: Akkrum, watersportdorp bij uitstek
    unknown unknown

Bericht door FireFries »

Oke, we gaan het dmg bestand downloaden bedankt
Plaats reactie