Mozilla heeft zijn steun gegeven aan de door Google uit te brengen codec VP8, zoals te lezen op dit blog.
Dit betekent dat er een nieuwe codec in de open source gemeenschap in omloop komt die licentievrij gebruikt kan worden, o.a. met html5. Het zal onderdeel worden van de nieuwe Open Video-standaard met de naam WebM. Er zijn zelfs al nightly builds beschikbaar van Firefox met support hiervoor.
Google is al gestart om de video's van YouTube te converteren.
Al met al een positieve ontwikkeling voor de open source.
Mozilla steunt de nieuwe VP8 codec
-
-
Re: Mozilla steunt de nieuwe VP8 codec
YES
Eindelijk komt er een einde in zicht aan de stroom problemen met windows media player plugins, silverlight, adobe flash die niet geinstalleerd is, etc..etc.. Nog eventjes 5 jaren doorploeteren en dan komt het wel goed denk ik zo.
Eindelijk komt er een einde in zicht aan de stroom problemen met windows media player plugins, silverlight, adobe flash die niet geinstalleerd is, etc..etc.. Nog eventjes 5 jaren doorploeteren en dan komt het wel goed denk ik zo.
-
Dat is zeker goed nieuws 

-
- Beheerder
Dat was gisteren ook ongeveer mijn reactie toen ik dit bericht las.novaflash schreef:YES
5 jaar ? Ik denk dat het binnen 1 jaar beslecht is. Volgens mij heeft iedereen z'n buik vol van de hele H.264-discussie en nu buitelen de grote partijen over elkaar heen met hun aankondiging van ondersteuning van WebM als container-formaat.novaflash schreef:Nog eventjes 5 jaren doorploeteren en dan komt het wel goed denk ik zo.
Een voorlopig overzicht:
- Adobe gaat het in Flash ondersteunen
- Microsoft gaat het in IE 9 ondersteunen
- Opera
- Xiph (bekend van Ogg en Theora) gaat het ondersteunen
Of in andere woorden:

Met vriendelijke groet,
Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
-
- Beheerder
Alleen Apple heeft het licht nog niet gezien en houdt nog vast aan wat ze gewend zijn: H.264. Laten we hopen dat dat een kwestie van tijd is en dat men er snel over eens is dat 1 open video-standaard toch wel het handigste is voor de toekomst van video op het Internet.
Als is dat idee voor sommigen wat lastig te verkroppen.
Als is dat idee voor sommigen wat lastig te verkroppen.
Met vriendelijke groet,
Martijn
Martijn
-
Yippie, kan de flashplayer eindelijk naar de prullenbak!
Die gebruik ik nu namelijk alleen nog maar voor Youtube, en als dat straks niet meer nodig is...
Het valt me trouwens wel op dat Intel op de slide van partijen die mee doen afwezig is, in tegen stelling tot AMD. Wil intel niet meedoen?
Verder is de maker van de X264 implementatie van H.264 het ook niet helemaal eens met VP8:
http://tweakers.net/nieuws/67415/x264-o ... gzaam.html
Die gebruik ik nu namelijk alleen nog maar voor Youtube, en als dat straks niet meer nodig is...
Het valt me trouwens wel op dat Intel op de slide van partijen die mee doen afwezig is, in tegen stelling tot AMD. Wil intel niet meedoen?
Verder is de maker van de X264 implementatie van H.264 het ook niet helemaal eens met VP8:
http://tweakers.net/nieuws/67415/x264-o ... gzaam.html
-
Volgens mij staat ook flash op de lijst van software die WebM ondersteund.
nirwana schreef:Als is dat idee voor sommigen wat lastig te verkroppen.
Das apart om in een Engelse tekst te lezen.Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
-
- Moderator
Dat artikel op OSnews is dan ook geschreven door Thom Holwerda, da's een Nederlander.Dorus schreef:Volgens mij staat ook flash op de lijst van software die WebM ondersteund.
nirwana schreef:Als is dat idee voor sommigen wat lastig te verkroppen.Das apart om in een Engelse tekst te lezen.Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

-
En inmiddels heb ik hier een nightly van Firefox als test draaien waarin webm al werkt.
Youtube werkt al best goed met webm, helaas werken nog niet alle video's, maar het begin is er.
Hoe je webm in Firefox krijgt kun je hier lezen:
http://www.webmproject.org/users/
Youtube werkt al best goed met webm, helaas werken nog niet alle video's, maar het begin is er.
Hoe je webm in Firefox krijgt kun je hier lezen:
http://www.webmproject.org/users/
-
ZOeeeh, das snelKoen_92 schreef:En inmiddels heb ik hier een nightly van Firefox als test draaien waarin webm al werkt.

-
Ondertussen heb je al niet meer een speciale nightly nodig, maar zit webm ook in een normale nightly.