Thunderbird als standaard-mailprogramma in Ubuntu Linux

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Linux Firefox
Contacteer:

Thunderbird als standaard-mailprogramma in Ubuntu Linux

Bericht door nirwana »

Deze week is de nieuwste versie van Ubuntu Linux (11.10: Oneiric Ocelot) uitgekomen. Nu komt er elk half jaar een verse Ubuntu-release, dus dat is op zich geen nieuws. Echter heeft deze Ubuntu-versie Thunderbird als standaard-mailprogramma gekregen.

Voorheen gebruikte Ubuntu het programma Evolution als standaard-programma voor e-mail, maar inmiddels is voor Thunderbird gekozen. Dat is een mooie opsteker voor Mozilla, want elke Linux-distributie kiest zo zijn eigen standaard-programma's. Als een distributie jouw programma verkiest boven andere vergelijkbare programma's dan zegt dat dus wel iets.

Overigens levert Ubuntu hun Thunderbird-versie 7 standaard met de Lightning-addon zodat je ook direct een agenda in Thunderbird kunt bijhouden. Als ik me goed herinner dan had Evolution dat voorheen ook, dus dan is het op zich wel logisch dat dat via Lightning ook standaard aan Thunderbird wordt toegevoegd.

Vanaf de versie die in april 2011 verscheen (11.04: Natty Narwhal) werkt Canonical voor Ubuntu aan een nieuwe user-interface die ze Unity noemen. Die interface heeft - net als GNOME 3 - een soort start-balk (launchbar) aan de linkerkant. Daarop staan icoontjes van (veelgebruikte) programma's. Hier kun je zelf programma's aan toevoegen of juist programma's van verwijderen. Inmiddels biedt Thunderbird ook ondersteuning voor deze balk, want je ziet ook het aantal ongelezen berichten bij het Thunderbird-icoon verschijnen.

bron: Tweakers
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Thunderbird als standaard-mailprogramma in Ubuntu Linux

Bericht door adri »

nirwana schreef: Overigens levert Ubuntu hun Thunderbird-versie 7 standaard met de Lightning-addon zodat je ook direct een agenda in Thunderbird kunt bijhouden. Als ik me goed herinner dan had Evolution dat voorheen ook, dus dan is het op zich wel logisch dat dat via Lightning ook standaard aan Thunderbird wordt toegevoegd.
Evolution heeft inderdaad ook een agenda, maar op zich vind ik het toch een beetje vreemd dat ze Lightning gelijk mee installeren. Niet in de laatste plaats omdat Lightning het opstarten van TB toch wel wat vertraagt en als je dan geen behoefte hebt aan die agendafunctie, dan lijkt me dat toch een beetje vervelend.
Maar ik neem aan dat je het wel gewoon kunt verwijderen?
nirwana schreef: Vanaf de versie die in april 2011 verscheen (11.04: Natty Narwhal) werkt Canonical voor Ubuntu aan een nieuwe user-interface die ze Unity noemen. Die interface heeft - net als GNOME 3 - een soort start-balk (launchbar) aan de linkerkant. Daarop staan icoontjes van (veelgebruikte) programma's. Hier kun je zelf programma's aan toevoegen of juist programma's van verwijderen. Inmiddels biedt Thunderbird ook ondersteuning voor deze balk, want je ziet ook het aantal ongelezen berichten bij het Thunderbird-icoon verschijnen.
Dat lijkt me dan weer wel ontzettend handig. :!:
Afbeelding
Plaats reactie