Persberichten

Hier vind je nieuws over updates met betrekking tot de website. Ook kun je hier suggesties plaatsen.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Persberichten

Bericht door vulture »

De laatste tijd komen de Mozilla pruducten steeds meer onder de aandacht. Elke dag, week verschijnen er weer berichten/artikelen in de bladen, kranten en op sites over een van deze producten. Als ik deze berichten nu tegenkom post ik ze in de betreffende rubriek bv FF. De andere keer weer verschijnt er een bericht over TB en dan post ik die weer op dat forum. Zo ontbreekt er structuur in het geheel. Graag zou ik willen dat er een apart hoekje, op dit forum komt waar men een link of een verwijzing naar een artikel kan posten. Het geheel wordt dan overzichtelijker en is het voor iedereen gemakkelijk om iets op te zoeken. Ben benieuwd hoe de anderen hier over denken. Graag hoor ik jullie mening hierover.

Ferdi

P.s. als titel denk ik aan: Mozilla in de pers of Mozilla in het nieuws
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Persberichten

Bericht door ByteWarrior »

Naar mijn mening hoort nieuws op de voorpagina van Mozbrowser. Een forum dient om te discussiëren, niet om nieuws te posten.

Ik zou trouwens wel oppassen met het gewoon copy/pasten van nieuwsartikels. Meestal maken ze er geen probleem van, maar er moest maar eens een nieuwssite zijn die het intellectueel recht opeist...

Het is IMO veel beter om zelf een nieuwbericht op te stellen met enkel de 'nuttige' informatie. Er kan dan eventueel een link staan zodat de lezer kan verderlezen indien hij (of zij) geïnteresseerd is...
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Ik zou trouwens wel oppassen met het gewoon copy/pasten van nieuwsartikels
Ik maak altijd een korte synopsis van een artikel met een linkje naar de desbetreffende site.
Naar mijn mening hoort nieuws op de voorpagina van Mozbrowser.
Het grote nieuws zeker dat ben ik met je eens. Lancering FF + TB + nL vertaling zeker op de voorpagina. Het gaat mij juist om die kleine berichten die de meeste mensen nooit zien of tegenkomen.
Een forum dient om te discussiëren, niet om nieuws te posten.
dat is inderdaad een van de omschrijving van een forum. Defenitie forum uit Dikke van Dale is onder andere nog meer: 1. iets voor de publieke opinie brengen. 2. een plein in het oude rome waar het volk bijeenkwam om over algemenezaken te besreken. Een persbericht op een forum is naar mijn mening ook iets voor de publike mening brengen. En ten tweede over persberichten kan je ook discussieren.
Meestal maken ze er geen probleem van, maar er moest maar eens een nieuwssite zijn die het intellectueel recht opeist...
Het meeste nieuws wat ik op de nederlandse sites tegenkom zijn gewoon vertalingen van nieuws op amerikaanse sites. Bron verwijzing kom ik in nederland zelden tegen.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

aasgier schreef:
Naar mijn mening hoort nieuws op de voorpagina van Mozbrowser.
Het grote nieuws zeker dat ben ik met je eens. Lancering FF + TB + nL vertaling zeker op de voorpagina. Het gaat mij juist om die kleine berichten die de meeste mensen nooit zien of tegenkomen.
Misschien kun je er een aparte discussie voor aanmaken, met enkel links naar desbetreffende sites. Ik vind dat het MozBrowserforum al over genoeg subfora beschikt eigenlijk. Het mag ook niet té gefragmenteerd raken...
Een persbericht op een forum is naar mijn mening ook iets voor de publike mening brengen. En ten tweede over persberichten kan je ook discussieren.
Een persbericht is meestal bedoeld als objectieve weergave.
Een nieuwsartikel bevat meestal de subjectieve weergave van de schrijver.

Ik vind het altijd moeilijk om over een nieuwsartikel te discussiëren. In de meeste gevallen staat het er al (en is er niets meer aan te doen). Het is ook meestal de ervaring van één persoon op één plaats. Iemand anders kan dus een compleet andere mening hebben...

Maar ik ga natuurlijk nooit een discussie uit de weg. ;-)
Het meeste nieuws wat ik op de nederlandse sites tegenkom zijn gewoon vertalingen van nieuws op amerikaanse sites. Bron verwijzing kom ik in nederland zelden tegen.
Dit staat op de website van de Telegraaf: Een bezoeker/ster van de sites van De Telegraaf mag geen auteursrechtelijk beschermde werken of andere in de sites opgeslagen informatie openbaar maken of verveelvoudigen zonder toestemming van Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V. (ook niet via een eigen netwerk).

Dit staat er op de website van De Standaard Online: Alle teksten, foto’s, tekeningen, grafieken en alle andere auteursrechterlijk beschermde werken uit DS en DSO mogen op geen enkele wijze worden verspreid of gebruikt of overgenomen, tenzij VUM hiervoor de reproductierechten heeft verleend. Voor de toekenning van deze rechten maakt VUM gebruik van de dienst Get-a-Copy van het bedrijf Info2Clear.

Korte en aanhalingen uit artikels zijn toegelaten tenzij voor commerciële doeleinden - hoe of welke dan ook - mits de bron duidelijk wordt vermeld, en zonder dat dit systematisch mag gebeuren.


Ik zou dus niet te snel zeggen dat er geen copyrights op zulke dingen zijn... (hoe spijtig het ook moge zijn).
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Korte en aanhalingen uit artikels zijn toegelaten tenzij voor commerciële doeleinden - hoe of welke dan ook - mits de bron duidelijk wordt vermeld, en zonder dat dit systematisch mag gebeuren.
Dat is nu precies wat ik doe mooier had ik het zelf niet kunnen zeggen.

Beide kranten die jij noemt heb ik nog niet als bron gebruikt. Het meeste nieuws haal ik van nederlandse computersites af. Dit zelfde nieuws ben ik dan meestal ook al tegengekomen op de amerikaanse computer sites. Soms is het gewoon een letterlijke vertaling meestal zonder bronvermelding. Deze nederlandse computersites maken zich dus schuldig aan de schending van het copyright. Ik vermeld altijd van welke site ik mijn nieuws heb gehaald. Met een link erbij. Dat lever dus juist extra bezoekers op. Ik denk dat ik daar maar eens geld voor ga vragen. :D
Een persbericht is meestal bedoeld als objectieve weergave.
Inderdaad meestal. Wordt in mijn beleving wel steeds minder. Maar dat is een andere discussie.

Ik begrijp dat jij een extra hoekje geen goed idee vind. Das jammer. No hard feelings
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

aasgier schreef:Ik begrijp dat jij een extra hoekje geen goed idee vind. Das jammer. No hard feelings
Ik heb enkel iets tegen 'het extra hoekje'. Je mag van mij gerust nieuwsberichten blijven posten hoor... ;-)
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Je kan natuurlijk ook gewoon nieuws submitten voor op de voorpagina...
Als het een interessant bericht is dan wordt deze gewoon geplaatst en kan hier op gereageerd worden.
Verder vind ik dat je ALTIJD je bron moet vermelden, dat is wel zo netjes natuurlijk ;)
Ik vind het opzich wel leuk dat je nieuwsberichten post, maar het zou idd mooier zijn als dit op een andere plek gebeurt dan tussen de vragen en discussies.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Dit had ik gisteren toegevoegd, maar per ongeluk aan een verkeerd onderwerp:

Nieuwsberichten voor MozBrowser kun je hier plaatsen: http://www.mozbrowser.nl/node/add/story
Dan komen ze bij ons in de wachtrij te staan en kunnen wij ze op de voorpagina van de website erbij plaatsen. Overigens is plaatsing dan niet gegarandeerd, want het moet wel voldoende interessant zijn. Maar dat is wel de beste manier om nieuws bij een breder publiek onder de aandacht te brengen.

Het is daarnaast prima om op het forum te discussieren over een bepaald Mozilla-gerelateerd artikel dat je ergens online hebt gevonden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

aasgier schreef:
Naar mijn mening hoort nieuws op de voorpagina van Mozbrowser.
Het grote nieuws zeker dat ben ik met je eens. Lancering FF + TB + nL vertaling zeker op de voorpagina. Het gaat mij juist om die kleine berichten die de meeste mensen nooit zien of tegenkomen.
Als je onze voorpagina met regelmaat in de gaten houdt dan zie je dat daarop zowel groot Mozilla-nieuws als ook kleine andere nieuwtjes uit diverse uithoeken van het Internet voorbij komen. Als het interessant kan zijn voor onze bezoekers dan mag het op onze voorpagina staan. En dat is een redelijk breed begrip.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Helaas komen niet alle persberichten op Mozbrowser.nl. Dat kan natuurlijk ook niet. Wordt veel te veel. Daarom verzamel ik vanaf nu zelf alle persberichten wel. Je kunt ze lezen op:
http://home.wxs.nl/~vulture/
Ze worden dagelijks om +/- 17.00 uur geupdate.
Hebben jullie tips suggesties of heb ik nieuws gemist mail me dan even?
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

aasgier schreef:Hebben jullie tips suggesties of heb ik nieuws gemist mail me dan even?
Kijk je mailadres eens na dat je onder die 'nieuws aanmelden'-knop gestoken hebt. Volgens mij zit daar een foutje in...

Ook zijn de frames nogal raar. Het bovenste frame (met al de knoppen) neemt veel te veel plaats in. Volgens mij kan je de pagina evengoed maken zonder frames...
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Volgens mij zit daar een foutje in...
Klopt :oops: Bedankt. Ik zal het even aanpassen.

Van die Frames heb je ook gelijk. Doe het nu met Frontpage maar dat werkt niet zo prettig. Ben een beetje roestig met maken van een website! Maar als je een tip hebt voor een ander pgtje waarmee je een website kan maken dan houd ik mij aanbevolen. Moet wel makkelijk in gebruik zijn!
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

aasgier schreef:
Volgens mij zit daar een foutje in...
Klopt :oops: Bedankt. Ik zal het even aanpassen.

Van die Frames heb je ook gelijk. Doe het nu met Frontpage maar dat werkt niet zo prettig. Ben een beetje roestig met maken van een website! Maar als je een tip hebt voor een ander pgtje waarmee je een website kan maken dan houd ik mij aanbevolen. Moet wel makkelijk in gebruik zijn!
Probeer NVU eens. Dit is een programma om websites te maken gebaseerd op de Mozilla-code.
Een Nederlandse versie is van http://mozillanl.mozdev.org/ te downloaden.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Een Mozilla nieuwssite maken met Frontpage!!! :lol: :shock:
Probeer Nvu maar eens idd...
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Probeer NVU eens. Dit is een programma om websites te maken gebaseerd op de Mozilla-code.
Een Nederlandse versie is van http://mozillanl.mozdev.org/ te downloaden.
Bedankt voor de tip. Heb het even gedownload en uitgeprobeerd. Valt 200% mee. Frontpage kan ook weer in de prullenbak. :lol:
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Plaats reactie