Onderzoek of bedrijf over kan van Outlook naar Thunderbird

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Bart
    unknown unknown

Onderzoek of bedrijf over kan van Outlook naar Thunderbird

Bericht door Bart »

Ik werk bij een bedrijf waar we gebruik maken van de Mdaemon imap mailserver.

Alle werkstations maken gebruik van Outlook 2000 voor de mail.
Mdaemon heeft een Groupware plugin die het mogelijk maakt om Agenda's, Taken, enz te delen.

Dit doen op dit moment slechts vier mensen bij ons.
Deze mensen zullen zowiezo bij Outlook moeten blijven.
Maar de rest van de mensen gebruikt Outlook voor niet meer als e-mails versturen.

Daarnaast hebben de Mensen van het Management een Pocket Pc.
Deze mensen zullen ook bij Outlook moeten blijven.

De nadelen van Outlook met een Imap server zijn echter ook duidelijk.
De map verzonden items is niet op de server te plaatsen.
Dit kweekt een tweedeling in de informatie toegang.
Want als mensen via webmail van een andere locatie inloggen kunnen ze niet zien of ze nu al wel of niet dat ene mailtje hadden verstuurd.

Microsoft heeft Outlook kreupel geschopt wat betreft imap ondersteuning om het eigen Exchange aan te prijzen.

Het is voor ons niet mogelijk gebleken om met Outlook een centraal adresboek te creeren waarin wij adressen kunnen maken zodat de adressen van de collega's voor iedereen standaard toegankelijk zijn. Dit kan alleen met Exchange en niet met een Imap server.

Ik ben dus aan het onderzoeken of voor een groot deel van de gebruikers Thunderbird een goed alternatief is.

De eisen die wij stellen moeten de volgende zijn:

- De locale mappen van Thunderbird verwijderen. Wij gebruiken Imap dus we doen niks met deze mappen. Kunnen deze worden verwijderd uit Thunderbird? Het zorgt alleen maar voor verwarring.

- In Outlook plaatsen wij de pst files op de Server. De gegevens van Thunderbird worden bewaard in
C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\<username>\APPLICATION DATA\Thunderbird\Profiles\default\<random getal>.slt\Mail\<mailbox naam>. Ik heb al een beetje zitten rommelen met het verplaatsen van deze gegevens naar een andere locatie. Dat is me niet gelukt.

Ik wil de complete <random getal>.slt\Mail\<mailbox naam> folder van Thunderbird verplaatsen naar een netwerk drive mapping. M: of zoiets. Is dit mogelijk?

- Er is een Calender extensie voor Thunderbird.
Is hier ook een Nederlandse versie van?
Is het tussen gebruikers mogelijk om hun agenda te delen?

- Als laatste het adresboek.
Hierin staan Persoonlijk adresboek en verzamelde adressen.
Is het mogelijk om verzamelde adressen eruit te gooien?
Mij lukte dit niet.

Ik heb begrepen dat adressen bewaard worden in het bestand abook.mab

Graag zouden wij naast persoonlijk adresboek ook nog een centraal adres boek aanleggen dat centraal op een server staat en door alle medewerkers ingelezen kan worden.

Is dit op de een of andere manier mogelijk?

Bijvoorbaad dank
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Onderzoek of bedrijf over kan van Outlook naar Thunderbi

Bericht door moZes »

Bart schreef:Ik wil de complete <random getal>.slt\Mail\<mailbox naam> folder van Thunderbird verplaatsen naar een netwerk drive mapping. M: of zoiets. Is dit mogelijk?
Dit kun je doen door een nieuw profiel aan te maken en daarin aangeven waar de bestanden moeten komen te staan. De lokatie van de bestanden kun je terugvinden bij:
Extra->AccountInstellingen->Serverinstellingen->Lokale directory.
Bart schreef:Graag zouden wij naast persoonlijk adresboek ook nog een centraal adres boek aanleggen dat centraal op een server staat en door alle medewerkers ingelezen kan worden.
Er zit een optie in ThunderBird om een LDAP server aan te geven:
Extra->Opties->Opstellen->Directory Server.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Onderzoek of bedrijf over kan van Outlook naar Thunderbi

Bericht door Mad Maks »

Bart schreef:- Er is een Calender extensie voor Thunderbird.
Is hier ook een Nederlandse versie van?
Is het tussen gebruikers mogelijk om hun agenda te delen?
de nederlandse versie wordt standaard meegeinstalleerd bij de extensie, alleen moet je het vertellen dat het in het nederlads moet door missle van de thunderbird opstartregel.
"C:\Program Files\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe" -contentLocale nl-NL -UILocale NL

succes

MM
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Voor een idee wat Mozilla Calendar al kan en wat er nog in ontwikkeling is, zie de roadmap van het project: http://www.mozilla.org/projects/calendar/roadmap.html
En als Mozilla Calendar/Sunbird helemaal klaar is, dan zou dit erin moeten zitten: http://www.mozilla.org/projects/calenda ... ments.html (geeft aan waar het project zich op richt).

Een ander project om in de gaten te houden is OpenGroupware van OpenOffice.org (= die andere grote opensource-organisatie). Zie www.opengroupware.org
Als je van dat project de screenshots-pagina bekijkt dan krijg je een aardig beeld van waar dat project toe in staat is: http://www.opengroupware.org/screens/
Het is nu dus voornamelijk een server die open standaarden ondersteunt zodat je er met verschillende clients een verbinding mee kunt opzetten.
Overigens is er voor dit project ook een client-applicatie in ontwikkeling. Die heet Glow: http://groupware.openoffice.org/glow/
En kijk dan ook direct even bij de Related projects op die pagina of er mogelijk nog iets geschikts tussen zit.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie