Firefox 19 met ingebouwde PDF-viewer

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Firefox 19 met ingebouwde PDF-viewer

Bericht door nirwana »

Vandaag is Firefox 19 uitgebracht. Deze bevat onder andere een ingebouwde PDF-viewer. Deze is - zoals grote delen van Firefox - in Javascript gemaakt. De viewer heet dan ook pdf.js.

Deze PDF-viewer kon al wel eerder los getest worden, maar de uiteindelijke versie ziet er erg netjes uit. De ingebouwde PDF-viewer biedt aan de bovenkant ook enkele knoppen om bijvoorbeeld het PDF-bestand af te drukken of alsnog lokaal op te slaan.

Uiteraard zijn er ook andere onderdelen verbeterd, waaronder de opstarttijd en is er ondersteuning voor enkele CSS-eigenschappen (HTML5) toegevoegd. Ook voor web-ontwikkelaars zijn er weer een aantal handige functies toegevoegd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox 19 met ingebouwde PDF-viewer

Bericht door Robby »

Ik ben nog niet zo tevreden met die ingebouwde pdf viewer. De zoekfunctie werkt niet.
Daarom wil ik weer graag dat Nitro het over neemt, maar dat krijg ik niet werkend.
Als ik in about:config pdf.js uitzet, dan gaat hij eerst altijd de pdf opslaan. Niet zo handig als eerst: Nitro laat in ff het bestand zien en als je de muis omlaag beweegt kun je het bestand in nitro openen zodat de zoekfunctie van nitro beschikbaar is.

Iemand suggesties?
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Firefox

Re: Firefox 19 met ingebouwde PDF-viewer

Bericht door Koen_92 »

Hij is inderdaad handig. Adobe Reader heb ik ivm security issues nooit aan durven zetten. Op mijn Linux-pc staat die ook niet geïnstalleerd omdat er genoeg OSS-alternatieven zijn. Echter hebben voor zover ik weet al die alternatieven geen browserplugin, waar Mozilla nu dus mee komt.

Omdat ik nog een oudere ESR-versie van Firefox draai heb ik deze plugin als add-on geïnstalleerd, is hier los te downloaden.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Firefox 19 met ingebouwde PDF-viewer

Bericht door nirwana »

Ik heb net Nitro PDF Viewer ook op mijn systeem geïnstalleerd, maar krijg het ook niet voor elkaar.
Zelfs Adobe Reader heb ik helemaal verwijderd. Dan staat Nitro wel als standaard ingesteld, maar ik zie geen spoor van dat die het document in Firefox gaat tonen. Onder Firefox > Opties > Toepassingen staat wel Nitro PDF Reader 3 gebruiken, maar er staat niets over "in Firefox". Dus wordt het PDF-bestand gedownload en in Nitro geopend. Voor mij vind ik dat prima, maar ik begrijp dat jij dat liever anders ziet.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Firefox 19 met ingebouwde PDF-viewer

Bericht door Mad Maks »

nirwana schreef:Ik heb net Nitro PDF Viewer ook op mijn systeem geïnstalleerd, maar krijg het ook niet voor elkaar.
Zelfs Adobe Reader heb ik helemaal verwijderd. Dan staat Nitro wel als standaard ingesteld, maar ik zie geen spoor van dat die het document in Firefox gaat tonen. Onder Firefox > Opties > Toepassingen staat wel Nitro PDF Reader 3 gebruiken, maar er staat niets over "in Firefox". Dus wordt het PDF-bestand gedownload en in Nitro geopend. Voor mij vind ik dat prima, maar ik begrijp dat jij dat liever anders ziet.
ik denk dat je dan de add-onn moet gebruiken https://addons.mozilla.org/nl/firefox/a ... -download/

groet

Tim Maks
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox 19 met ingebouwde PDF-viewer

Bericht door Robby »

Er is een standaard add-on als je nitro installeert.
De add-on die jij Mad Maks voorstelt is echt een andere. Hij vraagt netjes wat je wilt doen als je een pdf aanklikt. Helaas werkt alleen de downloadoptie...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Firefox 19 met ingebouwde PDF-viewer

Bericht door nirwana »

De addon die Mad Maks voorstelt is toch ook van Nitro ? Die heb ik sindsdien ook geïnstalleerd en bij mij werkt de Openen-optie dan ook wel.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
JacquesC
Berichten: 453
Lid geworden op: 20 januari 2005, 11:15
    Ubuntu Firefox

Re: Firefox 19 met ingebouwde PDF-viewer

Bericht door JacquesC »

De zoekfunctie van Firefox (ctrl F) werkt toch gewoon? Of wordt hier een ander soort zoeken bedoeld?

Mvg Jacques
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox 19 met ingebouwde PDF-viewer

Bericht door Robby »

Beide zijn van Nitro, daarom was ik ook verbaasd dat ze verschillend zijn.

Zoekfunctie werkt niet binnen de pdf..., althans bij mij niet.
Plaats reactie