Afbeeldingslocatie in Nvu of Kompozer

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
MDW
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 maart 2019, 9:11
    Windows 10 Chrome

Afbeeldingslocatie in Nvu of Kompozer

Bericht door MDW »

Dag allemaal,

Graag had ik een vraagje willen stellen betreffende foto's plaatsen op je website via Nvu of Kompozer.

Ik gebruik Nvu al vele jaren, en heb daar zeer goede resultaten mee, maar wanneer ik een online SEO test doe, blijkt er een "probleem" te zijn met de foto's op de website.
Wanneer ik foto's in Nvu toevoeg, zie ik geen andere mogelijkheid dan te kiezen voor "url is relatief ten opzichte van de paginalocatie". De foto's staan dus op de opslag schijf en worden ook geüpload naar de server.
Maar wanneer ik het goed begrijp, zou dat een probleem vormen voor de browsercaching. Bij de online SEO test staat bij elke foto het volgende: "maximum duur niet gespecificeerd", en dat zou een probleem vormen.
Ik weet dus niet of ik hier eigenlijk aandacht aan moet besteden, maar wil toch graag even jullie mening vragen.

Mijn vraag is nu, hoe of vanwaar plaats je dan het beste foto's op je website via Nvu of Kompozer?

Groeten,
MDW
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Afbeeldingslocatie in Nvu of Kompozer

Bericht door nirwana »

Beste MDW,

Ik denk niet dat je dit met Nvu kunt realiseren, maar dat je hiervoor een oplossing moet zoeken bij Nvu.
Met Nvu beheer je namelijk de HTML- en CSS-bestanden van jouw website, maar daarin kun je niet instellen hoelang zo'n bestand in de cache van een webbrowser moet worden opgeslagen. In de head van een HTML-bestand kun je dat nog wel aangeven, maar voor andere soorten bestanden wordt dat al lastiger en bij binaire bestanden (afbeeldingen, etc) is dat zelfs onmogelijk.

Daarom moeten we onze toevlucht zoeken tot de webserver en wat je daar kunt instellen. Uiteindelijk wordt zo'n bestand namelijk door een webserver aan een webbrowser aangeboden. Zo'n webserver biedt op zijn beurt allerlei handige mogelijkheden. Een veelgebruikte server is de open source Apache-webserver. Die kun je vaak naar jouw hand zetten door in de betreffende map een bestand te plaatsen dat .htaccess heet (let op: de bestandsnaam begint met een punt).

Daarin kun je per bestandsoort aangeven welke extra voorwaarden je daarmee wilt geven als zo'n bestand wordt opgevraagd.
Zie bijvoorbeeld https://www.byte.nl/kennisbank/optimali ... he-control en https://daan.onl/kennisbank/browser-caching-activeren voor meer informatie hierover.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
MDW
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 maart 2019, 9:11
    Windows 10 Chrome

Re: Afbeeldingslocatie in Nvu of Kompozer

Bericht door MDW »

Dag Nirwana,

Dank voor uw antwoord. Ik denk dat ik alles bij het oude zal laten. De foto's worden gevonden in Google, want ze staan bij de afbeeldingen, dus ik zie niet onmiddellijk een probleem.
Nogmaals dank,
Mdw
Plaats reactie