Gert-Paul schreef:Ik kan me goed vinden in het plan, want op de huidige manier werkt het niet echt goed.
Daarom schreef ik die tekst.
Ik denk wel dat een team van 10 vertalers aan de grote kant is. Richting de 5 lijkt mij een stuk beter. Zeker als Firefox 1.0 goed vertaald is zullen er niet direct super veel nieuwe teksten toegevoegd worden en moet het ook goed te verdelen zijn. Daarnaast werk je dan idd sneller lang elkaar heen.
In de tekst heb ik er rekening mee gehouden dat FFx en TB samengevoegd worden. Daarom heb ik het vertaalteam zo groot gemaakt. Indien het enkel FFx was, zou je inderdaad genoeg hebben met 5 personen.
In dat team zou het ook goed zijn om taken te verdelen. Sommigen die werk voor de browser doen, anderen de help + andere documenatie en je zou zelfs door het team sommige extensies kunnen laten vertalen.
Dat is allemaal mogelijk. Het vertaalteam kan volledig zelfstandig vertalen en werk verdelen.
Wat ik verder ook wel goed vond was op
http://nl.gnome.org waar een formulier stond waarmee verbeteringen op een vertaling gemeld konden worden.
Dat is een mooi voorstel. Een éénduidig formulier dat gebruikt wordt bij het melden van fouten in een vertaling... Raar dat niemand daar eerder aan gedacht heeft eigenlijk.
nirwana schreef:ByteWarrior schreef:Met Q&A bedoel ik echt gewoon Quality Assurance. Het is niet de bedoeling dat daar alle 'klachten' terechtkomen. Het Q&A-team houdt gewoon regelmatig steekproeven bij de gebruikers om de kwaliteit van de vertaling op peil te houden.
Deze functie is misschien niet strikt noodzakelijk. Als je de fora waar fouten gemeld worden bijhoudt, dan weet je ook goed wat er leeft bij je gebruikers. Ik ga er van uit dat wanneer een gebruiker problemen heeft met in een vertaling gebruikte termen deze ze meldt aan het vertaalteam zodat er iets mee gedaan kan worden (en uiteindelijk deze gebruiker ook weer tevreden is).
Dat is natuurlijk ook waar. Toch denk ik dat het ook belangrijk is dat er een echte vragenlijst wordt gemaakt om naar de tevredenheid van de gebruikers te peilen. Het hoeft daarvoor misschien niet door een apart team, maar ik denk wel dat het zou moeten gebeuren. Het hoeft niet veel te zijn, gewoon enkele simpele vragen, misschien onder de vorm van een poll.
nirwana schreef:Mozilla.nl hebben we al geprobeerd. Dat was toen een "no-go" en dat was een jaar geleden. Sindsdien is Mozilla alleen maar populairder geworden, dus lijkt het onwaarschijnlijk dat de domeinnaam nu wel zal worden afgestaan. Maar je mag het proberen, hoor.
Ik zou het alleszins nogmaals proberen. Als we niet proberen, weten we het nooit. Misschien zijn ze bereid om de domeinnaam af te staan in ruil voor een reclamebanner of zo... (wie weet).
Overigens hebben we geen idee waarom iemand Mozilla.nl heeft geregistreerd en verder nog niet gebruikt.
Om er later geld aan te verdienen (spijtiggenoeg)...