Forum software upgrade

Hier vind je nieuws over updates met betrekking tot de website. Ook kun je hier suggesties plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Forum software upgrade

Bericht door nirwana »

Hallo,

Vanochtend is onze forum-software ge-upgrade naar de recentste phpBB 3.0.6 versie.
De directe aanleiding was dat ik vanochtend een nogal verontrustende melding op de website tegen kwam.
Iets over een Too many connections-melding of om precies te zijn:
General Error
SQL ERROR [ mysql4 ]

Too many connections [1040]

An sql error occurred while fetching this page. Please contact an administrator if this problem persists.
Daar werd ik niet echt gelukkig van. Wel kwam na enig uitzoeken hoe dit probleem op te lossen de website weer even terug. In elk geval leek een upgrade van de forum-software me helemaal geen gek idee. Aangezien de site toch plat had gelegen kon deze downtime nu net zo goed iets langer duren. Vandaar dat dit forum nu weer op de nieuwste versie draait.

Overigens vermoed ik wel een samenloop van omstandigheden met de recente brute force aanvallen op phpBB.com:
http://www.phpbb.nl/forums/viewtopic.php?f=7&t=52722
http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... &t=1947925
Ik zal daarom kijken of ik nog enkele van hun aanbevelingen op het forum kan doorvoeren. Ook daarvoor was een upgrade naar de nieuwste versie noodzakelijk.

Aanvallers zullen via Google op een bepaalde tekst zoeken en als ze die vinden op een website dan draait die site de software die ze zoeken. Daarom heb ik de tekst onderaan de website nu aangepast naar "Dit forum draait op phpBB © 2000-2010 phpBB Group". Dit geeft nog steeds credits aan de ontwikkelaars, maar komt dan hopelijk niet meer in zo'n zoekopdracht naar voren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Forum software upgrade

Bericht door nirwana »

Vanmiddag zijn er ook veel inactieve gebruikers van het forum verwijderd. Het forum had bijna 10000 gebruikers. Inmiddels zitten we op een ruime 8000 gebruikers. Op zich lijkt het zonde om zoveel gebruikers te verwijderen, maar eerlijk gezegd heb ik liever actieve gebruikers dan veel gebruikers op de ledenlijst.

Er zijn namelijk ook (vooral buitenlandse) gebruikers bij die zich alleen registreren zodat ze dan met hun website in de ledenlijst komen te staan. Verder hebben we hier niets aan, want ze begrijpen doorgaans niet eens wat hier besproken wordt of waar het forum over gaat. Ook is het mogelijk dat een van deze accounts is gebruikt voor het platleggen van de website van vanochtend, dus dat wil ik graag voorkomen.

Dit waren de verwijder-criteria:
- geregistreerd voor 1-1-2010
- nog geen bericht op het forum geplaatst
Als jouw account hierdoor ook per ongeluk is verwijderd dan kun je het beste een nieuw account aanmaken. Zorg er dan ook voor dat je binnen een maand een bericht op het forum plaatst, want anders kan je account zo weer verwijderd worden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Forum software upgrade

Bericht door nirwana »

Om de recente upgrade compleet te maken, zal ik nu ook proberen om een nieuwe versie van de portal-uitbreiding .

Daarom kan vanaf 14 uur vandaag het forum tijdelijk niet beschikbaar zijn.
Ik probeer de down-time uiteraard zo kort mogelijk te houden en hoop dat we daarna weer snel beschikbaar zijn.

Ook hoop ik dat daarna het automatisch inloggen op het forum weer goed werkt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Forum software upgrade

Bericht door nirwana »

De upgrade van de software is inmiddels weer afgerond. Het forum gebruikt nu ook de recentste versie van de board3 portal-software. Grootste voordeel hiervan vind ik dat het automatisch inloggen nu tenminste weer werkt.
De down-time van het forum is helaas wel groter geweest dan ik had verwacht, maar ik hoop dat het de moeite waard was.

De zwaarste foutmelding (Fatal error: Class 'parse_message' not found) had te maken met dat onze portal een portal.php buiten de forum-map gebruikt, zoals in dit artikel beschreven.

Daarnaast heb ik de volgende wijzigingen doorgevoerd om het forum weer zoveel mogelijk in de oude staat terug te krijgen:
- bij de recente onderwerpen het forum erbij vermeld
- in het gebruiker-menu weer een avatar erbij tonen (sjabloon user_menu.html)
- in het subsilver-thema een link naar de begin-pagina (portal.php) onder het site-logo geplaatst (U_PORTAL ipv U_INDEX)

Mochten er nog bepaalde zaken anders werken (c.q. stuk zijn), meldt het dan even in dit onderwerp.
Mochten er bepaalde zaken verbeterd zijn, dan hoor ik het uiteraard ook graag...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows 7 Firefox

Re: Forum software upgrade

Bericht door Dorus »

Ik heb al een tijdje problemen met het weergeven van actieve onderwerpen. (zie link boven aan elke pagina op het forum). Sinds de update lijkt dit niet meer te werken.
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Forum software upgrade

Bericht door moZes »

Zelf gebruik ik die optie niet. Op mijn bladwijzerbalk heb ik een bladwijzer met de link http://www.mozbrowser.nl/forum/search.p ... d=newposts die in een oogopslag de laatste postings laat zien. Je moet dan wel ingelogd zijn. Zeer handig moet ik zeggen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Forum software upgrade

Bericht door nirwana »

Zelf gebruik ik altijd de "Toon nieuwe berichten" op de voorpagina van de website en dat bevalt me prima.0
Maar ik zou inderdaad zeggen dat die "Toon actieve onderwerpen" ook iets moet tonen. Wat werd daar voorheen getoond ?

Maar dit zet me wel aan het denken: http://www.phpbb.nl/forums/viewtopic.ph ... 20#p407420
En deze ook al een beetje: http://www.phpbb.com/bugs/phpbb3/54085
Al moet ik nog uitzoeken wat ik dan waar zal moeten aanpassen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Forum software upgrade

Bericht door adri »

nirwana schreef: Maar ik zou inderdaad zeggen dat die "Toon actieve onderwerpen" ook iets moet tonen. Wat werd daar voorheen getoond ?
Die toonde hetzelfde als "Toon nieuwe berichten"...
Valt me nu pas op, want ik gebruikte Actieve onderwerpen ook wel eens.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Forum software upgrade

Bericht door nirwana »

Het blijkt dat phpBB met versie 3.0.6 mbt de actieve onderwerpen een bug heeft opgelost.
Voorheen kon je namelijk wel aangeven dat een forum wel/niet in de actieve onderwerpen meegenomen moest worden, maar vervolgens toonde de forum-software toch alle forums in dat overzicht. Standaard blijkt deze instelling namelijk uit te staan voor elk forum. Kortom, je hebt er al die tijd ten onrechte van geprofiteerd ;-)

Om de functionaliteit weer terug te krijgen heb ik de update-query van http://www.ktuk.net/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=6575 op de database uitgevoerd. En nu worden er in het overzicht weer actieve onderwerpen getoond. Kortom, probleem opgelost...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Forum software upgrade

Bericht door Dorus »

Mooi, het werkt idd weer :D
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
Plaats reactie