Nog wat NoScript vraagjes

Met extensies en thema's kun je Mozilla-software vrijwel eindeloos uitbreiden. Kun je anderen een bepaalde extensie/thema aanbevelen? Of heb je vragen over of problemen met een bepaalde extensie/thema dan kun je die hier plaatsen.
Plaats reactie
biskwietje
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mei 2009, 12:10
    Windows XP Firefox

Nog wat NoScript vraagjes

Bericht door biskwietje »

http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopi ... =8&t=11672

Ben bovenstaand topic wel tegengekomen maar ben er nog niet helemaal uit wat er met 'scripts' bedoeld wordt? Waarom zouden scripts tegengehouden moeten worden? En kleven er ook nadelen aan de Noscript-addon?

Heb momenteel al Addblock, Ghostery en Web of Trust geinstalleerd. Wat voegt Noscript dan nog toe?

Alvast dank.
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Nog wat NoScript vraagjes

Bericht door Dorus »

Zelfs ligitime sites bevatten tegenwoordig wel eens kwaadwillige code (oa. als ze gehackt zijn, en dat komt vaker voor dan je denkt). Hoewel je met een up-to-date versie van firefox, java, flash, acrobat reader etc. hebt redelijk veilig bent (mits je ze allemaal update), blokkeerd no-script preventief een hoop hacks.

Omdat op gehackte sites vaak alleen een verwijzing word geplaatst naar kwaadwillende code op andere sites, en je met no-script per domein toestemming geeft, ben je daar dan dus veilig voor.

Nadeel van noscript is dat je al je vertrouwde sites (waar vertrouwd staat voor sites waar je bijv. javascript nodig hebt) een voor een moet toevoegen. Nou is dat toevoegen helemaal niet moeilijk (2 muisklikken), het kost wel enig observatie vermogen om te herkennen dat een site niet werkt omdat je vergeten bent scripts toe te staan.

Ander voordeel van noscript vind ik zelf dat ik ad block plus niet nodig heb, omdat 90% van de banners (en 99.9% van de irritante banners) scripts vanaf andere sites gebruiken. Ad block plus en no-script zijn echter ook prima aanvullingen op elkaar als je 100% banner vrij wilt surfen. (Bedenk wel dat banners het internet gratis houden, daarom heb ik zelf de voorkeur niet irritante banners toe te staan, echter maakt het mij niet uit als er met de irri banners ook enekel niet irri banners verdwijnen).

Je gebruikt toch wel ad block plus hoop ik he? De gewone ad block is niet erg stabiel, en kent een hoop andere problemen.
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
biskwietje
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mei 2009, 12:10
    Windows XP Firefox

Re: Nog wat NoScript vraagjes

Bericht door biskwietje »

Heb AdBlock Plus idd.
Weet niet of NoScript in mijn geval nut heeft aangezien ik geen mega-surfer ben. (Alhoewel ik met StumbleUpon wel op veel meer sites kom als voorheen) Kwaad kan het echter volgens mij niet dus probeer ik um een tijdje om te zien of ie me bevalt.

Thanks. :D

ps. hoe zet jij je handtekening ondersteboven??
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Nog wat NoScript vraagjes

Bericht door Dorus »

¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
biskwietje
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mei 2009, 12:10
    Windows XP Firefox

Re: Nog wat NoScript vraagjes

Bericht door biskwietje »

:D
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Nog wat NoScript vraagjes

Bericht door Citroentje »

Even een schopje onder een oud bericht, omdat ik hier Ghostery tegenkom (door Frederik eerder genoemd)

Zijn er meer mensen die deze extensie gebruiken en voegt dit wat toe?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Nog wat NoScript vraagjes

Bericht door nirwana »

Citroentje schreef:Even een schopje onder een oud bericht, omdat ik hier Ghostery tegenkom (door Frederik eerder genoemd)
Zijn er meer mensen die deze extensie gebruiken en voegt dit wat toe?
Ik kwam die extensie ook tegen (via Frederik) en vond dat ik deze ook maar eens moest installeren. Vanochtend vroeg ik me vervolgens af wat die zwarte blokjes toch in beeld deden. Maar dat bleken de "alert bubbles" van deze extensie te zijn. Zo kun je in eerste instantie zien welke tracking cookies er gebruikt worden. Inmiddels heb ik via de opties van de extensie het blokkeren ingeschakeld. Vervolgens heb ik alles geselecteerd en daarna degene uitgevinkt waarvan ik het niet zo erg vind als die mij willen tracken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Nog wat NoScript vraagjes

Bericht door Citroentje »

Hoe heb je de instellingen staan in Ghostery, zoals hier?
ghost.png
ghost.png (34.21 KiB) 8742 keer bekeken
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Nog wat NoScript vraagjes

Bericht door nirwana »

Citroentje,

Mijn Ghostery-instellingen zien er inderdaad zo uit.

PS: ik had het unicode-antwoord van Dorus wel gezien, maar had de link over het hoofd gezien.
Daarom heb ik dit onderwerp maar gezuiverd van mijn onoplettendheid.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Nog wat NoScript vraagjes

Bericht door Citroentje »

Laat het niet weer gebeuren, anders volgen er sancties..
Plaats reactie