Linux bestandssystemen

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    Linux Firefox

Re: Linux bestandssystemen

Bericht door Manuel »

@ Z_God: Volkomen mee eens!

Ik heb b.v. op schijf 2 heel veel grote bestanden, dus daarom is die schijf geformatteerd als XFS.

http://www.novell.com/documentation/sus ... pas02.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_systems
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Mozilla
Contacteer:

Re: Linux bestandssystemen

Bericht door nirwana »

Theodore Ts'o schreef:Om aan te geven hoe hard de ontwikkelingen gaan, vertelt Ts'o dat er in de laatste ontwikkelcyclus van de Linuxkernel drie bestandssystemen zijn bijgekomen, NILFS, POHMELFS en exofs, terwijl daar ook al bijvoorbeeld btrfs, ext4 en ubifs in zitten.
Zie http://techworld.nl/article/6797/theodo ... npaus.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Linux bestandssystemen

Bericht door Koen_92 »

Mij home-partitie bevat eigenlijk van alles wat.
Er staan een aantal grote iso's van films op, maar daarentegen ook muziek (3mb/liedje), foto's (0,5mb/foto) en gewoon tekstdocumenten.
Ik heb ook voor XFS gekozen, en dat bevalt me nu goed. Het is sneller dan ext3.
ext4 zit inmiddels naast Fedora ook in de nieuwste Ubuntu als standaard fs, maar ik wacht er nog even mee.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    Linux Firefox

Re: Linux bestandssystemen

Bericht door Manuel »

Mij is ext4 nog te veel beta. De integriteit van m'n data is voor mij belangrijker dan iets nieuws uittesten...
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Mozilla

Re: Linux bestandssystemen

Bericht door adri »

Vind ik ook. :!:
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Mozilla
Contacteer:

Re: Linux bestandssystemen

Bericht door nirwana »

Manuel schreef:Mij is ext4 nog te veel beta. De integriteit van m'n data is voor mij belangrijker dan iets nieuws uittesten...
/me too. Onlangs vertelde een collega dat hij een Ubuntu als test had geïnstalleerd met ext4 als partitie. Daarop zou hij dan VMWare virtuele machines willen hosten. Alleen waren na een tijdje z'n vm-images somehow soort van verdwenen. Daarom heb ik maar aangegeven dat ext4 vooralsnog misschien nog niet zo'n veilige keuze is.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    Linux Firefox

Re: Linux bestandssystemen

Bericht door Manuel »

nirwana schreef:
Manuel schreef:Mij is ext4 nog te veel beta. De integriteit van m'n data is voor mij belangrijker dan iets nieuws uittesten...
/me too. Onlangs vertelde een collega dat hij een Ubuntu als test had geïnstalleerd met ext4 als partitie. Daarop zou hij dan VMWare virtuele machines willen hosten. Alleen waren na een tijdje z'n vm-images somehow soort van verdwenen. Daarom heb ik maar aangegeven dat ext4 vooralsnog misschien nog niet zo'n veilige keuze is.
En dat wil je toch niet hebben, zoiets?

ik herinner mij een enorm gedoe met ReiserFS, dat ik heb gehad met corrupte data die vrijwel niet te verwijderen bleek, echt geen zin meer in.

Nu heb ik geloof al weer zo 1 a 1½ jaar Ext3 en XFS, en nog niet het kleinste probleem gehad.

Bij die link die je gaf lees ik dan weer onder de kop Problemen met ext4:
Maar met ext4 blijkt het opeens een probleem te zijn dat de applicaties geen fsync deden, omdat ext4 maar om de 120 seconden naar disk schrijft, in plaats van om de vijf seconden van ext3
En 120 seconden vind ik echt idioot lang.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Linux bestandssystemen

Bericht door Koen_92 »

Ja, filesystems moet je pas gebruiken als ze echt af zijn.
Dit kun je op dit moment van ext3 en xfs wel zeggen, die komen beide van voor het jaar 2000.

Maar natuurlijk moet er ook getest worden. Als niemand ext4 zou gaan gebruiken zouden de problemen die nu gevonden zijn ook nooit boven water komen.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Mozilla

Re: Linux bestandssystemen

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:J
Maar natuurlijk moet er ook getest worden. Als niemand ext4 zou gaan gebruiken zouden de problemen die nu gevonden zijn ook nooit boven water komen.
Dat is ook waar.
Maar dan wel liefst op een machine waarop geen belangrijke data staat. ;)
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    Linux Firefox

Re: Linux bestandssystemen

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Koen_92 schreef:J
Maar natuurlijk moet er ook getest worden. Als niemand ext4 zou gaan gebruiken zouden de problemen die nu gevonden zijn ook nooit boven water komen.
Dat is ook waar.
Maar dan wel liefst op een machine waarop geen belangrijke data staat. ;)
Juist. Natuurlijk moet er getest, maar dan wel door mensen die daar tijd + de juiste kennis voor/van hebben. Ik vind dat zoiets belangrijks als een bestandssysteem pas standaard meegeleverd moet worden wanneer echt vrijwel alle fouten er uit zijn.

Want de 'gewone' gebruiker (jij en ik) verliest als het misgaat z'n data, maar die gegevens kunnen moeilijk gebruikt worden voor de verbetering van het bestandssysteem, de (log)data zijn immers misschien ook weg!
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Opera

Re: Linux bestandssystemen

Bericht door Koen_92 »

Inmiddels is Linux kernel 2.6.30 uit:
http://tweakers.net/nieuws/60661/linux- ... temen.html

De voornaamste verbeteringen zitten op het gebied van bestandsystemen. Zo is ext4 wat betrouwbaarder geworden. Ook worden er twee nieuwe filesystems ondersteund.
Plaats reactie