Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
fietser
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 oktober 2007, 9:14
    Linux Firefox

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door fietser »

Hallo Adri,
Ik heb daarvoor wel zo'n beetje alle ~/. bestanden en mappen moeten verwijderen.
Hoe zet je Thunderbird dan weer terug ?
Groeten.
Slackware 14.1
rener
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 januari 2008, 20:12
    Linux Firefox

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: Ik kom er nu ook achter dat rebooten en afsluiten niet meer mogelijk is.
Zodra ik (als root) reboot of halt in de terminal typ krijg ik dat zwarte scherm. Dat kan ik de laptop alleen nog maar met de knop uitzetten.
Misschien heb ik nog een suggestie, onder het mom van "niet geschoten is altijd mis".

Tijdens het experimenteren (én werken) met slackware-current heb ik soortgelijke problemen gehad met één van de vorige versies van de Xorg driver voor mijn Intel grafische chipset. Na een aantal minuten werd het scherm om onduidelijke redenen plots geheel zwart, hetgeen alleen via een harde reboot te verhelpen was. Daarna kon je aftellen tot het moment dat het euvel zich opnieuw openbaarde. Nadat ik een andere versie van de driver had geïnstalleerd was het probleem verholpen.

Blijkbaar gaat het bij jouw laptop om de "savage" driver, met de naam xf86-video-savage-2.3.1-i486-1 (zie "man 4 savage"). Mogelijk kun je ook eens een andere versie van deze driver proberen om te zien of je het inderdaad in deze hoek moet zoeken.

Overigens werk ik zelf ook met een subset van de Slackware packages op mijn systeem (ter grootte van ongeveer 850 MB, inclusief slackbuilds), maar daarbij maak ik wel gebruik van de "generic smp" kernel en dus niet de "huge" variant zoals in jouw geval. Dat wil ook nog wel eens uitmaken in sommige gevallen.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door adri »

fietser schreef:Hallo Adri,
Ik heb daarvoor wel zo'n beetje alle ~/. bestanden en mappen moeten verwijderen.
Hoe zet je Thunderbird dan weer terug ?
Groeten.
"Zo'n beetje" is niet alles. ;)
Ik ben trouwens toch maar eens met een nieuw FF en TB profiel begonnen.
In TB hoef je eigenlijk alleen maar het bestand abook.mab en de map Mail even ergens naar toe te kopiëren, die kun je later weer in je nieuwe profiel zetten. Heb je al je e-mails en adressenboek weer terug.
Afbeelding
fietser
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 oktober 2007, 9:14
    Linux Firefox

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door fietser »

Bedankt,

Zal het tzt is proberen, momenteel niet zoveel tijd voor.
Maar Slack64 wil ik zeker proberen, om op mijn computer te krijgen.
Groeten.
Slackware 14.1
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door Koen_92 »

rener schreef: Blijkbaar gaat het bij jouw laptop om de "savage" driver, met de naam xf86-video-savage-2.3.1-i486-1 (zie "man 4 savage"). Mogelijk kun je ook eens een andere versie van deze driver proberen om te zien of je het inderdaad in deze hoek moet zoeken.
Jaaa, geweldig rener! :D

Omdat ik een zo minimaal mogelijke installatie heb gedaan, had ik ook al die X11 driver niet geïnstalleerd. Alleen de vesa driver had ik geïnstalleerd, met in het achterhoofd dat ik die later wel een keer zou vervangen mocht het werken.
Ik dacht ook dat de vesa-driver altijd werkte, en als dat als die niet werkte het probleem ergens anders lag.
Dus niet, na de installatie van de Savage-driver en vesa in xorg.conf te vervangen door savage werkte het meteen. Bedankt voor de tip :)
In ieder geval heb ik geleerd dat de vesa-driver niet in álle gevallen werkt en ook die dus problemen kan geven.

Verder heb ik nog een vraag: Hoe stel je een andere DNS-server in? Die van Telfort is echt heel traag (na het tikken van een site staat er onderin 5 seconden lang 'Looking op for...'. Daarom wil ik OpenDNS weer instellen.
In het Slackbook staat dat je /etc/resolv.conf moet aanpassen.
Dit heb ik gedaan, maar na een herstart wordt dit bestand automatisch in zijn oorspronkelijke vorm teruggezet. Zelf chmod 444 haalt niets uit.
Hoe komt dit?
Het bestand ziet er nu (zonder OpenDNS) trouwens zo uit:

Code: Selecteer alles

# Generated by dhcpcd for interface eth1
search lokaal
nameserver 192.168.1.254
nameserver 195.241.77.55
nameserver 195.241.77.58
Komt het nu door dhcpcd dat hij steeds weer terug gezet wordt?
adri schreef: Maar het went vrij snel en -eerlijk is eerlijk- KDE is gewoon mooi en snel. Ja, sneller dan 3.5.
Is hij echt sneller dan 3.5?
Met al die extra eye-candy weet ik dat nog niet. Ook heb volgens mij jijzelf een tijdje geleden gezegd dat KDE 4 juist een heel stuk trager is dan 3.5.
De 3D-effecten van Kwin heb je dan zeker wel uit staan?

Maar als ik het allemaal zo lees is KDE 4 de laatste tijd wel flink verbeterd, waar het bij 4.0 nog niet goed werkte wordt men er steeds meer tevreden over.
Ik heb zowel KDE 4 als KDE 3.5 eigenlijk maar heel weinig gebruikt. De reden is dat Gnome hier nog geweldig werkt en ik er een keer tijd voor vrij moet maken...
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door adri »

Mooi dat het werkt Koen!
Zie je nou wel dat je gewoon een full install moet doen (en eventueel later -mondjesmaat- pakketten verwijderen)?
Ach, zo heb ik mijn neus ook al zo vaak gestoten hoor. ;)
En nog niet eens zo lang geleden.

KDE 4 is echt een stuk sneller (op deze computer -P4, 3 Ghz, 1.8 GB RAM) dan 3.5. Waar dat vooral opvalt is bijv. als je bij FF een programma wilt toekennen aan een bestandsformaat. Je navigeert dan naar /usr/bin en kiest het desbetreffende programma uit. Dat duurde altijd eventjes (voordat /usr/bin volledig geladen was in dat venstertje), nu is het werkelijk supersnel, dat scheelt echt stukken.
Dat heeft volgens mij met die Akonadi (MYSQL) server te maken die alle bestanden indexeert. De eerste keer dat dat gebeurt is het vrij traag, er moet immers een hele index aangemaakt worden, maar nadien merk je er niks meer van.
Hoe het op een P3 of een wat oudere P4 zal gaan weet ik niet, ik ga binnenkort mijn andere pc (P4, 1,7 Ghz, 1,3 GB RAM) upgraden naar SW 13 en ben benieuwd hoe KDE 4 daar op draait. Op die vind ik KDE 3.5 eigenlijk te traag (vandaar ook dat ik naar IceWM geswitched ben), dus we wachten af hoe KDE 4 daar zich houdt.
Mijn vrouw en kinderen gebruiken op die oudere pc overigens wel KDE 3.5, dus het is niet zo dat het niet te doen is.
Maar ik hou nu eenmaal van snel.

Ik heb geloof ik ooit eens wat geschreven over KDE 4 (en dat het traag was), maar dat was op een Suse live CD! ;)
Op bijv. het forum van Linuxquestions.org wordt er nu net na de release stevig gediscussieerd over de pro's en contra's van KDE 4, sommigen vinden het buggy (alsof KDE 3.* bugvrij was...) en natuurlijk geklaag over de gebruiksvriendelijkheid, want ja, een nieuwe look en dan zijn er altijd een aantal die het helemaal niks vinden (het is ook even wennen hoor). Dat soort discussies hebben we hier op MozBrowser ook vaak genoeg gehad (eigenlijk na iedere major upgrade van FF ;) ). Maar waar vriend en vijand het over eens zijn is toch wel dat het snel is.

*overpeinzing*
Ik vind KDE 4 mooi, erg mooi. Ik heb ook het idee dat KDE en Gnome (uiterlijk) wat meer naar elkaar toe groeien. Dat zie je trouwens ook met MAC OS X en Windows 7. Het gaat allemaal wat meer op elkaar lijken. Aan de ene kant is dat jammer, aan de ander kant waarschijnlijk ook niet helemaal toevallig.
Ik heb trouwens wel wat eye candy aan staan, maar niet teveel.

/etc/resolv.conf wordt inderdaad overgeschreven als je DHCP gebruikt. Is ook een van de redenen dat ik statische IP's gebruik. Het kan trouwens blijkbaar wel opgelost worden, zie hier.
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door adri »

En voor de liefhebbers en degenen die nog goede excuses voor zichzelf nodig hebben om Slackware eens te gaan proberen, is dit interview van Linux Magazine met Alien Bob (alias Eric Hameleers uit Eindhoven, lid van het Slackware team rond Patrick Volkerding) een aanrader!
Afbeelding
Alien Bob
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2009, 1:09
Locatie: Eindhoven
    Linux Firefox
Contacteer:

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door Alien Bob »

Ik houd op T-DOSE (http://t-dose.org/) een praatje over Slackware: de geschiedenis, huidige ontwikkelingen, ontwikkelmodel en dergelijke.
T-DOSE wordt in de Fontys Hogeschool in Eindhoven gehost, op 3 en vier oktober. Het speaker schedule is nog niet bekend.

Wie weet zie ik sommigen van jullie daar ook wel.

Eric
--
Eric Hameleers
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Firefox

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: /etc/resolv.conf wordt inderdaad overgeschreven als je DHCP gebruikt. Is ook een van de redenen dat ik statische IP's gebruik. Het kan trouwens blijkbaar wel opgelost worden, zie hier.
Ja, dat klopt. Daar wordt uitgelegd hoe je door dhcpcd handmatig te gebruiken dit goed zegt.
Echter heb ik in /etc/rc.d/rc.inet1.conf deze regel gevonden, die precies doet wat ik wil: (in het vervolg moet ik trouwens beter leren lezen ;))

Code: Selecteer alles

#DHCP_KEEPRESOLV[4]="yes"       # If you dont want /etc/resolv.conf overwritten
Echter ben ik inmiddels (weer) opnieuw begonnen, omdat er toch nog het 1 en ander miste in mijn installatie. Nu heb ik een echte full-install gedaan (op Emacs, KDE(I), Kernel source en Tex na).
Dit ging helaas helemaal fout. Ik kreeg tijdens de installatie verschillende keren deze melding van verschillende packages:

Code: Selecteer alles

There was a fatal error attempting to install /var/log/mount/ap/ghostscript-8.70-i486-1.txz. The package may be corrupt, the installation media may be bad, or something else has caused the package to be unable to be read withouth errors. You may hit enter to continue if you wish, but if this is an important required package then your installation may not work as is. 
Gelukkig zat er geen belangrijk package uit de A-serie bij, dus ik kon steeds gewoon enter drukken.
Ik installeer trouwens via NFS, omdat de laptop geen dvd-rom speler heeft.
Maar dat was nog niet het ergste, halverwege de installatie bleef hij soms hangen of kreeg ik een kernel panic. Ik heb de installatie ongeveer 5 keer opnieuw gestart, maar hij bleef steeds hangen.
Daarom heb ik de harde schijf maar eens op bad blocks gecontroleerd, maar geen gevonden.
Uiteindelijk heb ik op mijn computer een virtuele Slackware 13 geinstalleerd en heb ik deze met dd op de laptop gezet. Toen ging het wel goed en ik kan dit dus op mijn laptop typen.

Gek genoeg werkt alles nu gewoon goed en heb ik zelfs al draadloos internet voor elkaar (dat de vorige keer zo'n ramp was).
Ik heb echter nog 2 problemen:
Bij deze laptop zat geen accu inbegrepen, deze ga ik op termijn nog wel een keertje aanschaffen. Het probleem is nu dat de tijd niet onthouden wordt zodra de net-stroom er af is geweest. Zo start de laptop iedere keer op in het jaar 2000. Het probleem hieraan is dat Firefox begint te zeuren als je een ssl-site wilt openen (want het certificaat was in het jaar 2000 nog niet geldig). Ook bestanden uitpakken met tar geeft problemen (melding: last timestamp was in the future).
Nu wil ik dus dat de tijd automatisch gesynct word na het opstarten. Daarom heb ik de rc.ntpd daemon standaard laten opstarten, maar de tijd wordt nog steeds niet automatisch gesynct. Hoe werkt dit?

Ten tweede crash Firefox heel vaak met de volgende melding:

Code: Selecteer alles

/usr/lib/firefox-3.5.2/crashreporter: error while loading shared libraries: libgconf-2.so.4: cannot open shared object file: No such file or directory
Nu lijkt het me sterk dat libgconf echt nodig is (anders had dit standaard wel in Slackware gezeten), maar ik weet geen andere oplossing dan simpelweg GConf compileren. Om GConf te compileren moet je eerst ORBit2 compileren (volgens slackbuilds.org)
En dit gaat goed. Helaas crasht hij nog steeds en was GConf alleen nodig om het schermpje van de crashreporter te laten zien (want die kreeg ik eerst niet te zien).
Ik heb in ieder geval een rapport verzonden, maar in de terminal zie ik geen enkele melding van een fout. Een vaag probleem dus.
adri schreef: KDE 4 is echt een stuk sneller (op deze computer -P4, 3 Ghz, 1.8 GB RAM) dan 3.5. Waar dat vooral opvalt is bijv. als je bij FF een programma wilt toekennen aan een bestandsformaat. Je navigeert dan naar /usr/bin en kiest het desbetreffende programma uit. Dat duurde altijd eventjes (voordat /usr/bin volledig geladen was in dat venstertje), nu is het werkelijk supersnel, dat scheelt echt stukken.
Dat klinkt positief :) Er is aan KDE 4 ook veel verbeterd sinds de eerste release.
Die /usr/bin mogen ze op Gnome ook wel eens versnellen, want dat is hier ook traag.
adri schreef: Op die pc vind ik KDE 3.5 eigenlijk te traag (vandaar ook dat ik naar IceWM geswitched ben), dus we wachten af hoe KDE 4 daar zich houdt.
Probeer daar anders de nieuwe Xfce 4.6 eens, die is echt een heel stuk verbeterd tov 4.4 die in Slackware 12.2 zat. Ik ben er hier op mijn laptop heel tevreden mee.
adri schreef: En voor de liefhebbers en degenen die nog goede excuses voor zichzelf nodig hebben om Slackware eens te gaan proberen, is dit interview van Linux Magazine met Alien Bob (alias Eric Hameleers uit Eindhoven, lid van het Slackware team rond Patrick Volkerding) een aanrader!
Ik heb hem helemaal gelezen en het was best interessant. Ik moet wel zeggen dat ik zelf de noodzaak van een 64-bit port nog steeds niet zie, want zoveel sneller is het toch niet? Veel hardware-sites komen uit op enkele procenten. En met PAE zitten we ook nog steeds niet aan de geheugen-limiet.
Alien Bob schreef: Ik houd op T-DOSE (http://t-dose.org/) een praatje over Slackware: de geschiedenis, huidige ontwikkelingen, ontwikkelmodel en dergelijke.
T-DOSE wordt in de Fontys Hogeschool in Eindhoven gehost, op 3 en vier oktober. Het speaker schedule is nog niet bekend.

Wie weet zie ik sommigen van jullie daar ook wel.

Eric
Dat T-DOSE ziet er wel interessant uit, ik ben benieuwd hoe het speaker schedule er uit komt te zien.
rener
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 januari 2008, 20:12
    Linux Firefox

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door rener »

Koen_92 schreef: Nu wil ik dus dat de tijd automatisch gesynct word na het opstarten. Daarom heb ik de rc.ntpd daemon standaard laten opstarten, maar de tijd wordt nog steeds niet automatisch gesynct. Hoe werkt dit?
Waarschijnlijk moet je het bijbehorende configuratiebestand, met de naam /etc/ntp.conf, nog aanpassen en o.a. voorzien van één of meer NTP servers. Zie hier voor een uitgebreide uitleg, en een voorbeeld ntp.conf. In /var/log/debug kun je controleren of de daemon naar verwachting werkt.
Koen_92 schreef: Ten tweede crash Firefox heel vaak met de volgende melding:

Code: Selecteer alles

/usr/lib/firefox-3.5.2/crashreporter: error while loading shared libraries: libgconf-2.so.4: cannot open shared object file: No such file or directory
Nu lijkt het me sterk dat libgconf echt nodig is (anders had dit standaard wel in Slackware gezeten), maar ik weet geen andere oplossing dan simpelweg GConf compileren.
Het is inderdaad niet Firefox, maar de crashreporter zélf die een dependency met libgconf heeft (zelf heb ik die library dus ook niet):

Code: Selecteer alles

# ldd /usr/lib/firefox-3.5.2/crashreporter
	...
	libgconf-2.so.4 => not found
	...
Gezien de aard van de twee problemen die je noemt: heb je al eens een memory test gedaan op die laptop?
Koen_92 schreef: Probeer daar anders de nieuwe Xfce 4.6 eens, die is echt een heel stuk verbeterd tov 4.4 die in Slackware 12.2 zat. Ik ben er hier op mijn laptop heel tevreden mee.
+1 :-)
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Firefox

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door Koen_92 »

De tijdsynchronisatie werkt inmiddels :)
Ik moest nog een tijdserver uncommanten in /etc/ntp.conf (die staat standaard op localhost).

En je hebt helemaal gelijk met het geheugen!
Ik heb met memtest86+ een geheugentest gedaan en die laat inderdaad een hoop errors zien.
Dit verklaart ook meteen de random crashes van Firefox (=geheugenvreter) en de installatie (unzipte packages worden in het geheugen gezet). Ook het compileren van GConf ging de eerste keer fout, maar gek genoeg de tweede keer wel goed.
Verder heb ik een keer een kernel panic gehad, die waarschijnlijk ook aan het geheugenprobleem te wijten is.

In deze laptop zitten 2 bankjes geheugen, 1tje van 128 MB. Die zit vastgesoldeerd op het moederbord. Daarnaast kun je er nog 1tje bijprikken. Hier heb ik dus nog een bankje van 256 MB ingedaan (online gekocht bij een shop in Amerika (http://www.oempcworld.com)).
Zonder dit bankje van 256MB wordt de memtest wel helemaal goed doorlopen. Het probleem zit dus duidelijk in dat extra bankje.
Nu kunnen er drie dingen aan de hand zijn:
1. Het geheugenbankje is niet goed (dit hoop ik, want er zit nog garantie op).
2. Het geheugenslot is kapot. Hier kan ik alleen achter komen door nog zo'n module te bestellen.
3. Het geheugenbankje kan niet goed overweg met de laptop. Dit is moeilijk te controleren, want je kunt met laptops geheugen maar moeilijk uitwisselen. Mocht dit het geval zijn heb ik ook niets meer aan dat bankje (en heb ik dus 30 euro verspild).

Weet iemand een manier om na te gaan welke van de twee er aan de hand is? Of moet ik het op een hardware-forum vragen?
Het lijkt me overigens wel sterk dat het bankje niet compatibel is met mijn laptop, want hij werd wel goed herkend. Ook moest ik in die shop het modelnummer van mijn laptop geven, dan kan het toch eigenlijk niet fout zijn?
Ook lijkt het me sterk dat zo'n bankje uberhaupt kapot kan gaan, wat kan er nou kapot aan gaan? Die fabrikant geeft niet voor niets levenslange garantie.

Overigens zit ik dit nu te typen op mijn laptop met maar 100 mb ram (die 28 is opgeslokt door de videokaart). Dit gaat echt heel traag, zo traag dat zelfs XFCE onwerkbaar is en ik nu fluxbox gebruik.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: In deze laptop zitten 2 bankjes geheugen, 1tje van 128 MB. Die zit vastgesoldeerd op het moederbord. Daarnaast kun je er nog 1tje bijprikken. Hier heb ik dus nog een bankje van 256 MB ingedaan (online gekocht bij een shop in Amerika (http://www.oempcworld.com)).
Zonder dit bankje van 256MB wordt de memtest wel helemaal goed doorlopen. Het probleem zit dus duidelijk in dat extra bankje.
Nu kunnen er drie dingen aan de hand zijn:
1. Het geheugenbankje is niet goed (dit hoop ik, want er zit nog garantie op).
2. Het geheugenslot is kapot. Hier kan ik alleen achter komen door nog zo'n module te bestellen.
3. Het geheugenbankje kan niet goed overweg met de laptop. Dit is moeilijk te controleren, want je kunt met laptops geheugen maar moeilijk uitwisselen. Mocht dit het geval zijn heb ik ook niets meer aan dat bankje (en heb ik dus 30 euro verspild).
Tja, alledrie de opties behoren tot de mogelijkheden, zou ik zeggen. De enige manier om erachter te komen welke het ook daadwerkelijk is m.i. via trial and error.
Ik heb zelf ook dergelijke toestanden als jij eens meegemaakt en dat lag ook aan beschadigd RAM geheugen.
Na het insteken van een ander bankje was het probleem opgelost. Maar dat was een desktop pc, dus daar is wat gemakkelijker aan geheugen bankjes te komen.

Overigens, met dus maximaal 384 MB RAM zou ik sowieso voor IceWM of Fluxbox kiezen. Zelfs niet voor Xfce .
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door adri »

Alien Bob schreef:Ik houd op T-DOSE (http://t-dose.org/) een praatje over Slackware: de geschiedenis, huidige ontwikkelingen, ontwikkelmodel en dergelijke.
T-DOSE wordt in de Fontys Hogeschool in Eindhoven gehost, op 3 en vier oktober.
Dat lijkt me wel leuk!
En niet zo ver voor mij.
Ik zou haast op de fiets kunnen.
In theorie dan. ;)
Alien Bob schreef: Het speaker schedule is nog niet bekend.

Wie weet zie ik sommigen van jullie daar ook wel.

Eric
Ik hoop het.
Weet je al wel op welke dag je die presentatie geeft, de derde of de vierde?

EDIT:
Inmiddels is het schema wel bekend en wie Eric wil zien en horen moet op zondag 4 oktober om 11.00 uur present zijn.
Gaan er nog meer mensen van dit forum heen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door adri »

Sinds ik Slackware gebruik heb altijd Guarddog als firewall gehad. Helaas is Guarddog niet beschikbaar voor KDE 4*, dus moest ik op zoek naar een andere firewall. Ook KMyfirewall schijnt niet compatibel te zijn met KDE 4*. Wat zoekende op SlackBuilds.org vond ik fwbuilder, maar degenen die dat snappen verdienen een prijs...
Dus probeerde ik de Easy Firewall Generator for IPTables.
Allemaal leuk & aardig, maar ik wilde het ook testen. Nu zit ik achter een router met ingebouwde hardware firewall dus Shields Up doorsta ik zonder software firewall ook wel.
Weet iemand een goede test waar je dit wel kunt testen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Tja, alledrie de opties behoren tot de mogelijkheden, zou ik zeggen. De enige manier om erachter te komen welke het ook daadwerkelijk is m.i. via trial and error.
Ja, helaas.
Inmiddels ben ik op Marktplaats wezen zoeken en heb ik voor 7,50 euro een geheugenbankje van 128 MB gevonden, waarmee ik dus kan testen. Ik moet alleen even wachten tot de adverteerder reageert...
adri schreef: Overigens, met dus maximaal 384 MB RAM zou ik sowieso voor IceWM of Fluxbox kiezen. Zelfs niet voor Xfce .
Ik vond het redelijk draaien, maar ik had niet meer dan 2 programma's open staan. Ik ga IceWM er zeker wel opzetten als ik van het geheugenprobleem af ben.
adri schreef: Inmiddels is het schema wel bekend en wie Eric wil zien en horen moet op zondag 4 oktober om 11.00 uur present zijn.
Gaan er nog meer mensen van dit forum heen?
Het lijkt me wel leuk, als ik na het schema kijk.
Het is echter wel twee uur met de trein en het treinkaartje kost 30 euro. Ik zie wel dat Kruidvat weer de treinkaartjes actie heeft en ik dus voor 12,50 een dagkaart daar kan kopen.
Ik denk er nog even over.
adri schreef: Allemaal leuk & aardig, maar ik wilde het ook testen. Nu zit ik achter een router met ingebouwde hardware firewall dus Shields Up doorsta ik zonder software firewall ook wel.
Weet iemand een goede test waar je dit wel kunt testen?
Waarom heb je eigenlijk nog een extra software-firewall?
De firewall in de router houdt eigenlijk al het inkomende verkeer al tegen dus een extra software firewall is mi overbodig.
Onder Windows is dit een ander verhaal, omdat je daar ook het uitgaand verkeer in de gaten wilt houden om trojans, wormen en virussen te slim af te zijn.
En anders kun je de firewall in je router tijdelijk uitschakelen, om het te testen?
Plaats reactie