Welke distributie?

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Welke distributie?

Bericht door Citroentje »

basenguus schreef:Hoi Klaas,

Met Ubuntu en Mint 7 was de Acer suuuupertraag, maar met Puppy flitst het erover.
Dit is natuurlijk wel een uitgeklede versie die volledig in ram geladen wordt en daardoor niet alle uitbreidingen zomaar toelaat...
Heb jij een hond die Piet heet ?

Tot plotseling
Bas en Guus
Een hond? Nou zeg, zo zou ik kadopiet niet willen noemen. :)

Ubuntu en Mint zijn veel te lomp voor zo'n aspire, dan eerder een blokkendoos gebaseerd op Debian oid.
Puppy is volgens mij niet geschikt om als volwaardig OS te gebruiken.

Xubuntu is ook vrij licht en past ook wel op je AAO, en deze is wel verder op te leuken.

http://www.xubuntu.org/get

Maar Adri heeft vast ook nog wel een goed plan, iets met Slack er in denk ik... :wink:

Edit: Ubuntu Netbook Remix wordt ook vaak gebruikt voor die apparaatjes.

Kijk: https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport ... s/Netbooks
Laatst gewijzigd door Citroentje op 5 oktober 2009, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Simple mail in Firefox 3.5.3

Bericht door adri »

OK, dan gaan we eerst eens een paar dingen bekijken:
* Wat voor computer heb je (grootte van de harde schijf, hoeveel geheugen en wat voor processor)?
* Wat voor gebruiker ben je en wat wil en verwacht je (ben je bereid dingen te leren en daar ook wat tijd in te steken, wil je een gewone desktop of meer, dat soort dingen)?

Bij deze splits ik dit onderwerp en verplaats het naar ons OpenSource forum, daar is dat beter op zijn plaats. ;)

Thunderbird installeren is erg simpel: download de Linux build van Mozilla, pak hem uit en klik op het uitvoerbare bestand (thunderbird). Dan start TB op.
Dus stel dat TB in je /home/ staat, dan heet de uitgepakte map normaal gesproken ook thunderbird, zodat het commando wordt /home/jouwnaam/thunderbird/thunderbird.
Ik weet zo niet wat voor desktopmanager Puppy gebruikt, maar meestal kun je een icoontje maken waar je dat commando in zet, zodat je alleen maar op dat icoontje hoeft te klikken.
Afbeelding
basenguus
Berichten: 18
Lid geworden op: 3 oktober 2009, 18:36
    Linux Firefox

Re: Welke distributie?

Bericht door basenguus »

@ Adri
Acer Aspire one, 2x 8 gig ssd, 512 Mb, Intel Atom
Het gebruik is tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar internet en filmpjes bekijken.
Ik verwacht eigenlijk niet eens zo bijzonder veel van het netbookje, maar detraagheid van de laatste tijd begon me toch wel te ergeren, zelfs mijn eerste computer met 4 Kb intern was sneller........
Ik wil graag een gewone desktop met gui en wil ook wel graag bijleren.
Ben ooit begonnen met basic , daarna dos wat ik wel vind lijken op Linux maar dan een stuk minder uitgebreid, maar toen microschoft me ging dwingen om vensters te kopen ben ik overgestapt op Apple en dus zeer verwend ;+))
Echter, toen het met Apple de zelfde kant opging als met m (krijg het woord niet uit mijn strot) heb ik mijn blik gericht op Linux.
Ik ben al wel bezig geweest met de terminal maar er zijn zooooo veel commando's dat ik toch op zijn minst er een betrouwbare grafische interface bij wil hebben.
Heel verhaal geworden, Xubuntu heb ik nog niet geprobeert, Slax vond ik interessant maar kreeg ik niet geinstalleerd op usb waar ik het veilig kan uitproberen.
There you have it (in a nutshell)

Tot plotseling
Bas en Guus (da's de hond)
basenguus
Berichten: 18
Lid geworden op: 3 oktober 2009, 18:36
    Linux Firefox

Re: Welke distributie?

Bericht door basenguus »

Bedankt citroentje, ik ga ze zeker proberen !
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Welke distributie?

Bericht door Citroentje »

Hier zijn nog meer mogelijkheden voor op je masjientje...

http://en.wikipedia.org/wiki/Acer_Aspire_One

http://www.kuki.me/

Pick your poison.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Welke distributie?

Bericht door adri »

Bas, wat stond er oorspronkelijk op die laptop, Linpus?
Beviel dat niet en zo nee, waarom niet?
Afbeelding
basenguus
Berichten: 18
Lid geworden op: 3 oktober 2009, 18:36
    Linux Firefox

Re: Welke distributie?

Bericht door basenguus »

Adri,
Ja, er stond Linpus op maar dat was me te kinderlijk en liet me niet verder graven in het systeem wat ik graag mag doen.
Nog even een aanvulling op je vraag wat ik verwacht/wil : ik wil een systeem met Firefox en Thunderbird.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Welke distributie?

Bericht door Citroentje »

Nog eentje...

http://www.eeebuntu.org/index.php?page=base

Met firefox en thunderbird.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Welke distributie?

Bericht door adri »

Héé, die kende ik nog niet. Dat is misschien wel wat ja, ik zie daar in ieder geval meer in dan in Xubuntu.
Andere kandidaten:
* Zenwalk
* Damn Small Linux, of beter nog, Damn Small Linux Not (DSL is erg beperkt, DSLN toch wat minder)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Welke distributie?

Bericht door Citroentje »

Dat mijn keuzes vallen op Ubuntu derivaten is toeval hoor, die kom ik gewoon tegen.

Die distroos die ik vond zijn met name toegespitst op die kleine eeepc's en ook de AAO.

DSL ken ik zo niet, alleen van naam, maar die schijnt inderdaad erg beperkt te zijn, vandaar zijn naam.
Zeer geschikt voor mensen die ouwe meuk nog een tweede leven gunnen, denk ik.

Is Zenwalk niet zwaar?

Er is in ieder geval keuze genoeg... http://distrowatch.com/index.php?dataspan=26
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Firefox

Re: Welke distributie?

Bericht door Koen_92 »

Ik zou gaan voor de Ubuntu Netbook Remix.
Die is speciaal voor deze apparaatjes gemaakt en eenvoudig in gebruik.
basenguus
Berichten: 18
Lid geworden op: 3 oktober 2009, 18:36
    Linux Firefox

Re: Welke distributie?

Bericht door basenguus »

@ Adri en citroentje,
Ik weet niet wat nou precies de netbook zo langzaam maakt, maar Linux for One (speciaal voor deze machine) heb ik ook al geprobeerd en die was ook niet vooruit te branden.
Zenwalk heb ik ook geprobeerd maar die heeft problemen met de x-window of zoiets op elke computer waar ik hem heb geprobeerd en ging dan hangen...
Ubuntu netbook remix heb ik al klaarliggen om te testen.
Ik heb vandaag nog even naar Kuki gekeken, die is ook voor de AAO maar ik kon m met geen mogelijkheid downloaden.
De enige twee die wel goed lopen zijn degenen die zichzelf in ram laden, daarvan heb ik Puppy op een 128 Mb usb stick staan ;+)))))
Dus voorlopig wilde ik maar eens proberen om Thunderbird in Puppy te krijgen.
Jammer van Mint7 want dat vind ik toch wel een erg mooie.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Welke distributie?

Bericht door Citroentje »

Als ik jou was zou ik die Ubuntu Netbook Remix die ik eerder noemde en die Koen net weer noemt eens proberen, die maakt een goede kans denk ik.

Die Puppy is geen volwaardig OS en dient alleen om in je RAM je kunnen draaien.

Ik heb zelf UNR ook eens geprobeerd en die ziet er volwassen uit, hij werkte bij mij niet want hij ondersteunde mijn NIC niet.

Neem die maar eerst eens meen ik te moeten mededelen als semi-beginner. :wink:

Volgens mij kun je die ook als live cd proberen, maar dat weet ik zo niet zeker.

Ken je dat?
Een live-cd/dvd kun je proberen zonder meteen te installeren.
Kun je zien of deze je hardware ondersteunt.

Correct me if I'm wrong people...

Edito: ik snap trouwens niet waarom hij zo traag is, die Atom is toch een 2 Ghz processor?
En 512 MB is ook niet echt krap.
Installeer je ze wel goed?
basenguus
Berichten: 18
Lid geworden op: 3 oktober 2009, 18:36
    Linux Firefox

Re: Welke distributie?

Bericht door basenguus »

Tja, het is mij ook en raadsel waarom hij zo traag is en dan bedoel ik ook echt traaaaaaaag.
Er valt weinig fout te installeren, dat doet de installer voor je ;+))))
Ja, live distro's heb ik genoeg liggen nu, maar ik heb ze liever op usb-stick want dan kun je je instellingen ook bewaren, bovendien heeft de AAO geen cd speler, alleen het installeren op usb wil niet altijd lukken, de ene keer wel, de andere niet....
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Welke distributie?

Bericht door Citroentje »

basenguus schreef:...maar ik heb ze liever op usb-stick want dan kun je je instellingen ook bewaren....
Huh, waar is dat goed voor?

Nou ja, UNR kan vanaf een usb stokje op je ssd disk gepoot worden, doen!!

http://www.pendrivelinux.com/usb-ubuntu ... x-install/

Je hebt wel een windhoos apparaat nodig om een en ander op je stok te krijgen.
Plaats reactie