Mandriva 2010

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Mandriva Firefox

Mandriva 2010

Bericht door adri »

Mandriva 2010 is uit en omdat die al langer op mijn test-verlanglijstje stond heb ik die maar eens gedownload en geïnstalleerd in een virtuele machine (VirtualBox).
Mandriva is alweer verscheidene jaren geleden ontstaan uit het Franse Mandrake (oorspronkelijk een fork van Red Hat) en het Braziliaanse Conectiva. Het is een rpm-gebaseerde distro.

Mandriva heeft de naam erg gebruiksvriendelijk te zijn en ik moet zeggen, de installatie en configuratie gaat erg soepel (hoewel de installatie erg lang duurt, zeker in vergelijking met Slackware) en ´moeilijke´ vragen worden niet gesteld, gaat allemaal geheel automagisch.

Leuk weetje:
Tijdens de installatie kun je je taal kiezen. Daar stond ook Fries bij en... Limburgs!
Welk deel van Limburg dat zal zijn weet ik niet, wat ik wel weet is dat de onderlinge verschillen in dialect in het Limburgse vrij fors zijn.

Tijdens de installatie kun je ook kiezen welke desktop je wilt gaan gebruiken, daar koos ik voor KDE, maar Gnome, Xfce en enkele anderen zijn ook mogelijk.
Beetje irritant vind ik wel dat je moet dubbelklikken op icoontjes, dat is volgens mij geen standaard KDE-gedrag. Zal vast wel ergens in te stellen zijn.
Inmiddels al gevonden. :)

De repositories zijn indrukwekkend, alles van je gading is daar wel te vinden.
Nu eens even kijken of je ook zomaar zelf kunt compileren. ik heb als voorbeeld numlockx genomen (ik weet dat dat een klein programmaatje is dat makkelijk & snel compileert).

Code: Selecteer alles

configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH
Geen C compiler (gcc) dus. Nou hebben wel meer distro´s daar last van, maar mij bevalt dat niks.
En ja, dat is wel in orde te maken, door gcc te installeren.

Verder ziet het er allemaal wel aardig uit, maar de snelste is het zeker niet. Nu is dat overigens vrij normaal in een VM, dus daar zal ik ze maar niet of afrekenen. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Mandriva 2010

Bericht door adri »

Op OSNews wordt, alsmede op tweakers.net, ook melding gemaakt van de nieuwe Mandriva. Wie de reacties leest, merkt dat die overwegend zeer positief zijn. Dus als je Gnome maar zozo vind (Kubuntu heeft een aanmerkelijk minder goede reputatie dan de Gnomeversie, heb ik toch wel het idee), dan zou je Mandriva met KDE eens kunnen proberen.
M.n. ook de stabiliteit wordt geprezen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Windows XP Firefox

Re: Mandriva 2010

Bericht door Koen_92 »

Ziet er leuk uit.
Misschien moet ik die ook maar eens in een VM gaan installeren.
Een compiler installeren is toch zo gedaan?
In Ubuntu/Debian enkel na de installatie:

Code: Selecteer alles

$ sudo apt-get install build-essential 
En voor de kernel headers:

Code: Selecteer alles

$ sudo apt-get install linux-headers-`uname -r` 
Daar hoef je zo'n distro niet op af te rekenen.

Ik zou hem graag uitproberen, maar dan moet ik wel eerst internet hebben thuis (ligt er nu al bijna 3 weken uit en gaat nog minstens 2 weken duren).
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Debian Iceweasel

Re: Mandriva 2010

Bericht door Frederik »

Koen_92 schreef:Ik zou hem graag uitproberen, maar dan moet ik wel eerst internet hebben thuis (ligt er nu al bijna 3 weken uit en gaat nog minstens 2 weken duren).
Stel ik in mijn huis een PC beschikbaar met internet verbinding in ruil voor wegwijs worden in de wereld van Debian. Lukt wel aardig, maar niet helemaal. Ubuntu heb ik wel gezien :oops:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Mandriva 2010

Bericht door adri »

:D
Nu zie ik pas dat je Debian gebruikt.
Valt het mee of tegen?
Onder de motorkap is het m.i. niet heel erg veel anders dan Ubuntu.
Wat vind je de grootste verschillen (afgezien van die afschuwelijke Ubuntukleuren)?

Je zou anders Mandriva kunnen proberen, ik lees er behoorlijk positieve berichten over.
Of Slackware, lees ik ook veel positiefs over. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Debian Iceweasel

Re: Mandriva 2010

Bericht door Frederik »

Valt erg mee :) Stuk prettiger dan Ubuntu zelfs. Ik doe dit op een speeltuin PC, dus kan m zo inwisselen voor Mandriva. Want ik heb ook nog een windows XP en een Windows 7 PC.
Heb dat stukje over Mandriva van je gelezen maar vervolgens geen juiste keuze kunnen maken uit de hele lijst met download adressen ( weet gewoon niet welke ik hebben moet), Ik wil alle alternatieven proberen. Maar Debian is mooi, simpel en tot nu toe een stuk gemakkelijker dan Ubuntu. Ik voel me er prettig bij :)
De problemen die ik met Ubuntu heb gehad hebben zich met Debian niet voorgedaan. Enige probleem wat ik heb is lettertypen in webpagina's zien er verschrikkelijk uit en flash filmpjes in nu.nl en youtube doen het niet. Kan daar niet echt mee zitten, want ik heb niks met filmpjes of video, maar het behoort wel te werken.

Heb vanmiddag een half uur of nog langer gezocht naar een Linux Driver voor een HP Deskjet D2500 en kon niks vinden of leidde niet tot goede resultaten. Heb het kreng aangesloten en binnen een minuut een melding op mijn bureaublad dat een nieuwe printer en driver waren aangesloten. Ik print wat en het doet ut. Kom er bij Windows eens om.

De documentatie is bijzonder beroerd. Ik zoek eindeloos naar de terminal voor Debian met google want ik kon hem niet vinden. Twee uur later zie ik hem per ongeluk staan bij toepassingen---> Hulpmiddelen
en omdat het alweer een tijd geleden is dat ik met Linux heb gewerkt weet ik opeens niet meer hoe het moet.
Maar dat geldt voor een beginnende Windows gebruiker (waar ik nota bene les in geef) ook :mrgreen:

We gaan er gewon mee ...zuchtend...mee door :)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Mandriva 2010

Bericht door adri »

Er even van uit gaande dat je een 32-bits computer hebt moet je deze Mandrivaversie hebben (en zelfs al is het een 64-bits, dan is dat nog geen enkel probleem, maar dan zou je ook die kunnen nemen).
Frederik schreef:Maar Debian is mooi, simpel en tot nu toe een stuk gemakkelijker dan Ubuntu. Ik voel me er prettig bij
Gemakkelijker?
Dat had ik niet verwacht. In dat opzicht heeft Ubuntu toch een naam hoog te houden.
Maar ik heb Debian nog nooit geprobeerd (geen zin in ook, 't is gewoon mijn smaak niet - en nee, dat heeft niets met de kwaliteit te maken).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Debian Iceweasel

Re: Mandriva 2010

Bericht door Frederik »

Dank, maar zie ik t goed: 4.3 GiG :shock:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Mandriva 2010

Bericht door adri »

Dat zie je goed. :)
Dat is op zich niet zo raar, Mandriva is een tamelijk compleet systeem na installatie (net zoals bijv. Slackware). Ubuntu (en sommige anderen) daarentegen is vrij "kaal".
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Windows XP Firefox

Re: Mandriva 2010

Bericht door Koen_92 »

Als je nog Debian gebruikt:
Voor de flashplayer moet je dit pakket installeren:
http://www.debian-multimedia.org/pool/m ... 0_i386.deb

Dat kan via de Terminal met:

Code: Selecteer alles

sudo dpkg -i flashplayer-mozilla_10.0.32.18-0.0_i386.deb 
Of door eerst via Synaptic Gdebi te installeren en vervolgend op het gedownloade pakket te klikken.

En voor je printer:
Volgens mij moet hij gewoon werken.
Ga eens naar:
http://127.0.0.1:631
Daar kun je je printer instellen.

Maar als je inmiddels Mandriva hebt is dat ook prima, al heb ik daar 0 ervaring mee op dit moment (en zonder internet komt daar ook niet veel ervaring bij)
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Mandriva Firefox

Re: Mandriva 2010

Bericht door Frederik »

Mandriva net geïnstalleerd. Wat mooi !
Installatie duurde wel erg lang: drie kwartier :roll:
Alles werkt, voor zover ik het heb kunnen ontdekken, maar weer doet flash-video het niet :twisted:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Mandriva 2010

Bericht door adri »

Wat levert slocate libflashplayer.so op?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Mandriva Firefox

Re: Mandriva 2010

Bericht door Frederik »

uitgevoerd in de terminal: niks !

Heb via de adobe website een adobe flashplayer rpm gedownload en geïnstalleerd en nu is het goed. :)
Dat zoiets nou niet goed geregeld wordt vind ik toch behoorlijk onnozel.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Mandriva 2010

Bericht door adri »

Dat mogen ze volgens mij niet standaard meeleveren...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Mandriva Firefox

Re: Mandriva 2010

Bericht door Frederik »

Weet ik. Gesloten formaat. Probleem deed zich ook voor in Debian. Kunnen ze toch wel iets op bedenken zodat je zelf niet weer een halve dag op sjouw hoeft om een oplossing te vinden.
Afijn, ben al blij dat het werkt.
Plaats reactie