2009 LinuxQuestions.org Members Choice Awards

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

2009 LinuxQuestions.org Members Choice Awards

Bericht door adri »

Zoals ieder jaar is er ook dit jaar weer dé Linux-poll van LinuxQuestions.org geweest. Daar kunnen de leden aangeven welke software zij zoal gebruiken. Doorgaans een mooie graadmeter voor de populariteit van de diverse software.

Enkele opvallende uitslagen:
Browser
  • Firefox 65.21%
    Chrome 13.77%
    Opera 9.18%
Opvallend omdat nieuwkomer Chrome al een fiks aandeel heeft weten te bemachtigen.

Virtualisatie
  • VirtualBox 67.43%
    VMware 15.24%
    KVM 6.67%
Vorig jaar wist VirtualBox het oudgediende VMware al te onttronen, dit jaar is de voorsprong fors verder gestegen.

Desktopdistributie
  • Ubuntu 30.13%
    Slackware 16.74%
    Fedora 9.78%
Opvallend omdat het "moeilijk" geachte Slackware toch maar mooi op een tweede plaats staat. Ook het feit dat "bleeding edge" Fedora zich in de top drie heeft weten te nestelen, mag gerust opmerkelijk genoemd worden.

Desktopmanager
  • Gnome 41.96%
    KDE 40.37%
    Xfce 11.29%
Gnome heeft deze keer de leiding genomen. Dooorgaans een nek-aan-nek-race (en afgelopen jaar dus ook), hetgeen de ontwikkelaars van KDE genoegen moet doen, omdat het afgelopen jaar voor KDE, sinds KDE 4, er behoorlijk wat kritiek was. De eerste versies van KDE 4 waren dan ook nogal buggy. Sinds KDE 4.1 is echter de stijgende lijn ingezet, KDE 4.2 was al niet slecht, KDE 4.3 was weer een flinke stap vooruit en KDE SC 4.4 (pas uit!) schijnt nóg beter te zijn (en krijgt vrijwel uitsluitend uiterst lovende kritieken).

Open Source Game
  • Battle for Wesnoth 15.45%
    Open Arena 9.27%
    Nexuiz 8.99%
Twee "first person shooters" in de top drie. Da's redelijk uniek.

Grafisch
  • GIMP 66.48%
    Inkscape 12.66%
    Blender 5.77%
Een overweldigende overmacht voor de GIMP, dat moet de mensen bij Ubuntu toch te denken geven (Ubuntu gaat bij de nieuwe uitgaven van Ubuntu de GIMP niet meer standaard meeleveren -blijft uiteraard wel beschikbaar in de repositories).

Audio
  • Amarok 38.81%
    Rhythmbox 16.83%
    Audacious 9.37%
KDE-app Amarok scoort zo te zien aanmerkelijk beter dan Gnome-app Rhythmbox. Het kleine, snelle en lichte Audacious staat netjes op de derde plaats.

Video
  • VLC 46.05%
    mplayer 36.28%
    xine 6.36%
Aan VLC is het afgelopen jaar flink gesleuteld en dat werpt zijn vruchten af.

Wie alle uitslagen (want er zijn er nog veel en veel meer) wil lezen, kan hier terecht.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: 2009 LinuxQuestions.org Members Choice Awards

Bericht door Koen_92 »

Ik heb uiteindelijk ook maar gestemd! :)

Ik moet zeggen dat ik het uiteindelijk wel eens ben met de resultaten.
Alleen heeft Google Chrome wel een erg groot marktaandeel qua stemmers, is dat nu echt zo geweldig? Het kan niet tippen aan mijn Firefox...

Verder zijn er volgens mij wel vooral gevorderde Linux-gebruikers daar. Slackware is nou niet echt een beginners distro. Ook zal een beginner niet gauw backups maken met Rsync (die in die categorie als eerste eindigde).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Linux Firefox
Contacteer:

Re: 2009 LinuxQuestions.org Members Choice Awards

Bericht door nirwana »

Koen_92 schreef:Verder zijn er volgens mij wel vooral gevorderde Linux-gebruikers daar. Slackware is nou niet echt een beginners distro. Ook zal een beginner niet gauw backups maken met Rsync (die in die categorie als eerste eindigde).
Ik had inderdaad eenzelfde soort gedachte bij het lezen van het bericht. Maar ja, je moet ergens beginnen zolang Linux nog geen mainstream besturingssysteem is. Dan is het toch goed dat deze Awards er zijn. Al moet je inderdaad elk gebruikersonderzoek met een zakje (strooi)zout nemen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: 2009 LinuxQuestions.org Members Choice Awards

Bericht door adri »

Bijna alle back-up progjes maken volgens mij gebruik van rsync. :)
Ik denk ook wel dat LQ.org gem. een wat ervarener publiek trekt en al die cijfertjes mag je uiteraard met een korreltje zout nemen.
Toch kun je daar wel trends uit distilleren (en daar ging het mij om).
Afbeelding
Plaats reactie