Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashen

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashen

Bericht door nirwana »

Mozilla heeft een test-versie vrijgegeven van Firefox Lorentz (Nederlandse versie). Dit is een aparte versie van Firefox die plug-ins (van Adobe Flash, Apple Quicktime en Microsoft Silverlight) in een eigen omgeving laten draaien.

Daarmee wordt voorkomen dat Firefox crasht omdat een plug-in binnen Firefox gecrasht is. Het is namelijk lastig als Firefox crasht als je veel tabbladen open hebt staan en in 1 van deze tabbladen crasht een plug-in. Bij een herstart van Firefox wordt dan wel weer de laatste sessie hersteld, maar toch blijft het onhandig. Liever zou je zien dat dan alleen dat ene tabblad wordt afgesloten of nog beter: alleen het gedeelte van de webpagina waarin zich de crashende plug-in bevindt. Dit is precies wat Lorentz nu doet.

Dit nieuwsbericht schrijf ik nu in deze nieuwe versie van Firefox (versie 3.6.3plugin1). Je merkt hier verder weinig aan, want voor de rest lijkt deze versie sprekend op Firefox 3.6.3. Dit nodigt in elk geval uit om deze versie eens uit te proberen. Uiteraard is het handig om dit uitproberen vooral te doen op websites die plug-ins gebruiken voor het weergeven van de inhoud (zoals YouTube en andere video-sites). Mozilla heeft al aangegeven dat als je nu de Lorentz-versie gebruikt dat je straks gewoon een volgende Firefox-versie krijgt aangeboden waarin dan standaard deze nieuwe ondersteuning voor plug-ins is ingebouwd.

Deze test-versie is het eerste resultaat van het Electrolysis-project (kortweg: e10s) van Mozilla. Dit project heeft als doel om de verschillende onderdelen van Firefox in aparte processen uit te voeren.

bron: Mozilla Links
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door Dorus »

Naar alle waarschijnlijkheid zal deze update over een maand (plusmin 4 mei, als alles goed verloopt) in de vorm van Firefox 3.6.4 aan alle gebruikers voorgeschoteld worden als kleine update.
Gebruikersavatar
guyke
Berichten: 571
Lid geworden op: 8 december 2004, 20:03
    Windows XP Firefox

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door guyke »

nirwana schreef:Mozilla heeft een test-versie vrijgegeven van Firefox Lorentz. Dit is een aparte versie van Firefox die plug-ins (van Adobe Flash, Apple Quicktime en Microsoft Silverlight) in een eigen omgeving laten draaien.

Daarmee wordt voorkomen dat Firefox crasht omdat een plug-in binnen Firefox gecrasht is. Het is namelijk lastig als Firefox crasht als je veel tabbladen open hebt staan en in 1 van deze tabbladen crasht een plug-in. Bij een herstart van Firefox wordt dan wel weer de laatste sessie hersteld, maar toch blijft het onhandig. Liever zou je zien dat dan alleen dat ene tabblad wordt afgesloten of nog beter: alleen het gedeelte van de webpagina waarin zich de crashende plug-in bevindt. Dit is precies wat Lorentz nu doet.

Dit nieuwsbericht schrijf ik nu in deze nieuwe versie van Firefox (versie 3.6.3plugin1). Je merkt hier verder weinig aan, want voor de rest lijkt deze versie sprekend op Firefox 3.6.3. Dit nodigt in elk geval uit om deze versie eens uit te proberen. Uiteraard is het handig om dit uitproberen vooral te doen op websites die plug-ins gebruiken voor het weergeven van de inhoud (zoals YouTube en andere video-sites). Mozilla heeft al aangegeven dat als je nu de Lorentz-versie gebruikt dat je straks gewoon een volgende Firefox-versie krijgt aangeboden waarin dan standaard deze nieuwe ondersteuning voor plug-ins is ingebouwd.

Deze test-versie is het eerste resultaat van het Electrolysis-project (kortweg: e10s) van Mozilla. Dit project heeft als doel om de verschillende onderdelen van Firefox in aparte processen uit te voeren.

bron: Mozilla Links
En heb je deze ook al in het Nederlands?
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Linux Firefox
Contacteer:

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door Mad Maks »

Als je Lorentz bedoeld: Ja
Gebruikersavatar
guyke
Berichten: 571
Lid geworden op: 8 december 2004, 20:03
    Windows XP Firefox

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door guyke »

Mad Maks schreef:Als je Lorentz bedoeld: Ja
En waar vind ik die dan ? De Nederlandse versie Lorentz?
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Linux Firefox
Contacteer:

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door Mad Maks »

Als je je huidige browser ingesteld hebt op nl, wordt de nl versie aangeboden op de pagina nirwana noemd. Anders moet je op "Other Systems and Languages" klikken op dezelfde pagina.
Gebruikersavatar
guyke
Berichten: 571
Lid geworden op: 8 december 2004, 20:03
    Windows XP Firefox

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door guyke »

Mad Maks schreef:Als je je huidige browser ingesteld hebt op nl, wordt de nl versie aangeboden op de pagina nirwana noemd. Anders moet je op "Other Systems and Languages" klikken op dezelfde pagina.

Ok, gevonden. Thx.
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door Dorus »

Ik moet toch even vragen wat er nu precies gebeurd als er een plugin crasht. Er zijn namelijk verschillende mogelijkheden:

1. Crasht de plugin voor 1 pageload? Dus komt hij terug als je refresht? Ja.
2. Crasht de plugin voor de hele pagina? Dus als flash filmpje a crasht, gaat banner b dan mee down? Ja (?).
3. Crasht de plugin voor de hele browser? Dus ook in andere tabs waar dezelfde plugin gebruikt wordt? Ja.

Ik zou het natuurkijk zelf kunnen uitproberen. Gedaan :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door nirwana »

Dorus schreef:1. Crasht de plugin voor 1 pageload? Dus komt hij terug als je refresht? Ja.
2. Crasht de plugin voor de hele pagina? Dus als flash filmpje a crasht, gaat banner b dan mee down? Ja (?).
3. Crasht de plugin voor de hele browser? Dus ook in andere tabs waar dezelfde plugin gebruikt wordt? Ja.
Dorus,

Even een stomme vraag van mijn kant: hoe laat je een plug-in crashen?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door Dorus »

Daar zijn natuurlijk websites voor. Toevallig wist ik de link nog terug te vinden in oude nieuwsartikelen over OOPP ("Out Of Proces Plugins", hoewel "Plugins Out Of Proces" ook regelmatig langskomt op het nigthly build Engelse fora :P)

http://arstechnica.com/open-source/news ... rashes.ars
http://flashcrash.dempsky.org/
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door nirwana »

Ah, dat is handig. Ik surfte net met Pale Moon en die ging netjes onderuit op die link. Vervolgens met Lorentz geprobeerd en die bleef netjes draaien. Erg mooi om te zien ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door Dorus »

Klopt, als je hier eenmaal aan gewend bent wil je niets anders meer :D
(nu maar hopen dat dit de groei van Chrome een beetje gaat afremmen :P)

Hoewel ik daar pas echt verandering in verwacht als Firefox niet meer 2x zo slecht scoort in alle performance benchmarks dan Chrome en Opera (dat zal wel in de herfst zijn, als Firefox 4.0 uitkomt met Jaegermonkey).

De andere theorie is dat de stijgende lijn van Chrome pas zal stoppen als het reclame budget voor deze op is. Tot die tijd mag Firefox blij zijn in ieder geval nog geen verlies te noteren in het marktaandeel :P


edit:
Had nog een vraag voor het crashen, maar daarop heb ik het antwoord al gevonden in een van de nieuws artikelen: Crasht, als plugin a crasht, plugin b ook? Nee :D
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door adri »

Hier blijft FF (3.7a5pre) ook gewoon draaien hoor.
Zelfs die pagina crasht niet. ;)
Met Konqueror wel een crash en Opera blijft er ook niet echt vrolijk bij (hoewel niet echt crashen).
Afbeelding
Gebruikersavatar
guyke
Berichten: 571
Lid geworden op: 8 december 2004, 20:03
    Windows XP Firefox

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door guyke »

Dorus schreef:Klopt, als je hier eenmaal aan gewend bent wil je niets anders meer :D
(nu maar hopen dat dit de groei van Chrome een beetje gaat afremmen :P)

Hoewel ik daar pas echt verandering in verwacht als Firefox niet meer 2x zo slecht scoort in alle performance benchmarks dan Chrome en Opera (dat zal wel in de herfst zijn, als Firefox 4.0 uitkomt met Jaegermonkey).

De andere theorie is dat de stijgende lijn van Chrome pas zal stoppen als het reclame budget voor deze op is. Tot die tijd mag Firefox blij zijn in ieder geval nog geen verlies te noteren in het marktaandeel :P


edit:
Had nog een vraag voor het crashen, maar daarop heb ik het antwoord al gevonden in een van de nieuws artikelen: Crasht, als plugin a crasht, plugin b ook? Nee :D
En dan toch ook maar eens hopen dat in" Firefox 4.0" het opstarten iets sneller gaat want dat laat nog wel te wensen over vind ik en dat is ook zo bij "Thunderbird". Ik heb het nu wel bij een koude opstart hé.éenmaal dat hij opgestart is het een fluitje van een cent.
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows 7 Firefox

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door Dorus »

2 Dingen over koude start:

1. Extensies zijn hier berucht om, oa. adblock plus kan de opstart tijd verdubbelen (dus geen gemiauw 'ik gebruik maar 1 extensie, dat kan het niet zijn', als die ene extensie een hele slechte is, zul je alsnog moeten wachten. Edit: link naar adblok test. Op dat blog is ook veel info te vinden over wat ze aan de (linux) opstarttijd doen.
2. Ja, in Firefox 4.0 zal de opstarttijd significant korter zijn, daar werkt Mozilla hard aan.
Plaats reactie