Javascript in Firefox steeds sneller

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Javascript in Firefox steeds sneller

Bericht door nirwana »

Er was een tijd dat er weinig keuze was welke webbrowser je gebruikte. Mede daardoor is MozBrowser ontstaan, want Mozilla toont aan dat er wel degelijk iets te kiezen valt. Inmiddels is het browser-landschap behoorlijk veranderd. Zelfs zodanig dat er nu soms keus in overvloed lijkt te zijn. Zo wedijveren de diverse browsers (Apple Safari, Google Chrome, Microsoft IE, Mozilla Firefox en Opera) nu om wie de snelste browser kan maken.

Zo kwam Google opeens met Chrome en dat bleek een snelle en lichte webbrowser te zijn. Die snelheid komt vooral door de Javascript-bibliotheek die Google in Chrome heeft gestopt: v8. Moderne websites gebruiken steeds meer Javascript, dus als je dat snel kunt uitvoeren dan kun je hoge ogen gooien voor de snelste webbrowser.

Dit heeft Mozilla ook aan het denken gezet over hoe ze hun Javascript-motor verder konden versnellen. Zo berichtten we eind februari al over Jaegermonkey. Inmiddels is de ontwikkeling hiervan zodanig gevorderd dat het resultaat van de nieuwe Jaegermonkey-motor sneller is dan de huidige Tracemonkey Javascript-engine die Firefox nu gebruikt. Dit heeft David Anderson op zijn weblog gemeld. Overigens is dit niet het einde, want er zijn nog wel enkele punten over waarop de performance verder verbeterd zou kunnen worden. Daar gaat Mozilla dan ook vrolijk mee verder. Zo moet op 1 september deze nieuwe Javascript-bibliotheek aan Firefox worden toegevoegd. Uiteindelijk komt deze dan in Firefox 4 voor iedereen beschikbaar.

Zie ook The Register.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Javascript in Firefox nu sneller dan Google Chrome

Bericht door Dorus »

Eeeehhhrrmm, volgensmij is het 'nieuws' dat jaëgermonkey nu sneller is dan tracemonkey (beide van firefox). V8 is nog LANG niet ingehaald. (Hoewel firefox op bepaalde zeer speciefieke benchmarks nog altijd sneller is dan Chrome, is hij gemiddelde nog 2-4x langzamer dan V8.

De verwarring hier ontstaat doordat er in het Engelse artikel gesproken wordt van de v8benchmark, op deze benchmark heeft jaëgermonkey tracemonkey verslagen, maar niet de v8 javascript engine van chrome.

Dat neemt niet weg dat de verwachting is dat Firefox 4 wel degelijk sneller, of op zijn minst bijna even snel zal zijn dan v8. (het doel is om maximaal 10% langzamer te zijn). Als je die lijn die ze nu ingezet hebben volgt, gaan ze dit zeker halen :D
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Javascript in Firefox nu sneller dan Google Chrome

Bericht door nirwana »

Hmm, ik moet in de toekomst toch eens wat beter de originele Engelse tekst lezen. Nu kan ik een groot deel van het nieuwsbericht weer herschrijven ;-( Doch bedankt voor de opmerkzaamheid, want we willen geen verkeerde berichten de wereld in helpen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Javascript in Firefox steeds sneller

Bericht door Dorus »

Wel interessant om op te merken overigens is dat het doel is om Jaëgermonkey en Tracemonkey samen te laten werken. Op het moment werken ze nog apart. Door Tracemonkey in te zetten waar deze werkt, en Jaëger op de overige plaatsen, verwacht Mozilla flink sneller te kunnen worden dan ze nu al zijn.

De integratie van die 2 zal over ongeveer 1 maand opgepakt worden, daarna zal er snel meer resultaat zijn. Hoewel zelfs nu al op arewefastyet.com te zien is dat de nieuwe jaëgermonkey met rasse sneden vooruit gaat (zie zwarte lijn 'moz fv method JIT').
Gebruikersavatar
Berend Jansen
Berichten: 272
Lid geworden op: 1 september 2004, 15:36
Locatie: Assen
    Windows XP Chrome

Re: Javascript in Firefox steeds sneller

Bericht door Berend Jansen »

Ik gebruik Chrome als hoofdbrowser náást Firefox, omdat het snelle, fijne no-nonsense browser is.
Voor aanvullende toeters en bellen vind ik Firefox nog steeds onovertroffen.
IE gebruik ik alleen als het echt niet anders kan...
Het openen van een nieuw tabblad is al een oefening in geduld, laat staan het afsluiten van IE terwijl er meerdere tabbladen gesloten moeten worden... pfff... :roll:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Javascript in Firefox steeds sneller

Bericht door nirwana »

Berend Jansen schreef:IE gebruik ik alleen als het echt niet anders kan...
Het openen van een nieuw tabblad is al een oefening in geduld, laat staan het afsluiten van IE terwijl er meerdere tabbladen gesloten moeten worden... pfff... :roll:
Hier hetzelfde. Tabbladen zijn pas later aan IE toegevoegd en dat voel je op dat soort momenten. Andere browsers vind ik wel lekker met tabbladen omgaan. Daarnaast zijn er nog altijd mensen die tabbladen maar lastig vinden, maar ik vind ze echt ideaal.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Javascript in Firefox steeds sneller

Bericht door Dorus »

Ik kan niet wachten op Firefox 4, heb zojuist een nightly gedraaid, en hij is wel 104x sneller dan chrome 5 bij mij. Chrome 7 alpha schijnt weer sneller te zijn, of eeeh, slechts 30x langzamer.

Firefox 4.0beta doet het over het algemeen erg goed op die M$ test site, chrome komt er behoorlijk belabberd vanaf. (Wel werkte geluid niet bij de hamsterdance onder firefox 4, wel in chrome 5. Echter geeft Firefox dan weer 60 frames/sec ipv 5 bij chrome. :D)

Edit: Vreemd, blog is verwijdert. Google cache heeft nog wat, maar voor hoelang?

Oh, en de test in kwestie.
Plaats reactie