Vragen

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Schop. Trap het onderwerp even omhoog. Iemand die mij hiermee zou kunnen helpen?
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Omdat Wordpress voor mij op dit moment een stap te ver is ben ik verder gaan zoeken. Ik kwam uit bij het Belgische webhelpje, waar een nieuwssysteem extern te vinden is. Helaas zit hier reclame bij. Zijn er ook dergelijke scripts zonder reclame te vinden? En gratis natuurlijk. Misschien iets met Open Source? En zijn deze dan te integreren op je hostaccount zeg maar?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

Volgens mij zijn de scripts die webhelpje aanbiedt vooral bedoeld voor wie op de webserver geen mogelijkheid heeft om een dergelijk script te hosten. Echter heb je net onlangs je hostingpakket uitgebreid zodat dat nu wel mogelijk is. Dan is het ook handig om daar gebruik van te maken. Alleen zullen we dan waarschijnlijk op zoek moeten naar een iets eenvoudiger nieuws-systeem. Niet dat Wordpress een lastig pakket is, maar het biedt wel veel opties waarvan je een hoop niet nodig hebt.

Daarom ben ik eens gaan kijken naar de wat kleinere blog-systemen. Zo kwam ik de volgende systemen tegen:
- FlatPress (hiervoor heb je geen database nodig, want de inhoud wordt in bestanden bijgehouden)
- Simple PHP Blog (ook hier is geen database voor nodig)
- Bloly Blog

Verder schijnt Textpattern wel erg flexibel te zijn, maar misschien heb je dan weer het gevaar dat het script dan weer wat teveel voor je gaat doen. Aan de andere kant kun je dan misschien ook je hele website met dit systeem beheren en niet alleen het nieuws-systeem.

Daarnaast zijn er nog veel meer blogs en CMS-systemen te vinden, bijvoorbeeld op een site als Hotscripts.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Hartelijk dank! Zijn dit programma's in dezelfde orde van bijvoorbeeld Cutenews? Ik vond dat programma gisteren en heb dat er eerst maar opgezet. Het is eenvoudig en makkelijk aan te passen. Maar ik schakel natuurlijk graag naar iets over zonder reclame (alhoewel het zinnetje Powered by Cutenews niet echt storend is) en wat Open Source is.

Nu ik alles wel aardig op de rit heb zou ik graag willen kijken of het ook mogelijk is om bepaalde standaarden in de website te zetten. Dat als ik een wijziging in, bijvoorbeeld, het menu aanbreng dit ook automatisch op andere pagina's getoond wordt, in plaats van dat ik elke pagina bij langs moet. Is zoiets eenvoudig te doen met Kompozer?
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Mijn website is wel zo'n beetje klaar nu. Heb de boel zelfs al om weten te zetten met PHP Include!

Nu ben ik bezig met het maken van een sitemap door middel van A1 Sitemap Generator. Hier zit ook een ingebouwde W3C Validatie-functie in. Deze vind allerlei fouten op mijn pagina's. Is zoiets ernstig? Wat zou ik er aan kunnen of moeten doen?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

Ik zou wel zorgen dat je van de fouten en waarschuwingen van de W3C Validator af komt.

Als ik zou de code van jouw website bekijk dan zie ik wel enkele verbeteringen.
Bijvoorbeeld deze code:

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Als je kiest voor HTML 4.01 Transitional in plaats van Strict dan houd je nog maar 3 fouten over in de validator.

Vervolgens klaagt de validator over een <html lang="nl"> wat ergens niet toegestaan is:

Code: Selecteer alles

<html lang="nl"><head><title>De Geitefok - Thuis</title>

</head>
<body style="color: rgb(0, 0, 0); direction: ltr;" alink="#ee0000" link="#0000ee" vlink="#551a8b">
<html lang="nl">
<head>
Dat eerste deel is wel goed, maar na de <body komt er weer een <html lang="nl"> gevolgd door een <head>.
Dat kan niet kloppen. De globale opbouw van een HTML-document is als volgt:

Code: Selecteer alles

<doctype declaratie>
<html>
<head>
   <title>Titel van de pagina</title>
   <meta ...>
</head>
<body>
Hier komt de inhoud van de pagina
</body>
</html>
Een pagina heeft van deze altijd 1 paar: html, head en body.

Daarom kun je het beste de volgende regels code uit dat bestand verwijderen:

Code: Selecteer alles

</head>
<body style="color: rgb(0, 0, 0); direction: ltr;" alink="#ee0000" link="#0000ee" vlink="#551a8b">
<html lang="nl">
<head>
  <title>De Geitefok - Test</title>
Dan loopt het volgens mij wel weer goed en kun je de validator er weer op los laten.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Oké, dankje. Dat strict kan ik zo wijzigen in transitional? Kompozer veranderd het weer in 'strict', maar gewoon met kladblok aanpassen kan ook dan denk ik?

Dan uw tweede stuk. Ik denk dat dat te maken heeft met PHP Include. Dat deel van de code staat namelijk in zowel de html-code als in het php-bestand. Ik denk dat ik het dan uit het php-bestand moet verwijderen, omdat Kompozer het automatisch weer aan zou maken. In het php bestand staat ook die lange regel niet:
<body style="color: rgb(0, 0, 0); direction: ltr;" alink="#ee0000" link="#0000ee" vlink="#551a8b">
Mijn php-code begint zo:
<html lang="nl">
<head>
<title>De Geitefok - Test</title>
Edit: Ik heb nog even een vraag met betrekking tot Kompozer. Omdat ik nu met PHP Include werk zijn alle bestanden in plaats van html-bestanden php-bestanden geworden. Deze bestanden kan ik niet zomaar aanroepen in Kompozer, maar telkens als ik een php-bestand wil openen moet ik eerste 'alle bestanden' doen voordat ik ze kan openen. Is daar iets aan te doen?
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Dat veranderen van 'script' naar 'transitional' in kladblok heb ik geprobeerd, maar dan krijg ik nog meer fouten te zien volgens mij.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

J'88 schreef:Oké, dankje. Dat strict kan ik zo wijzigen in transitional? Kompozer veranderd het weer in 'strict', maar gewoon met kladblok aanpassen kan ook dan denk ik?
Je moet dit juist buiten Kompozer aanpassen, dus dat kan prima via Kladblok.
J'88 schreef:Dan uw tweede stuk. Ik denk dat dat te maken heeft met PHP Include. Dat deel van de code staat namelijk in zowel de html-code als in het php-bestand. Ik denk dat ik het dan uit het php-bestand moet verwijderen, omdat Kompozer het automatisch weer aan zou maken. In het php bestand staat ook die lange regel niet:

Code: Selecteer alles

<body style="color: rgb(0, 0, 0); direction: ltr;" alink="#ee0000" link="#0000ee" vlink="#551a8b">
Mijn php-code begint zo:

Code: Selecteer alles

<html lang="nl">
<head>
  <title>De Geitefok - Test</title>
Ik zou die titel uit het PHP-bestand verwijderen, want ik neem aan dat je elke pagina een eigen titel wilt geven. Of je kunt het erin laten staan om zo elke pagina dezelfde titel te geven, maar dan zou ik dat - Test er wel uit halen.
Maar goed, sowieso is het handig om geen dubbele code in de PHP-bestanden te hebben staan. Je moet dus net datgene in het include-bestand plaatsen wat gemeenschappelijk is voor de pagina's. De rest van de code zet je in de pagina's zelf.
J'88 schreef:Edit: Ik heb nog even een vraag met betrekking tot Kompozer. Omdat ik nu met PHP Include werk zijn alle bestanden in plaats van html-bestanden php-bestanden geworden. Deze bestanden kan ik niet zomaar aanroepen in Kompozer, maar telkens als ik een php-bestand wil openen moet ik eerste 'alle bestanden' doen voordat ik ze kan openen. Is daar iets aan te doen?
Ik zou een website aanmaken in Kompozer, want dat maakt het leven voor jou eenvoudiger. Dit doe je door de Sitebeheerder tevoorschijn te halen (via F9 of via het menu) en daarin vervolgens een nieuwe site aan te maken.

Als je de Sitebeheerder geopend hebt dan zie je bovenin enkele knopjes staan. Een van die knopjes zegt Websitelijst bewerken. Als je daarop klikt dan wordt je gevraagd om een map te selecteren. Selecteer dan de map waarin je de website-bestanden hebt staan. Dan komt er een volgend scherm, maar daarin hoef je verder niets in te vullen. De rest van de gegevens is voor als je je website met Kompozer wilt publiceren, maar dat kun je sowieso het beste via een apart programma (zoals Filezilla) doen.
Voordeel van de Sitebeheerder is dat daar het filter standaard op Alle bestanden staat, dus zie je zowel HTML- als ook PHP-bestanden.
J'88 schreef:Dat veranderen van 'script' naar 'transitional' in kladblok heb ik geprobeerd, maar dan krijg ik nog meer fouten te zien volgens mij.
Ik mag hopen dat je strict naar transitional hebt aangepast.
Heb je dat op de beginpagina gedaan die nu online staat ? Die zie ik namelijk nog op strict staan. Wat mij betreft voer je de wijzigingen in de pagina door, hernoem je deze naar indextest.php (of zoiets) en plaats je die pagina dan online. Dan kunnen we bekijken welke fouten er door de validator in de pagina worden gevonden en wat daaraan te doen is.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Fijn!

Ik heb die titel uit het php-bestand verwijderd. Ik dacht bij het maken van die include-bestanden al dat het fout was, maar heb het toch laten staan.

Dank voor de tip met betrekking tot de php-bestanden. Dat werkt een stuk makkelijker inderdaad.

Ik bedoelde inderdaad strict. Stom van me, ik zat bij het typen nog zo te denken dat ik het niet door elkaar moest halen. Ik heb een testpagina waarop ik wat experimenteer, daar heb ik de wijziging alvast gedaan: http://www.geitefok.com/test.php .
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

Ik heb maar eens een kopie van de pagina op http://www.mozbrowser.nl/web/geitefok/test.html geplaatst.
Die pagina heb ik zodanig aangepast dat die nu goed valideert.

De eerste wijziging die je zult moeten aanbrengen is om de juiste doctype op te nemen:

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Jouw aangepaste doctype werd namelijk door de W3C Validator niet goed bevonden.

Verder heb ik uit de code nog wat dubbele zaken verwijderd, zoals <html> en <body>.

Misschien zie je dat ik in mijn versie in de zijbalk aan de linkerkant nog een W3C-symbool heb opgenomen. Als je daarop klikt dan ga je naar de W3C Validator en wordt de pagina direct gevalideerd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Ik heb nu die code die jij hierboven staan hebt uit de broncode van jouw link gehaald en in alle .php bestanden geplakt. Vreemd genoeg krijg ik nog steeds een foutmelding. Sterker, ik heb de gehele broncode overgenomen en in mijn /test.php pagina geplakt. Maar nu krijg ik alsnog vijf fouten terwijl het letterlijk geknipt en geplakt is. Dat W3C-symbool zal ik zeker op mijn website zetten, mocht het zover komen dat de website de test doorstaat.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

In jouw beginpagina staat op dit moment de volgende code:

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<html><head><title>De Geitefok - Thuis</title>
  
</head><body style="color: rgb(0, 0, 0); direction: ltr;" alink="#ee0000" link="#0000ee" vlink="#551a8b">
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html lang="nl"><head>
Daarin zie ik 2x html en 2x head, wat nooit goed kan zijn.

Je hebt nu wel de loose.dtd regel overgenomen. Dat was de eerste stap. Mijn volgende opmerking was "Verder heb ik uit de code nog wat dubbele zaken verwijderd, zoals <html> en <body>.". Dat zul je dus nog moeten doen.

Mijn tip: zorg er eerst voor dat jouw test-pagina (test.php) goed valideert. Dan weet je volgens mij ook wat je moet doen om de andere pagina's goed te krijgen. Al werken we steeds maar 1 fout per keer weg, dan weet je toch steeds beter hoe de code eruit moet zien.

Nog een tip: vraag gewoon mijn kopie van jouw test-pagina op, vraag daarvan de broncode op en ga domweg vergelijken.
Dit vergelijken kun je ook wat makkelijker maken door een programma als WinMerge te gebruiken. Dan sla je de gegenereerde broncode van jouw pagina lokaal op en je slaat de broncode van mijn kopie lokaal in een ander bestand op. Vervolgens vraag je Winmerge om de beide bestanden met elkaar te vergelijken. Dan zal die snel laten zien waar de verschillen zitten en weet je waar je iets moet aanpassen.

Laatste tip (voor nu): kijk of je de afbeelding op de beginpagina van jouw website kleiner kunt krijgen. Die is namelijk best groot qua formaat (en dus ook qua bestandsgrootte): http://www.geitefok.com/cutenews/data/u ... fb0063.jpg
Firefox zegt over deze afbeelding: 1.200px × 1.600px (geschaald naar 300px × 400px)

Oftewel, de afbeelding is op desktop-formaat, moet door de browser helemaal ingeladen worden en wordt vervolgens 4x zo klein weergegeven. De afbeelding is nu 350 KB groot en ik vermoed dat dit een fractie wordt als je de afbeelding verkleint.
Als ik die verkleining hier (met GIMP) uitvoer dan kom ik uit op 45 KB. Daarvoor kun je dan bijna 8 foto's op de website plaatsen. Overigens wordt de kwaliteit ook beter als je de foto verkleint, want een grafisch programma kan dit beter dan een webbrowser. En de pagina zal sneller ingeladen worden. Kortom, een kleine moeite voor jou en een groot plezier voor de bezoekers van jouw website.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Bedankt voor de tip over die afbeelding, ga ik doen.

Het is mij nu gelukt dat bovenste gedeelte goed te krijgen. Even voor de duidelijkheid wat ik gedaan heb.

Uit de header.php heb ik het volgende deel gehaald:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
Daarnaast heb ik uit alle pagina's een tag </html> gehaald, die kwam twee keer voor daar.

W3C klaagt nu niet meer over het verkeerde Doctype. Wel krijg ik nu veel klachten in de trant van: "document type does not allow element "..." here". Ik heb alle fouten die ik begrijp eruit gehaald. De tien die elke pagina nu nog aangeeft zitten allen in header.php volgens mij.

Dank voor alle geduld!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

Haal deze regel eruit en dan wordt het resultaat alweer een stuk beter:

Code: Selecteer alles

<body style="color: rgb(0, 0, 0); direction: ltr;" alink="#ee0000" link="#0000ee" vlink="#551a8b">
Een meta-tag hoort tussen <head> en </head> te staan. Daarom klaagt de validator dat deze eerst een <body> tegenkomt en daarna nog <meta>-tags. Meta-tags moeten altijd voor <body> komen, want die zitten in de <head> en die komt altijd voor de <body>.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie