Vragen

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Dat schiet op. We zijn er bijna, haha!

Nog enkele pagina's melden fouten. Dit zijn videoalbum.php, contact.php en sitemap.php waar ik niet uit kom.

Nieuws.php geeft ook nog fouten, maar die begrijp ik, ze hebben met Cutenews te maken. In plaats van <br>, zoals W3C wil, maakt Cutenews </ br> aan. Daar zal ik even om moeten denk in de toekomst.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

Nice:
This document was successfully checked as HTML 4.01 Transitional!
Oftewel, Gefeliciteerd met het behaalde resultaat. Nu mag je op die pagina het W3C-logo toevoegen ;-)

Nieuws.php zijn slechts 4 waarschuwingen.

Contact.php: Die table is te vervangen door de volgende code:

Code: Selecteer alles

<table style="border: 0; width: 610px;">
Die bordercolor is volgens mij overbodig, want daarvoor heb je net de border weggewerkt via border="0".

De </tr>'s waar de validator over struikelt zijn deze stukjes code:

Code: Selecteer alles

	<tr></tr>
Als je dat als een soort van placeholder (lege regel) wilt gebruiken, dan kun je het als volgt schrijven:

Code: Selecteer alles

<tr><td>&nbsp;</td></tr>
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

Dan sitemap.php: als je een unordered list met meerdere niveaus wilt, dan kan dat als volgt. Je begint nu in een <ul><li> opeens met een nieuwe <ul>. Dat vindt HTML niet goed. Vergelijk het maar met het voorbeeld zoals het in de hierboven aangehaalde link is vermeld.

videoalbum.php: als de validator niet tegen allowfullscreen="" kan, dan haal je die er maar uit en zal ook die pagina goed valideren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Yes!!! Het is gelukt. Ik moet alleen sitemap nog even aanpassen. Ga ik nu naar kijken. Dat logo ga ik er zeker opzetten. Haha.

Hoef ik overigens niet bang te zijn dat Kompozer zelf weer bepaalde zaken erin gaat zetten? Omdat ik dus met include werkt zullen bepaalde zaken niet in de HTML-code staan. Maakt Kompozer dit niet automatisch 'goed' door ze er zelf in te zetten?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

J'88 schreef:Yes!!! Het is gelukt. Ik moet alleen sitemap nog even aanpassen. Ga ik nu naar kijken. Dat logo ga ik er zeker opzetten. Haha.
Mooi, zo wordt het ook aan die kant steeds beter.
J'88 schreef:Hoef ik overigens niet bang te zijn dat Kompozer zelf weer bepaalde zaken erin gaat zetten? Omdat ik dus met include werkt zullen bepaalde zaken niet in de HTML-code staan. Maakt Kompozer dit niet automatisch 'goed' door ze er zelf in te zetten?
Dat ligt er een beetje aan wat je precies in die PHP-include hebt staan. Als het niet cruciaal is voor de opbouw van een HTML-pagina dan zal Kompozer het vast niet aanvullen. En anders is het afwachten wat Kompozer ermee gaat doen.

Maar je gebruikt die include.php toch al een tijdje samen met Kompozer ? Maar ja, je hebt hier natuurlijk recent wel het een en ander aan gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Alle pagina's zijn nu goed. Fantastisch. Enorm bedankt. Het is een mooi gezicht om alle pagina's op groen te zien springen.

Kompozer vult inderdaad </head> en </body> zelf aan.

Op dit moment ziet de bovenkant van een pagina er bij mij zo uit in kladblok:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<html><head>
<title>De Geitefok - Contact</title>

<?php include 'php/header.php'; ?>

<div class="maincontent">
Boven de maincontent wordt header.php dus aangesproken.

Ik heb mijn header.php even in pastebin gezet: http://pastebin.com/2ee2aTjX .

Ik heb dus <body> en </head> in de header.php staan. Zou ik die misschien in de gewone HTML-code moeten zetten? In dat geval zou ik, volgens mij, twee .php bestanden nog moeten maken. Eén die de boel voor </head> aanschrijft en één die de boel na <body> aanschrijft. Nu ben ik een paar dagen terug al bezig geweest om een speciale .php te maken voor het menu. Maar dat ging niet helemaal goed.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

Mooi dat alle pagina's nu op groen springen. En je hebt er een mooi W3C-logo aan toegevoegd. Wederom gefeliciteerd !

Ik zou inderdaad het huidige PHP-bestand opdelen in 2 bestanden: header.php wordt dan wat kleiner en een deel daarvan gaat dan naar een body.php (of hoe je die ook maar wilt noemen). Daarmee vindt een WYSIWYG HTML-editor als Kompozer het ook weer prettig samenwerken.

Dan komt jouw pagina er als volgt uit te zien:

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<html><head>
<title>De Geitefok - Contact</title>

<?php include 'php/header.php'; ?>
</head>

<body>
<?php include 'php/body.php'; ?>

<div class="maincontent">
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Het is gelukt. Fantastisch. Kompozer keurt het nu weer goed ja.

Nu kwam ik ook nog de W3C CSS-validator tegen...

Ik had een paar foutjes in mijn styles.css, maar die heb ik zelf weten te verwijderen. Maar in mijn menu-menu.css, zoals de naam al doet vermoeden, voor het menu, staan vier fouten. Maar ik weet niet wat ik er mee aan moet: http://jigsaw.w3.org/css-validator/vali ... =1&lang=nl .

Edit: Om de één of andere reden is mijn site niet meer goed te zien in IE7 en lager. In die browsers verschijnt de maincontent in eens onder de menubalk.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

J'88 schreef:Ik had een paar foutjes in mijn styles.css, maar die heb ik zelf weten te verwijderen. Maar in mijn menu-menu.css, zoals de naam al doet vermoeden, voor het menu, staan vier fouten. Maar ik weet niet wat ik er mee aan moet: http://jigsaw.w3.org/css-validator/vali ... =1&lang=nl .
Daar hoef je je niets van aan te trekken. Dat zijn meldingen over zaken die nog niet in alle browsers op dezelfde manier wordt ondersteund.

Bijvoorbeeld: de CSS3-standaard kent iets met afgeronde hoeken. Dat wordt aangeduid met border-radius. Maar die standaard is nog niet helemaal uitgekristalliseerd en toch willen browser-makers het eigenlijk al wel aan hun browser toevoegen. Dan voegen ze tijdelijk een eigen CSS-uitbreiding toe. Zo heeft Mozilla de -moz-border-radius toegevoegd en voor Google Chrome (en andere browsers die op Apple WebKit zijn gebaseerd) wordt -webkit-border-radius gebruikt.

Wil je dat dit in de diverse browsers op dezelfde manier werkt, dan moet je nu dus een border-radius opnemen en een -moz-border-radius en een -webkit-border-radius. Zodra de standaard helemaal duidelijk is, zal dit allemaal wel terug gaan naar border-radius, maar tot die tijd zul je deze 3 vormen tegenkomen. Echter zijn die officieel geen onderdeel van de CSS-standaard en dus keurt de validator deze af. Maar zou je ze niet opnemen, dan kan het dat dat effect niet goed wordt getoond in Firefox en in Google Chrome. Daarom raad ik aan om die er lekker in te laten staan.
J'88 schreef:Edit: Om de één of andere reden is mijn site niet meer goed te zien in IE7 en lager. In die browsers verschijnt de maincontent in eens onder de menubalk.
Oudere IE-browsers houden er een eigen implementatie van het CSS box-model op na. Dat kan inderdaad wel eens lastig zijn. Ik heb net jouw site even in IE6 bekeken en dan begrijp ik wat je bedoelt. Vaak heeft dit te maken met de breedte van een bepaald blok. Als je bijvoorbeeld het maincontent-blok via CSS net een paar pixels minder breed maakt, dan kan het zijn dat dat blok opeens weer in het gelid springt. Volgens IE past het dan namelijk opeens wel weer. Dit heeft te maken met margin, padding en wat dies meer zij. Dat kan echt op een paar "lousy pixels" volgens oudere IE-versies net niet goed passen en dan gooit-ie het hele blok naar onderen. Kortom, ga eens wat experimenteren met de breedte van de pagina.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Ik heb het één en ander geprobeerd, maar het lukt niet echt. Toch jammer, want van het aantal bezoekers gebruikt 20% nog IE7, best veel dus. Valt hier nog iets aan te doen? En anders laat ik het zo, dan zorg ik dat er een melding op de website komt te staan.
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Nog iets. Ik heb enkele YouTube filmpjes op mijn website staan. Nu verschijnt het menu achter deze filmpjes, dat moet natuurlijk niet. Ik heb al iets van JQuery gevonden, maar ik weet niet hoe ik dat toe moet passen. Er wordt gezegd dat ik dan <param name="wMode" value="transparent"/> in het <object> gedeelte moet plakken, maar de code die ik van YouTube haal werken met een <iframe>.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

J'88 schreef:Nog iets. Ik heb enkele YouTube filmpjes op mijn website staan. Nu verschijnt het menu achter deze filmpjes, dat moet natuurlijk niet. Ik heb al iets van JQuery gevonden, maar ik weet niet hoe ik dat toe moet passen. Er wordt gezegd dat ik dan <param name="wMode" value="transparent"/> in het <object> gedeelte moet plakken, maar de code die ik van YouTube haal werken met een <iframe>.
Vreemd dat de code van YouTube een iframe gebruikt. Onlangs heb ik voor deze website ook Youtube-code aangeraden. Daarin zit een embed en een object-element. Volgens mij kun je die beter gebruiken dan de iframe.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

nirwana schreef:
J'88 schreef:Nog iets. Ik heb enkele YouTube filmpjes op mijn website staan. Nu verschijnt het menu achter deze filmpjes, dat moet natuurlijk niet. Ik heb al iets van JQuery gevonden, maar ik weet niet hoe ik dat toe moet passen. Er wordt gezegd dat ik dan <param name="wMode" value="transparent"/> in het <object> gedeelte moet plakken, maar de code die ik van YouTube haal werken met een <iframe>.
Vreemd dat de code van YouTube een iframe gebruikt. Onlangs heb ik voor deze website ook Youtube-code aangeraden. Daarin zit een embed en een object-element. Volgens mij kun je die beter gebruiken dan de iframe.
Ga ik dat doen. Zal er morgen naar kijken. Dankjewel!
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Heel vreemd. Maar als ik die <object> gebruik dan kom er bij mij een wit vlak tevoorschijn. Ik heb op test.php een voorbeeld gemaakt.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

Ik heb het ook eens bij YouTube nagekeken. Daar kwam ik ook die iframe-code tegen. Dat verbaasde mij, aangezien ik recent nog gewoon object- en embed-code had gekopieerd.

Vervolgens las ik dat YouTube zowel oude als nieuwe embed-code heeft. De nieuwe code gebruikt dus iframes. Voordeel van de nieuwe code is volgens Google dat deze naast Flash ook HTML5 video ondersteunt. Op zich zou dat ons van MozBrowser wel moeten aanspreken, want we spelen liever video af via open standaarden dan via Flash.

Als ik de oude code van Google kopieer dan komt dit daaruit. Als ik deze code opneem in een HTML-pagina dan werkt het wel.

Code: Selecteer alles

<object width="480" height="390">
	<param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/E8JhGM4TuhQ?fs=1&hl=en_US"></param>
	<param name="allowFullScreen" value="true"></param>
	<param name="allowscriptaccess" value="always"></param>
	<embed src="http://www.youtube.com/v/E8JhGM4TuhQ?fs=1&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="390"></embed>
</object>
Dat is echter andere code dan jij nu in je test.php hebt staan.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie