Vragen

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

nirwana schreef:Vreemd dat de code van YouTube een iframe gebruikt. Onlangs heb ik voor deze website ook Youtube-code aangeraden. Daarin zit een embed en een object-element. Volgens mij kun je die beter gebruiken dan de iframe.
Ik denk dat ik deze opmerking maar terug moet nemen, want inmiddels is gebleken dat YouTube de iframe-code gebruikt om een keuze te kunnen maken tussen Flash en HTML5-video. Daarbij geeft Google de voorkeur aan HTML5-video (wat een open standaard is). Dat kunnen we wat dat betreft alleen maar toejuichen.

Overigens heb ik inmiddels de iframe-code ook geprobeerd en die werkt prima. Alleen zullen we dan nog moeten kijken hoe we in jouw geval de iframe-code ook goed werkend kunnen krijgen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

Wat ging er nog maar mis met de iframe-code van YouTube ?
Ik heb dit net even in Firefox 4 geprobeerd en daar lijkt het goed te werken: www.mozbrowser.nl/web/geitefok/testYoutube.html

Al moet ik wel toegeven dat Firefox 4 ook HTML5-video ondersteunt. Dus zal ik het ook eens in Firefox 3.6 uitproberen.
En in IE9 en in Google Chrome Canary ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

In Google Chrome Canary kreeg ik direct een HTML5-video aangeboden. In Firefox 4 en de andere browsers daarentegen niet.

Vervolgens bedacht ik me dat Google een opt-in had opgezet voor hun HTML5 video-experiment: http://www.youtube.com/html5
In Google Chrome bleek dat ik me al daarvoor had aangemeld, dus dat verklaarde waarom ik daar wel direct een open video-formaat kreeg aangeboden.

In Firefox 4 had ik dat blijkbaar nog niet, dus heb ik me hier in Firefox 4 ook voor aangemeld. Daarna kreeg ik in Firefox 4 ook netjes HTML5 video aangeboden. In Firefox 3.6 heb ik hetzelfde geprobeerd, maar daar krijg ik ook Flash-video aangeboden. In IE9 (RC) heb ik me hier ook voor aangemeld, maar dat leverde (nog) geen HTML5 video op.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

nirwana schreef:Wat ging er nog maar mis met de iframe-code van YouTube ?
Ik heb dit net even in Firefox 4 geprobeerd en daar lijkt het goed te werken: http://www.mozbrowser.nl/web/geitefok/testYoutube.html

Al moet ik wel toegeven dat Firefox 4 ook HTML5-video ondersteunt. Dus zal ik het ook eens in Firefox 3.6 uitproberen.
En in IE9 en in Google Chrome Canary ;-)
Firefox gaat het inderdaad goed! Alleen in IE, hoe kan het ook anders, en in Chrome gaat het niet.
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

nirwana schreef:In Google Chrome Canary kreeg ik direct een HTML5-video aangeboden. In Firefox en de andere browsers daarentegen niet.

Vervolgens bedacht ik me dat Google een opt-in had gemaakt voor hun HTML5 video-experiment: http://www.youtube.com/html5
In Google Chrome bleek dat ik me al daarvoor had aangemeld.

In Firefox nog niet, dus heb ik me hier in Firefox ook voor aangemeld. Daarna kreeg ik in Firefox 4 ook netjes HTML5 video aangeboden.

In IE9 (RC) heb ik me hier ook voor aangemeld, maar dat leverde (nog) geen HTML5 video op.
Ik begrijp er niks van, excuses daarvoor, haha. Maar het is handig in mijn geval om me ook maar aan te melden voor dat HTML5?
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Ha! Het is gelukt. Dankjewel, wederom!

Hoop dat dit zo langzaam aan mijn laatste vraag is :-) .
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

J'88 schreef:Ik begrijp er niks van, excuses daarvoor, haha. Maar het is handig in mijn geval om me ook maar aan te melden voor dat HTML5?
Op zich zou dat niet erg veel uit moeten mogen maken. Google zal deze code zo hebben gemaakt dat als je browser HTML5 video ondersteunt dat dan ook wordt aangeboden. Anders wordt altijd Flash aangeboden. Maar het kan op zich geen kwaad om je er wel voor aan te melden.

Alleen heeft dat geen invloed op de video op jouw website. Als je op jouw website de iframe-code van Google gebruikt en een bezoeker van jouw website heeft zich ook voor het HTML5-experiment van YouTube aangemeld dan zal deze de video in een open formaat te zien krijgen. Is dat niet het geval dan zal het oudere Flash-formaat gebruikt worden.

Kortom, dit is vooralsnog sterk afhankelijk van wat jouw bezoekers zelf hebben aangegeven. Wel zal het zo zijn dat dit na verloop van tijd door YouTube zal worden aangepast. Zo zullen er steeds meer browsers komen die video in een open formaat aanbieden. Als je dan de iframe-code gebruikt dan ben je daar alvast op voorbereid. Zou je de oudere Flash-code gebruiken dan zal dat in het Flash-formaat worden aangeboden.

Welke versies van IE en Google Chrome gebruik je overigens (waarin het niet werkt) ?
Zelf gebruik ik de recentste versies: IE9 RC en Google Chrome Canary (11.0.672.0).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

J'88 schreef:Ha! Het is gelukt. Dankjewel, wederom!
Dat is mooi. Gefeliciteerd daarmee.
J'88 schreef:Hoop dat dit zo langzaam aan mijn laatste vraag is :-) .
Ach, zolang je iets te vragen hebt, mag dat natuurlijk.
Als het goed is, kom je zo steeds weer een stapje verder met je website.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Op mijn indexpagina na heb ik op alle pagina's een code gezet waardoor deze niet geïndexeerd zou moeten worden en dus niet in de zoekmachines zouden moeten verschijnen. Toch gebeurd dit. Wat heb ik fout gedaan?
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: Vragen

Bericht door Frederik »

Die code zou er zo uit moeten zien (in de head van je pagina), maar zie ik nergens terug in de index.html van je website

<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW">
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

J'88 geeft al aan dat hij deze code niet in de index-pagina heeft geplaatst. In andere pagina's zie ik wel deze code staan:

Code: Selecteer alles

<meta name="robots" content="noindex">
Ik weet niet wanneer ongeveer die noindex-code in de pagina is geplaatst. De versie van de pagina die in Google's cache staat is van 7 februari, dus dat is alweer aardig wat dagen geleden. Ik kan me goed voorstellen dat Google dit binnenkort wel oppakt.

Ik denk overigens dat ik die code ook maar weer in mijn versie van de pagina's moet plaatsen, want ook die kom ik weer bij Google tegen.
Of nee, daarvoor bestaat natuurlijk het principe van de robots.txt, bedenk ik me net. Dus die heb ik maar eens in elkaar gezet.

Misschien is het ook handig om voor Geitefok.com een robots.txt te maken. Met zo'n tekstbestand vertel je zoekmachines ook wat ze wel of niet moeten indexeren. Uiteraard moet je daarmee wel altijd uitkijken. Voor je het weet heb je de zoekmachine instructies te geven om niets meer te indexeren.

Overigens zou ik naast de index-pagina ook gewoon andere pagina's laten indexeren. Daarop kan toch ook weer iets staan waar iemand op zoekt. Maar waarschijnlijk wil je dat bezoekers altijd op de index-pagina binnen komen en niet op een willekeurige andere pagina.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Die laatste aanname is inderdaad juist. Ik zal er nog eens over nadenken, want op andere pagina's staat inderdaad ook informatie die mensen mogelijk interessant vinden. Het ging mij er vooral om dat de namen die ik op de website onder leden staan heb niet geïndexeerd wil hebben, kan me voorstellen dat sommige mensen dat niet willen. Zo'n robots.txt bestand heb ik ook al sinds een paar dagen. Ik vraag me alleen af in welke map die moet staan. Op dit moment staat die in dezelfde map als mijn htacces-bestand. Is dat juist? Of moet hij in dezelfde map waar de websitepagina's ook staan?

@Frederik: Bedankt voor de toelichting.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

J'88 schreef:Ik vraag me alleen af in welke map die moet staan. Op dit moment staat die in dezelfde map als mijn htacces-bestand. Is dat juist? Of moet hij in dezelfde map waar de websitepagina's ook staan?
Volgens mij moet die in de hoofdmap van de website staan, dus bij je HTML-bestanden: http://www.geitefok.com/robots.txt
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Hey! Robots staat in de hoofdmap en zou het nu dus moeten doen.

Ik heb nog een kleine aanpassing die ik graag door zou willen voeren. Ik ben al wat aan het kloten geweest daarmee, maar kom er toch niet helemaal uit.

Mijn bedoeling. Ik wil op de hoofdpagina naast het nieuws een aantal blokjes hebben. Dat moeten dan denk ik verschillende divjes worden. Hierin wil ik dan bijvoorbeeld een onderdeel 'Agenda', 'Activiteiten' en 'Geschiedenis'. Eén div ernaast lukt mij nog wel aardig, maar als ik meerdere doe dan gaan bijvoorbeeld de titels van Cutenews zich anders gedragen.
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Hier ben ik weer...

Ik wil nog iets aanpassen op mijn website en het gaat om het volgende. Boven het nieuws wil ik twee divjes hebben met daarin de agenda en een overzicht van de website. Dit lukt wel, maar er gebeurt toch iets vreemds en ik krijg het niet opgelost. Het resultaat zoals ik het krijg is te zien op http://www.geitefok.com/test.php
De twee divs daarboven moeten natuurlijk wit van binnen zijn, maar ze nemen nu de kleur over van wat daaronder staat. Heel vreemd.

Weet iemand een oplossing?
Plaats reactie