menu op elke pagina

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
gerard374
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 februari 2011, 18:21
    Windows XP Chrome

menu op elke pagina

Bericht door gerard374 »

Ik ben een nieuwe site aan het bouwen in Kompozer, tot nu toe kan ik hier redelijk mijn weg in vinden. De nieuwe website moet op termijn mijn oude website gebouwd in Frontpage vervangen.
Ik heb op dit moment een praktische vraag:
Ik ben gewend om mijn pagina's via plakken en knippen te bouwen. dat wil zeggen ik maak een standaardpagina waarop de belangrijkste informatie staat vervolgens kopieer ik deze pas de info aan en link hem in mijn site. Mijn eerste testpagina staat op de volgende plek http://test.ggms.nl/.

Mijn vraag is de volgende. Boven in de pagina staan de belangrijkste links en rechts wil ik ook een menu maken waarin een hele trits verwijzingen komen. Uitgaande van een standaardpagina moet ik dan iedere keer wanneer ik weer een link in het rechterdeel toegevoegd heb, deze handmatig toevoegen in elke pagina.
Kan ik dat rechterdeel van de pagina makkelijk in een keer kopieeren?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: menu op elke pagina

Bericht door nirwana »

Gerard,

Allereerst welkom hier op het forum.

Met betrekking tot jouw vraag lijkt het mij het handigste om die linkjes aan de rechterkant op dynamische wijze te genereren (in plaats van steeds te kopiëren).

Voor dit dynamisch genereren zie ik globaal 3 mogelijkheden:
1) op die plaats een Javascript aanroepen die deze linkjes daar plaatst
2) de linkjes invoegen via PHP
3) de linkjes invoegen via een Server Side Include (SSI)

ad 1: dit is script wat in de webbrowser draait, dus dat zou altijd moeten werken (tenzij iemand Javascript heeft uitgeschakeld).

ad 2: dit is waarschijnlijk de beste optie, maar werkt alleen als je op de webserver waarop je nu de pagina hebt staan ook de mogelijkheid hebt om PHP-scripts uit te voeren.

ad 3: ook deze optie is afhankelijk van de mogelijkheden die je webserver biedt.
Je zou dus eigenlijk even moeten kijken of de webserver waarop jouw pagina staat mogelijkheid heeft voor PHP of voor SSI. Is dat niet het geval, dan wil ik wel eens kijken of er iets eenvoudigs met Javascript mogelijk is.

In het andere geval zul je er steeds voor moeten zorgen dat de linkjes over de verschillende pagina's bij elke aanpassing steeds gelijk blijven. Dat lijkt me niet echt een erg aangename klus.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
gerard374
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 februari 2011, 18:21
    Windows XP Chrome

Re: menu op elke pagina

Bericht door gerard374 »

Hallo Martijn,

dank voor je uitvoerige reactie. Kopieeren past vooralsnog het beste binnen mijn kennis en mogelijkheden.
PHP ondersteunt de webserver, SSI weet ik (nog) niet.
Maar als ik goed ben geinformeerd zou ik als ik van de PHP mogelijkheid gebruik zou willen maken ook alle pagina's naar PHP moeten omzetten.

Is zo'n javascript heel ingewikkeld?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: menu op elke pagina

Bericht door nirwana »

Een webpagina naar PHP omzetten is helemaal niet ingewikkeld, hoor. Een javascript schrijven is in elk geval wat lastiger.
Om je huidige HTML-pagina om te zetten naar een PHP-pagina hoef je deze alleen maar te hernoemen naar .php.
Als jouw pagina nu index.html heet, dan kun je die hernoemen naar index.php. Dat lijkt mij goed te doen.

Door die .php-extensie kun je vervolgens ook PHP-code in de pagina opnemen. In dit geval kun je goed gebruik maken van de include-instructie zoals hier wordt uitgelegd: http://www.htmlwijzer.nl/artikel/php/in ... voegen.php
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
gerard374
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 februari 2011, 18:21
    Windows XP Chrome

Re: menu op elke pagina

Bericht door gerard374 »

Thanks voor je snelle reactie en tip.
Ik ga die link eens op mijn gemak bekijken.

Hartelijke groet
Gerard
Plaats reactie