Tabellen of div

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
schilder
Berichten: 39
Lid geworden op: 3 maart 2011, 21:26
    Windows 7 Firefox

Tabellen of div

Bericht door schilder »

Halo

Maak het veel verschil om met tabellen of div te werken i.v.m. seo zoekmachine's.

normaal werk ik het liefs met tabellen en indeling met externe css bestanden om bestand zo klein mogelijk te houden en gebruik ook geen tabellen in tabellen
Weet iemand hier antwoord op?

Met vriendelijke groet
Ger
knorretje
Berichten: 204
Lid geworden op: 8 augustus 2010, 11:37
    Windows Vista Firefox

Re: Tabelen of div

Bericht door knorretje »

Voor de lay-out moet je div's gebruiken, en geen tabellen. Het gebruik van tabellen voor de lay-out wordt al jaren afgeraden.
Zie http://www.webrichtlijnen.nl/richtlijne ... /r-pd-11-1
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tabelen of div

Bericht door nirwana »

Ik ben geen SEO-expert, maar ik denk niet dat het erg veel uitmaakt.
Modern webdesign maakt gebruik van div's. Dan neem ik aan dat je daarmee niet lager in zoekmachines komt te staan.

Al bewijst MozBrowser dat je ook met een layout met tabellen best een goede PageRank kunt krijgen.
Dus verwacht ik dat zoekmachines zich meer laten leiden door de inhoud van de webpagina's dan hoe deze precies zijn opgebouwd. Ik kan me zelfs voorstellen dat ze eerst alle opmaak-zaken eraf strippen en dan pas de inhoud indexeren (al zeggen bepaalde opmaak-tags ook wel iets over het belang van een bepaald onderdeel van de pagina, dus zo zal het niet helemaal gaan).

Dat de posities in zoekmachines ook maar relatief is bewijst Google met een recente update van haar algoritme. Al begrijp ik dat dat vooral bedoeld is om misbruik tegen te gaan. En een zichzelf respecterende website past geen trucs toe om hoger in een zoekmachine te komen ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
schilder
Berichten: 39
Lid geworden op: 3 maart 2011, 21:26
    Windows 7 Firefox

Re: Tabelen of div

Bericht door schilder »

Bedankt voor jullie antwoord.

Ik ben inmiddels met mijn site bezig en heb gekozen voor div's.
Eigenlijk kom ik er achter dat dit samen met losse css heel prettig werkt, je kan de div's heel makkelijk in css bewerken en verplaatsen in tegenstelling tot tabellen.

Ik werkte voorheen met een HTML generator, inmiddels beter bekend met html en een klein beetje php is een editor veel prettiger.
Je hebt meer vrijheid in je ontwerp.

Mijn complimenten voor Kompozer. Ik vind deze toegankelijker dan Dreamwaver.

Vriendelijke groet
Ger
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tabelen of div

Bericht door nirwana »

Ger,
schilder schreef:Ik ben inmiddels met mijn site bezig en heb gekozen voor div's.
Eigenlijk kom ik er achter dat dit samen met losse css heel prettig werkt, je kan de div's heel makkelijk in css bewerken en verplaatsen in tegenstelling tot tabellen.
Dat klopt, want div's en CSS horen bij elkaar. Tabellen zijn daarentegen nooit bedoeld voor het vastleggen van het uiterlijk van een website. Maar in een tekstverwerker kun je tabellen gebruiken om een document op te maken. Dus als iemand dat gewend is en die persoon gaat vervolgens iets voor gebruik op het Internet ontwerpen dan is de kans groot dat hiervoor ook tabellen gebruikt worden.
schilder schreef:Ik werkte voorheen met een HTML generator, inmiddels beter bekend met html en een klein beetje php is een editor veel prettiger. Je hebt meer vrijheid in je ontwerp.
Dan ben je bijna klaar om een echte tekst-editor te gebruiken. Zelf bewerk ik HTML, CSS en Javascript doorgaans in Notepad++, want dat vind ik een ideale editor voor ontwikkelaars. Maar als je liever een WYSIWYG-pakket als Kompozer gebruikt dan is dat natuurlijk ook goed. Kompozer kan je helpen om de codes voor je te schrijven. Vervolgens heb je ook in Kompozer altijd de mogelijkheid om in de code te duiken en daar iets aan te passen. En met Bluegriffon (= de opvolger van Nvu en Kompozer) moet dit alles nog weer wat beter worden.
schilder schreef:Mijn complimenten voor Kompozer. Ik vind deze toegankelijker dan Dreamwaver.
Wat mij betreft wordt de voornaamste toegankelijkheid van Kompozer bepaald door het prijskaartje: 0 euro. Dat maakt de software voor iedereen toegankelijk. Verder werkt Kompozer redelijk recht-toe-recht-aan waardoor het voor iedereen iets kan bieden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
schilder
Berichten: 39
Lid geworden op: 3 maart 2011, 21:26
    Windows 7 Firefox

Re: Tabelen of div

Bericht door schilder »

nirwana schreef:Ger,
schilder schreef:Mijn complimenten voor Kompozer. Ik vind deze toegankelijker dan Dreamwaver.
Wat mij betreft wordt de voornaamste toegankelijkheid van Kompozer bepaald door het prijskaartje: 0 euro. Dat maakt de software voor iedereen toegankelijk. Verder werkt Kompozer redelijk recht-toe-recht-aan waardoor het voor iedereen iets kan bieden.
Ik bedoelde niet het het prijskaartje dure programma's worden ook vaak illegaal gebruikt en dan is het ook 0 euro.
wat ik bedoelde is dat het er simpeler uitziet waardoor je alles makkelijker vind. ik ga er dan vanuit dat als je de twee vergelijkt je nog niet alles van html weet en met beide programma's voor het eerst werkt.

Ik heb ook even naar Bluegriffon gekeken inderdaad is deze mooi met html5, alleen zijn schaduwen en ronde hoeken volgens mij nog niet in alle ie browser te gebruiken en deze worden toch nog veel gebruikt. Komt dit programma ook nog in het Nederlands uit.

Vriendelijke groet.
Ger
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tabelen of div

Bericht door nirwana »

schilder schreef:Ik bedoelde niet het het prijskaartje dure programma's worden ook vaak illegaal gebruikt en dan is het ook 0 euro. Wat ik bedoelde is dat het er simpeler uitziet waardoor je alles makkelijker vind. ik ga er dan vanuit dat als je de twee vergelijkt je nog niet alles van html weet en met beide programma's voor het eerst werkt.
Ik begrijp dat je dat niet bedoelde, maar persoonlijk vind ik het ook belangrijk dat bepaalde software gratis beschikbaar is. Ik heb namelijk weinig zin in het moeten kraken van software. Daarom heb ik ook jaren geleden de freeware-startpagina's opgezet.

Daarnaast is het inderdaad handig dat je in Kompozer als beginnend gebruiker redelijk snel je weg kunt vinden.
schilder schreef:Ik heb ook even naar Bluegriffon gekeken inderdaad is deze mooi met html5, alleen zijn schaduwen en ronde hoeken volgens mij nog niet in alle ie browser te gebruiken en deze worden toch nog veel gebruikt.
De maker van Bluegriffon heeft meegewerkt aan het tot stand komen van de CSS-standaard, dus dan ligt het voor de hand dat hij dat ook in het programma verwerkt. Er zullen namelijk ook steeds meer browsers zijn die dit gaan ondersteunen. Op dit moment bevinden we ons wat dat betreft nog in een overgangsperiode waarbij de diverse browser-makers op eigen houtje de standaarden aan hun browsers toevoegen.
schilder schreef:Komt dit programma ook nog in het Nederlands uit.
Ik verwacht dat er ook nog een Nederlandse vertaling voor Bluegriffon uit komt. Ik denk dat we daar binnenkort eens mee moeten beginnen. Volgens mij worden op dit moment al de eerste vertalingen van Bluegriffon gemaakt. Namens de Nederlandse gemeenschap heb ik aangeboden dat we de Nederlandse vertaling zouden verzorgen. Ik heb echter nog geen bericht ontvangen dat we daarmee kunnen starten. Dus zullen binnenkort maar weer eens contact opnemen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie