Resolutie en afmeting logo?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
sangho
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 maart 2011, 9:27
    Macintosh Chrome

Resolutie en afmeting logo?

Bericht door sangho »

En nog een vraag: ik gebruik H1 als logo. Ziet er op mijn Mac in Chrome/FF/Safari allemaal prima uit. Als ik echter in Windows ga kijken (IE8/Chrome/FF), ziet het er helemaal niet scherp uit. Het lijkt wel of Windows de letters niet goed kan weergeven (soort van pixel-blokjes aan de randen).

Ik dacht dit op te lossen door het logo echt een logo te maken: een plaatje. Welke resolutie is nu het beste om een logo te maken? (Ik kan PS5 gebruiken). Als voorbeeld het logo hier MozBrowser:

- welke resolutie is dit,
- welke afmeting is het origineel (is het verkleind t.o.v. het origineel?)
- welke 'color mode'? (RGB?) en hoeveel bit?

Dank!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Mozilla
Contacteer:

Re: Resolutie en afmeting logo?

Bericht door nirwana »

Het logo van MozBrowser kun je gewoon downloaden en zo kun je zelf zien wat het formaat is, etc. Ook kun je zien dat het een GIF-afbeelding is, dus kan het geen RGB-kleurenpalet hebben. GIF gebruikt altijd een geïndexeerd kleurenpalet (met maximaal 256 kleuren).

Belangrijk is dat je een afbeelding niet door de webbrowser laat resizen. Je maakt de afbeelding dus op het gewenste formaat met een grafisch programma (GIMP of in jouw geval Photoshop), want die zijn daar nu eenmaal beter in dan een webbrowser. Des te groter je afbeelding in eerste instantie is, des te beter kun je die uiteindelijk verkleinen. Je kunt een afbeelding wel goed verkleinen, maar het komt de kwaliteit niet ten goede als je later de afbeelding groter wilt maken. Ontwerp daarom de afbeelding op een zodanige grootte dat je deze niet later alsnog hoeft te vergroten.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
sangho
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 maart 2011, 9:27
    Macintosh Chrome

Re: Resolutie en afmeting logo?

Bericht door sangho »

Super, dank voor je antwoord! Ik ga er mee aan de slag.
Plaats reactie