Gebruik van tabellen en layers

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Frank
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 maart 2011, 10:24
    Windows XP Internet Explorer 8

Gebruik van tabellen en layers

Bericht door Frank »

Hallo,

Ik ben een nieuwe gebruiker van Kompozer en probeer voor het eerst een website te maken.
Ik heb tabellen gebruikt voor plaatjes in de achtergrond en layers voor de teksten over de plaatjes.

Bij publicatie zie ik nu dat de teksten nu soms buiten de plaatjes vallen (vooral wanneer de site niet in volledig scherm is geopend), de tekst "schuift" over het plaatje. Is het niet mogelijk een combinatie van tabellen en layers te gebruiken? Het probleem doet zich voor in zowel Firefox als in IE.

De site staat op http://www.memory4kas.nl

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Gebruik van tabellen en layers

Bericht door nirwana »

Frank,

Een table en een div kunnen op zich wel goed samengaan, maar het gaat erom hoe je deze samen gebruikt. Als je echter al een div gebruikt, dan zie ik niet in wat die table daar nog aan toevoegt. Dan kun je in plaats van die table volgens mij net zo goed een div kunnen gebruiken.

Allereerst zal ik proberen aan te geven waar het waarschijnlijk fout gaat. Je hebt een tabel die op de pagina gecentreerd wordt. Vervolgens plaats je daaronder de volgende div:

Code: Selecteer alles

<div style="position: absolute; color: rgb(255, 153, 0); width: 817px; text-align: right; top: 224px; left: 306px;">
Daarmee zeg je in feite dat deze absoluut gepositioneerd moet worden en wel op 224 pixels vanaf boven en 306 pixels vanaf links. Als je vervolgens het venster van grootte verandert dan veranderen deze afstanden echter niet mee. We zullen er dus voor moeten zorgen dat de tekst altijd binnen de gewenste afmetingen blijft.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Gebruik van tabellen en layers

Bericht door nirwana »

Hier is de website alweer: http://www.mozbrowser.nl/web/kas/home.html
Alleen staat er ditmaal geen table meer in.

Hierin heb ik alle tabel-onderdelen vervangen door div's zodat het geheel beter op elkaar aansluit.
Verder heb ik nog enkele toevoegingen aan de site gemaakt:
- een duidelijkere titel van de pagina (want deze komt in zoekmachines te staan, en ook in de adresbalk van de browser en in bladwijzers (favorieten) die iemand naar de site maakt
- een linkje onder de Make-A-Memory-afbeelding naar de Make-A-Memory-website.
- een wit vlak om de Make-A-Memory-afbeelding (al kun je twisten of het daar mooier door wordt
- margin en padding voor de pagina op 0 gezet zodat je niet een dunne zwarte rand aan de bovenkant krijgt

Verder heb ik zoveel mogelijk van de website overgenomen zodat de website er nog zoveel mogelijk hetzelfde uitziet.
Ik hoop dan ook dat je deze veranderingen inderdaad als verbeteringen ziet en dit ontwerp (eventueel in een aangepaste vorm) uiteindelijk ook in de andere pagina's van de site kunt doorvoeren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie