Vragen

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
knorretje
Berichten: 204
Lid geworden op: 8 augustus 2010, 11:37
    Windows Vista Firefox

Re: Vragen

Bericht door knorretje »

De rode kleur wordt veroorzaakt door de <h1>Nieuws</h1>. Die wordt (samen met andere div) tussen de floatende div's getekend in plaats van eronder, terwijl daar helemaal geen ruimte voor is. Het lijkt erop dat je vergeten bent om de floats te clearen.
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Oké. Ik heb float nu weggehaald uit de divs, maar nu staan ze onder elkaar. Hoe krijg ik ze nu naast elkaar?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

Volgens mij gaf knorretje aan dat je de float's wel gewoon in die elementen kunt laten staan, maar dat je nog ergens een soort van <div style="clear: both;"></div> moet opnemen. Zeg maar om het floaten weer te resetten zodat niet alles blijft floaten.
Zie ook www.quirksmode.org/css/clearing.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Ah, kijk eens aan. Het werkt nu inderdaad. Danku.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

Nog even een opmerking over http://www.geitefok.com

De zwarte kleur van de kopteksten valt me namelijk op. Volgens mij wordt het namelijk beter leesbaar als je die tekst wit maakt.
Ook past dat volgens beter bij de linkjes die je rechts bovenaan hebt staan, want die zijn ook wit.

Verder lijkt het me handig om bij die linkjes rechts bovenaan nog kleine icoontjes van de diverse diensten te plaatsen.
Dus een RSS-icoon, een Twitter-icoon, een Hyves-icoon, etc. Volgens mij wordt het daar wat herkenbaarder van. Wel lijkt het me dan handig dat deze iconen bij elkaar passen. Het lijkt me namelijk minder handig als je ergens wat icoontjes vandaan haalt. Dan kun je beter ergens een set van iconen zien te vinden.
Zie bijvoorbeeld http://www.websonic.nl/nieuws/012010/gr ... iconen.php of http://www.socialiconstudio.com/2010/11 ... icons.html / http://www.instantshift.com/2010/12/07/ ... ing-icons/
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Hartelijk dank voor de tips Nirwana. Ik zal eens gaan kijken hoe ik de zaken aan kan passen.

Die zwarte tekst in de kopranden heb ik al eens eerder aan gedacht hoe ik dat zou kunnen veranderen, maar op het idee 'wit' kwam ik niet. Heb al eens contact gehad met iemand die kleurenblind is, maar die had er, gelukkig, niet al teveel last van. Ik zal ze wit maken! Die afbeeldingen lijken mij wel wat. Ik zal eens kijken of dat gaat lukken.
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Ik moet die div nu alleen nog verticaal centreren. Ik heb al wat op internet gevonden, maar heb eigenlijk geen idee wat ik nou exact aan mijn div in het css bestand moet veranderen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

Ehrm, wat wil je precies verticaal centreren ?

Die witte letters zien er trouwens een stuk prettiger uit.
Ik ben benieuwd wat jouw kleurenblinde vriend(in) ervan vindt (al denk ik dat dat wel goed zit).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

nirwana schreef:Ehrm, wat wil je precies verticaal centreren ?

Die witte letters zien er trouwens een stuk prettiger uit.
Ik ben benieuwd wat jouw kleurenblinde vriend(in) ervan vindt (al denk ik dat dat wel goed zit).
Zal eens vragen.

Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. De plaatjes voor YouTube en dergelijke staan nu tegen de bovenste rand aan van die menubalk. Het zou mooi zijn als die verticaal gecentreerd worden waardoor ze in de midden komen. Ik denk dat dit het mooiste is om via CSS te doen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

Op http://www.mozbrowser.nl/web/geitefok/index.html heb ik weer een voorbeeld geplaatst.

Daarin heb ik de volgende wijzigingen gemaakt:
- de afbeeldingen een align="absmiddle" gegeven
- een &nbsp; tussen de afbeelding en de tekst van de link
- aan styles.css het volgende toegevoegd:

Code: Selecteer alles

div.menu a
{
	text-decoration: none;
}

div.menu a:hover
{
	text-decoration: underline;
}
Daardoor worden de afbeeldingen op dezelfde hoogte geplaatst als de linkjes, worden de linkjes net een beetje gescheiden van de afbeeldingen en wordt er standaard geen lijntje getoond onder deze linkjes. Pas als je er overheen beweegt wordt er een lijntje getoond.

Ook heb ik enkele van de icoontjes grafisch wat bijgewerkt. Nu bevalt alleen de kwaliteit van het YouTube-icoontje me nog niet echt. Maar goed, die wordt ook gedeeld met het icoontje aan de linkerkant. Ook heb ik nog even gezocht naar een YouTube-icoontje van 16 bij 16 pixels van voldoende kwaliteit. Die heb ik nog niet kunnen vinden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Hartstikke bedankt. Het YouTube-icoon was inderdaad niet super, evenals het 'contact'-icoon. Beide heb ik vervanging door, mijns inziens, betere.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

J'88 schreef:Hartstikke bedankt. Het YouTube-icoon was inderdaad niet super, evenals het 'contact'-icoon. Beide heb ik vervanging door, mijns inziens, betere.
Dat ziet er mooi uit. Nu alleen nog de witte puntjes in de hoeken van het Twitter-icoontje wegwerken. Die kun je transparant maken of desnoods de rode achtergrondkleur geven.

Kun je er ook nog ergens een linkje naar MozBrowser.nl aan toevoegen ?
Dat past mooi als link onder de tekst "een andere browser" ;-) Overigens is dat geen vereiste, hoor. Maar het wordt wel altijd op prijs gesteld. Zo staan we hier bijvoorbeeld ook in de Partners-sectie: www.opennieuws.nl
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie