Pale Moon

Voor discussie over op Mozilla gebaseerde browsers als Flock, Camino, Netscape, Galeon, K-Meleon, Beonex, Skipstone, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 7 Firefox

Pale Moon

Bericht door Pettic »

Er is een geoptimaliseerde versie van Firefox, Pale Moon uitgebracht, zie hier. Men zegt 25% sneller te zijn dan Firefox.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Pale Moon

Bericht door nirwana »

Pale Moon bestaat overigens al wel langer. Ik heb die browser ook wel eens gebruikt. Hoewel ik het idee prima vind moet ik persoonlijk nog het verschil in snelheid merken van al die compiler-optimalisaties en 64-bit-versies enzo. Natuurlijk zal het allemaal best wel de snelheid van Firefox ten goede komen.

Alleen heb je volgens mij meer aan de optimalisaties die de ontwikkelaars van Mozilla in de code doorvoeren, zoals de recente nieuwe Javascript-engine van Firefox 4. Projecten als Pale Moon (en andere zelf gecompileerde versies van Firefox) proberen uit de code van Mozilla nog de laatste performance eruit te persen door dat verder te optimaliseren.

De uitkomst van dergelijke projecten wordt natuurlijk met computer-programma's getest. Daaruit komt dan de snelheid van de gewone Firefox en die van Pale Moon en zo kun je inderdaad 25 procent snelheidswinst behalen. Maar de echte vraag is wat je daar als gebruiker van merkt. Komt daardoor je webpagina ook 25 procent sneller binnen ? Is het Internet daardoor 25 procent sneller geworden ? Reageert je browser nu opeens een stuk beter omdat die 25 procent meer handelingen kan uitvoeren ? Ik zou het je niet durven zeggen, maar ben wel benieuwd naar jouw eigen ervaring en eventuele ervaringen van anderen.

Het is niet dat ik dit soort projecten niet steun. Iedereen is vrij om een eigen versie van Firefox te compileren. Ik vraag me slechts af wat "de gewone gebruiker" daar direct van merkt. Ik ga er namelijk niet van uit dat dat die volle 25 procent is.

Tip: op http://mozilla-firefox.startpagina.nl/ heb ik in de categorie "Alternatieve versies" diverse andere Firefox-versies staan. Als iemand er nog meer kent dan wil ik die daar graag bij plaatsen om het lijstje compleet te maken (voor zover die dat nog niet is).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie