Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door nirwana »

Joep,

De zoekknop bovenin de werkbalk (in het midden) is in deze jouw grote vriend. Daarmee kun je namelijk ook de "Entire Solution" doorzoeken. Dus als je daar "preview" invult en gaat zoeken dan zie je onderin beeld (Find results) een overzicht van waar dit woord in het project voorkomt. Vervolgens kun je daarop klikken om naar het betreffende bestand te gaan. Zo kun je eenvoudig een bepaald iets in je project vinden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Windows 7 Internet Explorer 8
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door joept »

Hoi Marijn,

Maar het stukje code dat jij gaf:

Code: Selecteer alles

    Sub preview()
        If modified = True Then
            saveFile()
        End If

        saveFile()
        Browser.Activate()
        Browser.activeWebBrowser.Navigate(activefile)
    End Sub
Kan ik daar toch niet terug vinden? Want jij hebt het aangepast. Of begrijp ik het nou verkeerd?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door nirwana »

Joep,

Dus dan zoek je op hetgeen ik niet heb aangepast: de naam van de functie. Dat gaf ik in mijn vorige bericht dan ook als zoekwoord op. Als ik de naam van de functie zou wijzigen dan werkt het programma niet meer (kan niet eens meer gecompileerd worden), dus dat zal ik niet snel doen. Verder kun je hetgeen ik hier vermeld vergelijken met wat er nu in de code staat.

Het ontwikkelen van software is niet domweg code kopiëren en plakken, maar het is altijd handig als je de nieuwe code vergelijkt met de bestaande code zodat je een idee hebt of de nieuwe code een verbetering is. Daarom werkt een beetje ontwikkelaar ook met een versiebeheersysteem zodat je inzichtelijk kunt maken hoe een bepaalde bug in de software is geïntroduceerd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Windows 7 Internet Explorer 8
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door joept »

Hoi Martijn,

Weer een bug opgelost!
Maar nu wil het zelf gaan proberen. Hoewel ik de debug functies nog niet echt snap.
Maar ik zag dat je mij een handige link had gegeven. Ik hoop met die link het verder zelf te kunnen.

Mocht ik nog ergens tegen aan lopen dan laat ik het weten.
Maar voor nu heel erg bedankt en een fijne vakantie (als je vakantie hebt?)


Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door nirwana »

joept schreef:Weer een bug opgelost!
Maar nu wil het zelf gaan proberen. Hoewel ik de debug functies nog niet echt snap.
Maar ik zag dat je mij een handige link had gegeven. Ik hoop met die link het verder zelf te kunnen.
Goed, dan nog een beetje uitleg over het debuggen van software:

Een programma begint ergens (bijvoorbeeld met het opstarten van een formulier) en vervolgens wordt er allerlei code uitgevoerd. Die code ben je inmiddels wel tegengekomen. De kracht van een Integrated Development Environment (IDE) zoals Visual Studio is dat je hiermee je programmacode kunt debuggen.

Daartoe zet je eerst op bepaalde plaatsen in je code "breakpoints" (via F9). Als het programma tijdens het uitvoeren van de code op die punten in het programma komt dan zal het programma daar stil blijven staan en de controle aan jou geven. Dan heb je in feite 3 keuzes:
1) Step Into (ga de huidige functie binnen; dit duurt langer, maar je kunt wel in meer detail je code bekijken)
2) Step Over (stap over de huidige functie heen; hiermee ga je wat sneller door de code heen omdat je er overheen stapt)
3) Continue (gewoon doorgaan; tot het volgende breakpoint of het einde van het programma)

Verder kun je met je muis op een bepaalde variabele in je code gaan staan en zo kun je eenvoudig zien wat de waarde van die variabele op dat moment is. Je verwacht soms dat een variabele in je code op een gegeven moment een bepaalde waarde heeft. Door dit in de debugger te bekijken kun je er vaak snel achter komen waarom de software die je hebt geschreven niet doet wat je ervan had verwacht.

Dit is de basis van het debuggen. Daarnaast kun je nog veel meer met de debugger van Visual Studio. Maar als je het bovenstaande onder de knie hebt dan kun je het programma mooi verbeteren. Als je bijvoorbeeld denkt dat een bepaalde functie in het programma niet goed werkt, dan zet je eens een breakpoint vlak voordat die functie wordt aangeroepen. Dan weet je dat als je het programma uitvoert de uitvoering daar zal stoppen en je dan gedetailleerd in de functie zelf kunt bekijken wat er precies fout gaat.
joept schreef:Mocht ik nog ergens tegen aan lopen dan laat ik het weten.
Maar voor nu heel erg bedankt en een fijne vakantie (als je vakantie hebt?)
Vakantie ? Ik heb net vakantie gehad en heb het in tijden niet zo druk gehad op m'n werk ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Linux Firefox
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door joept »

Hoi Martijn,

Nogmaals bedankt voor je hulp.
Via deze weg wil ik mij even afmelden voor de komende twee weken. Daarna ga ik weer verder met het Multiwriter project.

Ik ga namelijk op taalvakantie naar Engeland voor twee weken.
Ik heb er heel erg veel zin in. Maar ik wil mij 100% kunnen richten op Engels.
Vandaar dat ik dus voor de komende twee weken niet actief ben op het forum.

Zie voor meer info over mijn taalvakantie mijn blog: http://www.joep.web-log.nl

Tot over twee weken!


Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door nirwana »

Joep,

Ik wens je een goed verblijf in Engeland toe. Dat je maar veel van die taal mag leren, zodat je je er beter mee kunt redden.

Even een paar weken niet aan myblogsite, MultiWriter en MozBrowser denken, zodat je volledig kunt focussen op de taal die men daar spreekt en dat zo beter onder de knie gaat krijgen...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Linux Firefox
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door joept »

Beste Martijn,

Sorry dat ik zo laat reageer maar ik wil nog even zeggen dat ik steeds verder kom met MultiWritter!
Bedankt voor je goede hulp.

Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door nirwana »

joept schreef:Sorry dat ik zo laat reageer maar ik wil nog even zeggen dat ik steeds verder kom met MultiWriter!
Beter laat dan nooit. En inmiddels is je Engels ongetwijfeld ook verbeterd, dus nu kun je ook de diverse (Engelstalige) online programmeer-handleidingen beter begrijpen.
joept schreef:Bedankt voor je goede hulp.
You're welcome ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie