uploaden lukt me niet meer

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: uploaden lukt me niet meer

Bericht door nirwana »

Inmiddels heb je de bestanden van jouw site toegestuurd, evenals inloggegevens voor de FTP-server.

Om er zeker van te zijn dat we het over de juiste server hebben (just checking), heb ik eerst maar een test-bestand geupload: www.catterymorgan.be/test.html

So far, so good, dus kunnen we verder.

Vervolgens heb ik de map met afbeeldingen van Gabriel ge-upload, want die zag ik er nog niet bij staan.
Daarna heb ik de oude index-pagina hernoemd naar index1.html en de nieuwe index-pagina ge-upload.
Zie hier het resultaat: www.catterymorgan.be
Het hernoemen is normaal niet noodzakelijk, maar ik ben altijd wat voorzichtig met een website van iemand anders. Ik hernoem daarom liever iets dan dat ik iets overschrijf. Dus op http://www.catterymorgan.be/index1.html staat nog de oude voorpagina. Die kun je verwijderen als alles goed is overgezet.

Ik begrijp dan ook niet echt waar jij de fout in gaat bij het uploaden:
- je weet de map waar de nieuwe bestanden op jouw computer staan, want die heb je ook weten in te pakken en naar mij te mailen.
- je gebruikt dezelfde inloggegevens als ik, want die heb je mij ook opgestuurd

Dan is het vervolgens een kwestie van alle te uploaden bestanden selecteren en naar de juiste FTP-map in Filezilla slepen.
Is er iets wat jij dan anders doet ? Of upload je toch per ongeluk bestanden vanuit een andere map naar jouw website ?

Overigens heb ik nog niet alle bestanden van jouw website ge-upload. Ik zou namelijk willen dat dat jou ook zelf lukt, zodat je het in de toekomst ook gewoon zelf kunt doen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
ludovicka
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 juni 2008, 10:12
    Windows Vista Internet Explorer 9
Contacteer:

Re: uploaden lukt me niet meer

Bericht door ludovicka »

ok das duidelijk ik doe iets fout, en dan valt de puzzel het is sins onze IE vernieuwd is dat ik problemen heb ...

ga even een soort handleiding zoeken van filezilla om na te gaan of ik het wel goed doe

ondertussen martijn wil ik je even bedanken voor je tijd en moeite :)

later meer ...
ludovicka
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 juni 2008, 10:12
    Windows Vista Internet Explorer 9
Contacteer:

Re: uploaden lukt me niet meer

Bericht door ludovicka »

ok heb alles mooi nagekeken, bleek dat ik mijn documenten van mijn exsterne harde schijf nam ( die staat daar als back up ) ipv de pc zelf ... ook al zijn die documenten identiek !?
toen ik probeerde en probeerde met de documenten met de pc zelf lukte het ook niet maar toen dacht ik laat ik nog eens op CTRL = f5 duwen en BAM daar staat de nieuwe pagina dan !!!!

ik snap er niets van ... als ik hetzelfde probeer met de documenten via de externe harde schijf lukt me dat niet ... heel raar maar ga mijn hoofd er niet over breken ben heel erg blij dat het me weer lukt ...

enkel nog de vraag waarom moet ik op CTRL = f5 drukken ?

ooooh wat ben ik blij :) pffff
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: uploaden lukt me niet meer

Bericht door nirwana »

Ik ben hier ook blij mee, want anders mag ik straks jouw site gaan onderhouden (als ik de enige zou zijn die jouw bestanden goed online krijgt).

Ctrl + F5 is om er zeker van te zijn dat je de meest recente versie van de site bekijkt.
Zo bypass je de cache van de webbrowser die vaak nog oudere bestanden van jouw site bevat.

Overigens kun je in de meeste webbrowsers instellen hoe ze met de cache omgaan en wanneer ze een nieuwe versie bij de server opvragen. Cache-geheugen is handig, maar niet altijd als je zelf met een website bezig bent.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: uploaden lukt me niet meer

Bericht door nirwana »

Nu het uploaden is gelukt nog even 2 opmerkingen over de inhoud van de website:
1) let op de titels die je aan de pagina's meegeeft

2) let op de bestandsgrootte van de foto's

ad 1:
zo'n titel lijkt een kleinigheid, maar diezelfde titel wordt ook gebruikt als je de site in een zoekmachine opzoekt.
Dan komt er bijvoorbeeld in Google in plaats van "Cattery Morgan" alleen maar "index" te staan. Of "home", etc.

Ook wordt de titel van de pagina gebruikt als iemand een bookmark (bladwijzer) voor de pagina aan zijn/haar webbrowser toevoegt.

Kortom, dit is wel iets om even wat langer bij stil te staan. Je kunt de titel van een pagina in Kompozer overigens eenvoudig naderhand wijzigen via het menu Opmaak > Paginatitel en eigenschappen.

ad 2:
een voorbeeld: de foto op de voorpagina wordt weergegeven op 607 bij 435 pixels. In werkelijkheid is deze foto echter groter: 692 bij 496 pixels. In dit geval valt dat nog best mee, maar wen je aan om de foto's te verkleinen naar het formaat dat je op de site nodig hebt.

De grootte van jouw afbeeldingen-map is 12 MB. Daartussen zit een foto met de naam SANY0039 (3).JPG van 1,3 MB. De afmetingen zijn 2861 pixels bij 2459 pixels. Dat is nogal groot voor weergave op een website.

Ook in de map "foto's ouders" zitten nog enkele te grote foto's.

Er zijn enkele redenen waarom ik aanraad om de foto's te verkleinen:
- des te kleiner de gebruikte foto's, des te sneller wordt de webpagina geladen (zelf merk je dat niet zo, maar jouw bezoekers des te meer)

- als je de foto's vooraf verkleint dan wordt de kwaliteit van weergave in een webbrowser doorgaans beter. Webbrowsers zijn geoptimaliseerd voor snelheid. Het zijn geen grafische programma's die zeer goed zijn in het verkleinen van afbeeldingen.

- kleinere foto's nemen ook minder ruimte in op de webserver, dus dan blijft jouw website lekker klein qua bestandsgrootte.

Zo blijft er na zo'n verklein-actie in sommige gevallen nog maar 10 procent van de originele grootte over. Toch wel de moeite waard, lijkt mij zo.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
ludovicka
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 juni 2008, 10:12
    Windows Vista Internet Explorer 9
Contacteer:

Re: uploaden lukt me niet meer

Bericht door ludovicka »

heb idd bij die titels nog niet stilgestaan ... en ga er dan ook eens werk van maken ... erg leuke tip :) dank hiervoor

i.v.m. de foto's ik probeer er op te letten, maar nu je het zegt heb er idd staan die veeeel te groot zijn...

nogmaals martijn bedankt voor je feed-back tijd en moeite ... je bent mijn held !! :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: uploaden lukt me niet meer

Bericht door nirwana »

Nu je weet hoe je gewijzigde bestanden goed kunt uploaden, kun je tenminste aan die andere onderdelen ook iets veranderen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie