Ben nieuw hier en een vraagje over mijn site

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Milou
Berichten: 2
Lid geworden op: 1 november 2012, 17:32
    Windows Vista Internet Explorer 9

Ben nieuw hier en een vraagje over mijn site

Bericht door Milou »

Hallo,

Ik wil graag een nieuwe website gaan maken met Kompozer. Nu heb ik 1 template gemaakt in Kompozer die ook online staat maar wil toch liever een echte site gaan maken.

Mijn vragen zijn:
1) Als ik een nieuwe echte website ga maken met 3 of 4 extra pagina's en deze ga publiceren overschrijft hij dan de oude site?
Zo ziet het er nu uit: www.overgewichtgeheimen.nl
Misschien dat iemand hier iets over kan zeggen.

2) Mijn huidige site wordt niet gevonden, hoe kan dat?

3) Deze template heb ik ooit gekregen en hoefde allen maar de tekst te veranderen dus wat er werkelijk achter zit moet ik allemaal nog leren.

4) Als ik Kompozer start staat aan de linkerzijde een map met alle gegevens van de site. Kan ik die daar weghalen? En blijft mijn huidige site dan wel online?

Sorry voor alle vragen...hoop echt op wat hulp om zelf iets moois te gaan maken met Kompozer.

Milou
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Ben nieuw hier en een vraagje over mijn site

Bericht door nirwana »

Milou schreef:Ik wil graag een nieuwe website gaan maken met Kompozer. Nu heb ik 1 template gemaakt in Kompozer die ook online staat maar wil toch liever een echte site gaan maken.
Het lijkt me inderdaad beter om daar een echte site van te maken. Dan komt het geheel volgens mij wat beter over.
Milou schreef:1) Als ik een nieuwe echte website ga maken met 3 of 4 extra pagina's en deze ga publiceren overschrijft hij dan de oude site?
Dat ligt eraan hoe je de site gaat publiceren. Ik zou de site niet via Kompozer gaan publiceren. Je kunt dit beter via een apart FTP-programma (zoals Filezilla) doen.
Daarmee houd je zelf goed in de hand wat er waar gepubliceerd wordt. Ik raad je dan ook aan om bijvoorbeeld op de server (ook via Filezilla) een nieuwe map aan te maken (bijvoorbeeld met de naam test of nieuw). Dan kun je die gebruiken om de nieuwe pagina's in te plaatsen.

Als iemand dan naar overgewichtgeheimen.nl gaat dan krijgt hij/zij de huidige website te zien.
Ondertussen kun jij dan via overgewichtgeheimen.nl/test jouw nieuwe website bekijken en ook alvast aan anderen laten zien.
Milou schreef:Misschien dat iemand hier iets over kan zeggen.
Ik zou eerst de teksten op de site grammaticaal (laten) controleren. Diverse voorbeelden:
- bekent -> bekend
- bijlage's -> bijlages / bijlagen
- fuctioneren -> functioneren
- makklijker -> (ge)makkelijker
- caloriën -> calorieën
- “Gezond Overgwicht Verliezen”. -> Overgewicht
Milou schreef:2) Mijn huidige site wordt niet gevonden, hoe kan dat?
Bedoel je in een zoekmachine als Google ? Als ik zoek op "Overgewicht geheimen" (sans quotes) dan vind ik de site direct. Of bedoel je dat als je alleen op Overgewicht zoekt je niet direct in de eerste pagina met zoekresultaten staat ?

Dat laatste is ook niet direct te verwachten, want er zijn wel meer dan 10 (Nederlandstalige) sites die over overgewicht gaan. En allemaal willen ze vast wel op de 1e pagina van Google verschijnen.

Wel kun je er wat meer aan doen om je website daar klaar voor te maken.
Zo kun je in Kompozer via het menu Opmaak > Paginatitel en eigenschappen aan elke webpagina een omschrijving (description-metatag) meegeven. Vreemd genoeg zie ik daar geen invoermogelijkheid voor de keywords-metatag.
Maar http://www.thesitewizard.com/sitepromot ... ozer.shtml legt uit hoe je met Kompozer een meta-tag voor de keywords kunt opgeven. Keywords is een komma-gescheiden lijst met trefwoorden waarvan je wilt dat jouw site (of de betreffende webpagina) daarop gevonden wordt, bijvoorbeeld: overgewicht, zwaarlijvigheid, dik, boek, geheimen

Overigens is het toevoegen van meta-tags geen garantie dat jouw website opeens goed gevonden gaat worden. Maar het is wel het minste dat je kunt doen. Als jouw site straks klaar is, dan kun je die ook bij meer zoekmachines aanmelden (als je dat niet al gedaan hebt). Denk ook aan het aanmelden bij andere websites of Startpagina's waar jouw website goed bij kan passen, bijvoorbeeld http://overgewicht.startpagina.nl/
Milou schreef:3) Deze template heb ik ooit gekregen en hoefde allen maar de tekst te veranderen dus wat er werkelijk achter zit moet ik allemaal nog leren.
Dat maakt niet uit. Daarom zijn er programma's als Kompozer om je hierbij te helpen.
Milou schreef:4) Als ik Kompozer start staat aan de linkerzijde een map met alle gegevens van de site. Kan ik die daar weghalen? En blijft mijn huidige site dan wel online?
Jouw site blijft gewoon online staan. Dat overzicht aan de linkerkant kun je gebruiken voor het beheren van de webpagina's op jouw computer.
Ik zou op jouw computer een map maken waarin je de bestanden van jouw website bewaart (als je dat niet al hebt).
Via de knop Websitelijst bewerken in de Sitemanager (= het overzicht aan de linkerkant) kun je bepalen welke sites er in die lijst komen te staan. Als website map zou ik dan alleen deze lokale map selecteren (via de knop Lokale map selecteren).
Dan kun je die map gebruiken om je webpagina's bij elkaar te houden. Wat in die map staat kun je dan later via Filezilla online op de webserver plaatsen.

In het overzicht aan de linkerkant kun je de sitenaam uitklappen en dan zie je welke webpagina's daaronder staan. In jouw geval is dat nu alleen nog maar de index-pagina en een betaal-pagina, maar als je een site gaat maken dan komen daar vast wel meer bij te staan.
Milou schreef:Sorry voor alle vragen...hoop echt op wat hulp om zelf iets moois te gaan maken met Kompozer
Dat moet wel gaan lukken.

Nog even een tip: Kompozer werkt niet echt lekker met templates (sjablonen).
Je kunt daarom het beste de voorpagina van jouw nieuwe website helemaal goed maken en die pagina dan kopiëren naar een nieuwe pagina. Die geef je dan een nieuwe titel en sla je onder een andere naam op en zo ga je weer verder.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Ben nieuw hier en een vraagje over mijn site

Bericht door nirwana »

Laatste tip (voor nu): via www.homepage-maken.nl/artikelen/wd/templates.php kom je op een aantal websites waar je gratis sjablonen voor een website kunt downloaden. Daar kun je eens tussen kijken of er een geschikt ontwerp tussen zit. De meeste van die ontwerpen kun je later wel weer aanpassen qua kleuren, etc. Het gaat in zo'n geval vooral om de globale structuur, bijvoorbeeld waar je het menu plaatst en waar een logo kan komen, etc.

Als ik zoek op roze websites (pink) dan kom ik bijvoorbeeld dit Pinkish-sjabloon tegen.
Daar zit nu een inlog-gedeelte bij en een soort van nieuwsoverzicht linksonder. Maar die elementen kun je er bijvoorbeeld uit halen en dan houd je vooral een menu, plaats voor een foto, een zijbalk aan de rechterkant en natuurlijk het content-gedeelte over.

Via http://www.freewebtemplates.com/downloa ... 7818/demo/ kom ik weer op een heel ander sjabloon uit. Dit is nu juist helemaal een paars en gaat in dit voorbeeld over bloemen. Maar met wat fantasie kun je daar ook wel iets anders van maken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie